789    9    1  

Reklamasjon på nybygg

 4     0
Noen som har noen erfaringer knyttet til reklamasjon på nybygg? 

Når man kjøper brukt så vet man jo at det vil være bruksslitasje og mangler, men når det er nytt så forventer man jo at alt skal være på plass og "perfekt". Hvordan får man klagd og hvordan følges det opp? 

  (trådstarter)
   #2
 4     0
Hahaha! En sånn en har jeg vettu!

Antar du mener at det ikke er noe annet å gjøre enn å ringe? Laughing Hadde håpet det var noe mer standarder rundt reklamasjon enn det... Hvem ringer man til liksom? Vet man akkurat hvem som har gjort jobben, eller ringer man til hovedkontoret? Jeg har ikke kjøpt noe nybygg før...
O_K
   #3
 431     0
Hvis det er du som overtar fra byggmester så har dere vel en befaring sammen før du overtar (Ferdigbefaring / overtakelsesbefaring). Da er jo tiden for å si fra om ting du ikke er fornøyd med.

Det mest vanlige er vel i dag at det er en entreprenør som står annsvarlig, og det er den du som kjøper har kontakt med. Ofte vil de ha det slik bare for å ha oversikten, men de formiddler fort kontakt videre til riktige fagpersoner som bør ordne opp uten problem.
   #4
 299     Oslo     0
Trolig er kjøpet ditt regulert av bustadoppføringslova (buofl) sammen med kontrakten.
Hvis du lurer på litt generelt grunnlag, så anbefaler jeg å lese de begge. Hvis det er noe konkret kan du gjerne ta det opp her og trolig få god hjelp!
Min erfaring er at du kommer langt med Mestertomas sitt råd, men at det i en del tilfeller kan være viktig å følge formalia med hvem varsles og når.
Desom kontrakten har bestemmelser som bryter med buofl, så er det ikke gitt at det gjelder ettersom man ikke kan avtale seg bort fra loven (kort sagt).
Signatur
   #5
 3,876     Asker     0
Hvilke mangler har du. Det er en god del ting som vil komme opp første året, og er stort sett priset inn (håper jeg for leverandøren sin skyld). Du kommer nok til å ha en 1-års kontroll, hvor dere kan gå gjennom alt av feil, sprekker i gips etc, som da blir rettet.
Signatur
  (trådstarter)
   #6
 4     0
Jeg har ikke kjøpt noe ennå, men tenkte å gjøre litt research på hvordan de ulike ferdighuskjedene gjør det med reklamasjon. Finner veldig lite om det på nettsidene deres og har hørt noen litt kjipe historier fra andre på nett. Vil jo finne noen som tar meg som kunde seriøst også etter alt er betalt. Men dere har ikke vært igjennom det?

Takk for svar.
   #7
 299     Oslo     1
Alle må forholde seg til buofl (så fremt det er nybygg, og ikke avhendingsloven med brukt), men det er nok ulikt hvor raske og imøtekommende de er, noe som ikke kommer godt frem på en nettside uansett hva de måtte skrive om kunden i fokus osv. De kan i tillegg ha bestemmelser i sine kontrakter eller de kommer med info i forbindelse med overtagelse etc. Hvis du er veldig opptatt av deres system og håndtering av reklamasjoner, så ville jeg ringt eller sendt e-post for å høre. Det er ikke uvanlig med apper som de registrerer feil/mangler/reklamasjoner og deretter egne serviceavdelinger som kommer og utbedrer.
Vet ikke om det var noe hjelp videre?

Selv hadde jeg (dvs utbygger) en entreprenør som har fått litt hard medfart bl.a her på byggebolig, men som jeg selv hittil (snart 2 år etter ferdigstillelse) har erfart som imøtekommende, raske og serviceinnstilt. Jeg hadde mye å utsette på de selv, men ikke mer enn det som ofte oppstår, samt at det var en seriøs og konstruktiv dialog i uenighetene. Jeg kjøpte fra en utbygger, så kunne ikke velge entreprenøren selv. Min erfaring er derfor at det har noe å si med den enkelte bygge- og prosjektleder sin holdning, i tillegg til firmaet sin holdning.

Hvis det var meg hadde jeg begrenset det ned til noen aktuelle leverandører mtp hva som er aktuelt å velge av hustype, og deretter googlet og sjekket med tidligere kunder. Vær likevel bevisst på at det finnes enkelte som har en urealistisk holdning til servicen fra entreprenør, og blåser dette opp til svært negativ omtale. Sjekk derfor grundig før du velger, eller eksluderer.

Mange har erfaring fra ulike leverandører og hustyper her på forumet, så bruk det gjerne flittig videre!

Lykke til.
Signatur

  (trådstarter)
   #8
 4     0
Tusen takk for et utfyllende svar! Ja, det er nok veien å gå... Hvis noen her inne har en glimrende reklamasjonserfaring med en utbygger så svar gjerne her.
HSt
   #9
 36,582     Lillestrøm kommune     0
Det lureste er jo ha noen som en ikke trenger å reklamere på, det er her utbyggere virkelig kan spare penger. Jeg vil tro at en god overtagelses befaring er viktig, det er lettere å få reklamert ting som kommer frem da enn etter 1.år på ettårsbefaringen. Å ha bilder fra etter oveertagelsen kan sikkert også være nyttig, kommer det synelige avvik etter dette så har en da dokumentert at dette ikke ble godtatt ved overtagelse. (var vel en tråd om slikt tildigere i dag).