4,545    5    4  

Erfaring med Aneby hedalm hus?

 2     2
Noen som har erfaringer med Aneby hedalm hus? Vurdere å bygge hus med de men er skeptisk.....

   #1
 525     Hølen     0
Vet de ligger litt høyt i pris ... Finnes mange som leverer bedre tilbud hvis du ikke allerede har godt tilbud fra de
Signatur
  (trådstarter)
   #2
 2     0
Har fått bra tilbud med de men den er så bra at jeg blir litt skeptisk...særlig når jeg leser at noen har dårlig erfaring med de (i tidligere innlegg).
   #3
 2     0
Vet at dette er en gammel tråd, men vi hatt Hedalm Anebyhus til å bygge for oss. Huset ble hovedsaklig pent, men makan til problemer underveis skal man lete lenge etter. Vi skulle ha et nøkkelferdig hus og de skulle ta seg av prosessen, men etter å ha hatt en udugelig byggemester måtte min mann ta seg av mye av koordineringen samt oppfølging underveis. Takk og lov for at vi hadde en noenlunde oppegående snekker som var selvdrivende- han pushet heldigvis på byggmesteren!

Her er noen av punktene til wake-up-call hos de som vurderer dem:
-Feil oppmåling på tomt i forhold til terreng (alt leid inn via Hedalm og høydeforskjeller - til stor frustrasjon! Partene skyldte bare på hverandre - de som målte opp, Hedalm og graver. Kjøper står selvsagt igjen med svarteper.

-Forsøkte å få oss til å betale for nedsliping av betonggulv til tross for at kontrakt tilsa at de skulle legge parkett og laminat- alt var gjennom dem.

-Hedalm sa til nabo at steiner som ville rase ut og ta knekken på garasje var vårt ansvar, og til oss sa de at det var naboens ansvar. Dette til tross for at Hedalm står ansvarlig for tomt og hus + garasje. Ansvarsfraskrivning var et gjentakende tema gjennom byggeprosessen der de så sitt snitt til å snike seg unna.

-Byggmester glemte å bestille trappa- innflyttingen ble utsatt over en måned. Snekker fikk heldigvis påmint han om det selv om alt annet var klart. Snekker satte da alt på vent til trappa kom og begynte selvsagt på andre projekter.

- Dør 70 cm opp på vegg fra bakken. Kledning langt under- finn på ditt eget alternativ her du ja- tegninger er kun vei(vill)ledende

-Byggmester avviste hvitevarene bestilt gjennom Sigdal og Hedalm Anebyhus da de skulle levere det ved huset (snekker var på stedet). Henviste sjåføren til meg og nektet å ta imot det. Etter en kraftig samtale fra meg til byggmester tok de imot det neste dag.

-Hedalm søkte om ferdigstillelsesattest til tross for at ting ikke var ferdig nok til det. Resultatet var at kommunen satte det på vent i påvente av sluttstillelse/ferdigstillelse. Vi måtte selv ringe for å høre hva som hadde skjedd da vi allerede hadde flyttebil som ventet 2 dager etterpå overtakelsen av huset.
Takk og lov for en kommune som ga oss midlertidig brukstillatelse på dagen!

-Plassering av isopor i rør - ikke skikkelig fjernet før det ble lagt nye rør og bygget mer på huset. Resulterte i oversvømmelse på vaskerommet etter de første vaskemaskinene ble kjørt. Rørlegger påpekte mye grus i rørene i tillegg til da at isopor-rester dukket opp. Måtte ha rørlegger innom 3 ganger for å få ordnet opp i problemet. Grusen ligger der fremdeles, men blir i det minste ikke oversvømmelse mer.

-Står i kontrakten at rydding er inkludert- dvs også det som de har kastet rundt huset. Byggmester påstår at han har ryddet, men det er takstein, søppel, spiker og mye mer rundt huset. Han prøvde å vente i det lengste slik at gress vokste over deler av det, men er mye(!) igjen.

- Krangling ved gjennomgang av huset- byggmester trivialiserer skader på inventar og gulv -inklusive store hakk i parketten flere steder, feil på diverse kjøpt og montert gjennom Sigdal/Hedalm.Anbefaler på det sterkeste å kjøpe IKEA- mye bedre kvalitet og service der enn hos Sigdal.
Når det står en byggmester der som roper deg opp i ansiktet og sier at til og med en negl klarer å skrape opp en heldekkende servant så er det jo bare tull. Vi har 2 servanter med mange riper etter verktøy. Byggmester påsto at det da var at det ikke hadde vært verktøy der. Det står i instruksjonene (som de la i skuffen på badet) at vasken skal tildekkes hvis det skal plasseres ting der under montering- noe som de da ikke hadde gjort. Vi har ikke fått ytterligere riper der ved vanlig bruk av servant nå i etterkant. De forsøkte å polere servanten ned, men det er fortsatt stygge riper.

Salgskonsulenten gjorde en utmerket jobb, men med en slik cowboy av byggmester som den vi fikk så hadde vi ALDRI valgt selskapet igjen. Dessverre var tomta kontraktsfestet til Hedalm slik at man måtte velge et Hedalm Anebyhus hvis man ville ha den. Vi fikk riktignok en vikarierende byggmester som gjorde en bra jobb på den korte tiden han var hos oss, men han måtte dessverre over til sine egne prosjekter igjen.Han fikk gjort mer på 2 uker enn vår egen byggmester fikk gjort- og all kudos til denne byggmesteren som tok ansvar! Hedalm generelt sett trenerer og bruker utmattelsesstrategi for at man skal gi opp (blant annet ved at overordnede og byggmester ikke besvarer verken mail, sms eller telefoner over lengre perioder). Garasjen som også var en del av kontrakten er et eget kapittel.

Det er et Hedalm hus lenger opp i gata fra oss hvor eierne heller ikke er fornøyd. De har nå bodd der i ett år, og de hadde fortsatt ikke fått lister på store deler av huset (i følge eier). Det var mye annet sa de, så det er ikke bare vi som har vært "uheldige". Det er nok garantert problemer hos mange boligleverandører, men det hjelper ikke at det er mange "cowboy'er" i bransjen som utfører en elendig jobb. Vi håper at det løser seg, men hvis ikke er forbrukerrådet eller forliksrådet neste stopp.

NB! Ved kjøp av Sigdal inklusive hvitevarer få det 100% bekreftet skriftlig at hvitevarene passer til kjøkkenet/kjøkkentypen/benkeplatene selv om alt er gjennom dem og de tegner/planlegger/kjøper inn alt. Vi betalte forøvrig for at det skulle være planlimt vask og planlimt koketopp i steinplata, bestilte platetoppen fra brosjyren vi fikk (i god tro) gjennom Sigdal, og endte da opp med planlimt vask, men at koketoppen var lagt på toppen av steinplata (smuler og vann kommer under kantene). Platetoppen kunne da altså ikke plasseres planlimt til tross for at det var det vi ba om fra dag 1 under møtene og det vi betalte for ekstra på steinplata.

Jeg har ikke tatt med den knuste platen i kjøkkenskapet, skapet som ikke kunne åpnes, ødelagt knivblokk, hakk i knotter, feil vaskemaskinfront, feil i lys under kjøkkenskap da dette har blitt bestilt og skal erstattes. Det er positivt at de tar ansvar for akkurat disse tingene selv om de fraskriver seg det andre.


Det Sigdal betegner som "norsk normalstandard" inkluderer riper, hakk, produksjonsfeil, dårlig kuttede lister, skeive hyller i skap osv uansett hvor dyrt kjøkken du bestiller. Dette gjelder forøvrig også baderomsmøbler og garderobe. Malingsklatting er visstnok løsningen deres der det er mest synlig og resten går under "norsk normalstandard"... Vi har bodd 2 steder med IKEA kjøkken, og det slår glatt Sigdal Herregaard på kvalitet. Dette gjelder også på garderobe og bad. Dårlig oppfølging og rot er også kjennetegnende, og verken ansatte eller ledelse ved den lokale Sigdal forhandleren kjenner til god kundebehandling.

Vi sitter igjen med et relativt fint hus, men ergrer oss over alle feilene. Det er surt å sitte der med en bismak og vite at de bare herjer sånn som de selv vil uten noen særlige konsekvenser. Overtakelsen av huset ble rett og slett en stor demper på det som skulle vært en glede, og det kan Hedalm og Sigdal ta all ære for!



jaf
   #4
 6,305     tromsø     0
Mye negativt her...Ikke uenig. Men hvor mye koster huset i måneden? Bor selv i et hus fra 1960..Med lån fra 2004. Kjøpt på takst. Mye riper (overalt egentlig) og iskaldt. Er den m2 prisen du har betalt ganske "grei" i forhold til prisen på andre hus? Hva er alternativet der du bor?
   #5
 1     2
Vil anbefale å styre unna Hedalm Anebyhus.

Vi har selv hatt noen små problemer etter at vi overtok boligen, og Hedalm har vært håpløse i våre øyne. De har ikke rutiner eller prosesser til å følge opp klager på en god måte innenfor tidsfristene. Vi er tre naboer som alle har måtte bruke ulike advokater i for å få svar og hjelp til å utbedre feil og mangler.

Hedalm følger ikke opp feilene, avviser ansvar, eller hevder at det er reklamert for sent ser ut til å være gjennomgangstonen. Er ikke mulig å komme igjennom til de uten advokat. De trenerer sakene og svarer muntlig ikke skriftlig, dette gjelder både lokalt salgskontor og hovedkontor.

Hadde ikke kjøpt bolig av de igjen.