813    5    0  

Hva skal man forvente av utbygger?

 1     0
Hei.

Hvordan opplever dere kontakten/responsen på spørsmål dere stiller via mail eller telefon med utbyggerfirma dere har valgt?
Hvordan kontakt er realistisk å forvente?

Vi har aldri bygget hus og vet ikke hva vi skal forvente oss, men vår utbygger er utrolig treg til å gi respons tilbake på spørsmål som omhandler priser på fliser, parkett og/eller andre ting som flytting av vegger osv. Alle e-poster vi sender blir besvart tidligst 2 uker etter de har blitt mottatt. Er dette vanlig blant byggefirmaene?

Jeg føler egentlig vi kun maser, da vi sender purringer på purringer, og i tillegg blir jeg litt usikker på hva man skal forvente av et utbyggerfirma?

Før vi valgte utbygger så var vi i kontakt med Nordbohus, Norgeshus, og andre store, men responsen var en HELT annen enn den vi endte opp med. Skal sies at utbyggerfirma bygger kataloghus fra en stor kjede (like stor som de som er nevnt ovenfor)

   #1
 3,277     I huset mitt     0
Dere er nok ikke de første til å oppdage at i forbindelse med salget så er firma veldig "på" og responsiv, men når kontrakten er skrevet så forsvinner noe av oppmerksomheten ja. (firma er jo opptatt med å besvare de som enda ikke har kjøpt/skrevet kontrakt. Tongue )

Jeg vil foreslå at dere forsøker å avtale eks faste møter med utbygger hvor dere kan samle litt opp og gå igjennom i fellesskap det som ønskes endret.
Selv om dere føler frustrasjon og lignende, så prøv å ikke la dette gå utover samarbeidet. -Mye lettere å få til endringer, etc når det er god stemning, samarbeide og partnerene er romslige.
Å bygge hus er et prosjekt.
   #2
 63     0
Vi har holdt på frem-og-tilbake i 3 måneder med èn og samme utbygger (kjede).
Vi skal signere med dem om 2 dager.

De har vært veldig grei. Men jeg kjenner jeg ofte sitter å føler at jeg maser og "dummer meg ut".

Ingen som har gitt meg indikasjon på dette men det er jo raskt å bli usikker når man er inne på ett felt hvor det er så MYE som må taes stilling til som man ikke er vandt til...
   #3
 299     Oslo     0
Har selv erfart det samme som skrives over. For vår del så passet vi på å purre/mase, men samtidig ikke gi utrykk for at vi var misfornøyde med utbygger eller entreprenør (noe vi heller ikke var).
Det kan også være greit å si at utbygger/entreprenør sine manglende svar skal gi dere tilsvarende utsettelse på tilvalgsfristen uten at det skal gå ut over ferdigstillelse eller overtagelse.

Følg ellers rådene over med å spare opp spørsmålene, og ikke flerfoldige mailer. Hvis det ikke er tid, eller føles unødvendig med møter så kan dere avtale telefonmøter - da er det ofte lettere å få et svar. Sørg for referat, eller oppsummerende e-post fra alt som avtales muntlig.
Signatur
   #4
 63     0
En ting er sikkert. få ALT skriftlig. Alt som er avtalt muntlig er nada verdt.
Endringer, priser, tidsfrister osv. FÅ DET SKRIFTLIG Smile
   #5
 26     0
Min erfaring er at kanskje mange av de store leverandørene har for store systemer og for mange kunder å besvare samtidig. Vi hadde dialog med fire forskjellige aktører før vi bestemte oss (to store og to mindre) Det var tydelig forskjell da de to små/mindre var betydelig raskere og bedre på respons. Det at de to store var trege og var noe ufullstendige i tilbakemeldingene var med på (ikke bare det da) at vi endte på en mindre/mindre kjent leverandør med mindre apparat i Norge. Det at man har en god følelse/kontakt med kontaktpersonen er viktig og det er jo tross alt en veldig stor avgjørelse å bygge nytt hus.
Som nevnt over, viktig med skriftlig kommunikasjon, men etter min erfaring også veldig viktig med en god relasjon til firma/kontaktperson. God magefølelse er også en beroligende faktor Wink