1,220    19    2  

Søknad Oslo kommune

 456     0
Hei,

Jeg skal i gang med en søknad til Oslo kommune (3ukers) for bruksendring av kjellerareal (til boareal) og for bygging av hybel. Har noen av dere vært gjennom prosessen, kan dere si noe om prisen og har dere noen å anbefale til jobben?

Finnes det noen hot-line inn til PBE eller lignende for rask tilgang til tegninger fra opprinnelig byggesak (1946)?

Mvh
Stig

   #1
 4,193     0
Hva mener du med "bygging av hybel"?

Bruksendring kan man søke om selv, men vi tok vår i sammenheng med påbygg og brukte formelt sett en arkitekt (selv om jeg skrev den delen av søknaden selv).

Hvis du vil ha litt støtte i prosessen anbefaler jeg Liv hos byggesaksrådgivning.no.
   #4
 239     Oslo     1
Har ikke Oslo åpent arkiv?


Alt er ikke tilgjengelig digitalt før i løpet av 2018. Det mangler ca 230 000 byggesaker pr nå.
Til gjengjeld er kundesenteret effektive og hjelpsomme med langdag på torsdager, så det meste er løsbart.
Signatur
  (trådstarter)
   #5
 456     0
Takk for svar. Er det noen ulemper med å skrive en selvbygger-søknad selv? Grunnen til at jeg spør er at jeg er usikker på om jeg vil bruke en totalentreprenør på hele jobben. Kanskje jeg vil koordinere litt selv.
   #6
 4,193     0
Du trenger ikke en entreprenør for å skrive søknaden, det finnes folk som kun håndterer søknadsrollen. Ofte er disse arkitekter, men feks Liv i byggesaksrådgiving er ingeniør.

Det er heller ingenting i veien for å få hjelp til å skrive søknaden, men levere den som privatperson. Hvis det er noe du/søker er usikker på anbefales forhåndskonferanse - dette er veldig nyttig og gratis, særlig om man har forberedt seg godt.
   #7
 62     0
Det enkleste er å gå på http://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/main.asp
Der søker du på bruksendring, hybel, osv til du finner en sak som er mest mulig lik din egen.
Da kan du gå gjennom dokumenter som har blitt sendt inn, hva kommunen har etterspurt/kommentert, osv.

Ikke noe problem å lage en søknad selv. For bruksendring må du sende inn målsatte tegninger av både plan og snitt, og kanskje fasade hvis du har endringer av denne. Kravet til tegningene er ikke all verdens, jeg gjorde dette enkelt i Sketchup men du kan også bruke papir.

Husk å bestille situasjonskart så snart som mulig, dette må du legge ved søknaden.
https://www.byggesak.com/?_ga=1.245731268.1782914755.1415780278

Når du har det meste på plass kan du bestille time på kundesenteret, du kan da få behandlet søknaden på direkten om du har gjort et godt forarbeid og det ikke er behov for disp.

Jeg husker ikke nøyaktig hva jeg betalte for å få behandlet søknaden, rundt 5.000 kr.

   #8
 11     0
>Hvis du vil ha litt støtte i prosessen anbefaler jeg Liv hos byggesaksrådgivning.no

Hun har jeg også hørt om - visstnok veldig bra.

Ang pris, google gebyrregulativ pbe oslo
  (trådstarter)
   #9
 456     0
Takk for veldig godt svar!
Litt vanskelig å navigere seg frem til riktig kart på PBE. Er det dette jeg skal kjøpe?




8502Digitale kartdata: Situasjons-/Høydedata (Høyderef. NN2000)
Produktet kan ikke brukes til saksbehandling for byggemelding/byggesøknad. Pris i kroner pr. dekar. 1. januar 2015 endret Plan- og bygningsetaten høydereferanse til NN2000 i sin saksbehandling. Les mer på https://www.byggesak.com/informasjon/nn2000.aspx. Her får man kun data som er synlige rett ovenfra (f.eks: hus, veier, jernbaneskinner etc.). I tillegg får man høydekurver. Eiendomsgrenser(Se varebeskrivelse for varenr 8500) og reguleringsgrenser(Se varebeskrivelse for varenr 8501), må bestilles i tillegg dersom dette er ønskelig. NB! Ved bruk av en eller flere av tjenestene 8500, 8501 og 8502 påløper det tilsammen en ingeniørtime som kommer i tillegg. Minste utsnitt; 1 dekar. Arealprisen er per dekar, et dekar dekker 1.000 m2 og det går 1000 dekar på 1 kvadratkilometer. Vi anbefaler å angi en adresse eller et gnr/bnr.