694    12    1  

2 ladestasjoner til el bil

 269     0
Hei
Har i dag type B jordfeilbryter som overvåker egen 16a kurs for ladestasjon av el bil. 

Vurderer å få satt opp en ladestasjon til siden vi har to biler. 

Vet at ladestasjoner skal ha egen dedikert kurs, men er det noe problem i praksis at dagens jordfeilbryter kan overvåke 2 separate kurser på 16a hver? 

Blir ganske kostbart om en må inn med ekstra jordfeilbryter også. Dagens jordfeilbryter er 63a. 

   #1
 3,872     Asker     0
Dersom det holder med 16A for begge kan du koble stasjonene sammen. Da deler de på kruttet. Når bilene står i en hel natt holder det gjerne. Du må bare sørge for at stasjonene har denne muligheten og den ekstra kabelen mellom dem.
Signatur
  (trådstarter)
   #2
 269     0
Det jeg tenkte var å ha to separate ladestasjoner på 16a, som kan lade hver sin bil samtidig. Begge stasjonene kan vere sikret med separat 16a automatsikring. Men er det greit at desse to sikringene har felles jordfeilbryter med B vern foran seg?
   #3
 3,872     Asker     0
Forsto at det var det du egentlig ønsket. Men det må en elektrikker svare for. Ga deg bare et alternativ. Du kan Evt sette inn en salto ladestasjon. Den har B-vern i. Men vernet er da ikke sååå dyrt. 1500-2000. Resten koster mer.
Signatur
  (trådstarter)
   #4
 269     0
Ok. Har allerede en ladestasjon i dag og den tror jeg ikke kan kobles ilag med andre sånn uten videre..

Problemet er at det er ikke fysisk plass til en ekstra jordfeilbryter i skapet, så hadde vert veldig greit om en kan bruke to separate kurser som er beskyttet av samme bryter Smile
   #5
 4,193     1
Det er ingen tekniske eller sikkerhetsmessige problemer med å dele jordfeilbryter påse to kursene. Man får naturligvis dårligere selektivitet - vanskelig å vite hvilken lader som trigget jordfeilbryter.

Med andre ord - dette går helt fint om du finner en elektriker som er litt pragmatisk. Har samme løsning selv, to ladere på en jfb.
   #6
 5,743     OSLO     0
Eneste "bakdelen" jeg kan se at du får begge laderene på samme faser. Dvs hvis du lader begge samtidig får du 32A på feks L1 og feks L2.

Spørs hvor stor hoved sikring du har, har du et nyere anlegg med feks 3x63A er det neppe et problem, så lenge de litt større forbrukskursene er fordelt greit på fasene (feks varmekurser kan slå seg på i løpet av natta)
   #7
 4,193     0
Eneste "bakdelen" jeg kan se at du får begge laderene på samme faser. Dvs hvis du lader begge samtidig får du 32A på feks L1 og feks L2.

Spørs hvor stor hoved sikring du har, har du et nyere anlegg med feks 3x63A er det neppe et problem, så lenge de litt større forbrukskursene er fordelt greit på fasene (feks varmekurser kan slå seg på i løpet av natta)


De fleste av disse type B jfb er trefas, tror faktisk ikke jeg har sett noen som ikke er.

  (trådstarter)
   #8
 269     0
Takk for svar.
Hovedkurs er 3X 63 a, jordfeilbryter til dagens el-bil kurs er Eaton 63A, og er 3 fas.
Dagens lader er 1 fas, og det vil neste lader vere også.

Har idag en ekstra kurs som går til garasje som jeg tenkte å få montert lader nr 2 på.
Elektriker kan nok velge andre faser så ikke alt kommer på samme.
Inne i huset kan da jordfeilbryter sikre både dagens kurs, og den nye med samme jordfeilbryter.

Grunnen til at jeg spurte her er at jeg snakket med en elektriker forrige uke, og han ville selvsagt selge ny jordfeilbryter +++ i tillegg til ny lader.

Får ta opp igjen dialogen med han i morgen. Det viktigste er at dette er sikkert, og at el-tilsynet godtar opplegget når de kommer på besøk Tongue


   #9
 5,743     OSLO     0
da høres det ut som du har kontroll Wink
tenkte bare siden du nevnte dårlig plass, så kunne det hende at du hadde en 1fas JF bryter (de finns, men må ofte bestilles...)

desverre så er det ofte slik i elektrikker (og sikkert andre) bransjen at de vil selge mer enn du trenger, for og tjene mer
  (trådstarter)
   #10
 269     0
Har inntrykk av det jeg også. Skal jeg inn med ny bryter må dem fjerne en annen sikring og koble forbrukeren der innpå en annen. Dette ville fort kostet en del lapper ekstra. Derfor sjekker jeg alltid hvilke muligheter som er for å kunne argumentere for billigste løsning. Har spart mye penger på det tidligere! 😀

Slik dette kan løses så er det nå raskt for dem å koble i begge ender uten store endringer. Kan heller bruke de sparte kronene på noe annet kjekt 😎