890    18    0  

byggsentral til elbil lading

 63     0
har en 3 fas 16A ( 4-pin ) i garasjen som aldri blir brukt. Skaffet oss nylig en Leaf som trenger et sted og lade.

Det jeg lurer på kan man bruke denne 230 v , 3 fas 16A (4pin) i garasjen med byggsentral?

evt finnes det byggsentraler med Jordfeilbryter B ?

   #2
 1,355     0
har en 3 fas 16A ( 4-pin ) i garasjen som aldri blir brukt. Skaffet oss nylig en Leaf som trenger et sted og lade.

Det jeg lurer på kan man bruke denne 230 v , 3 fas 16A (4pin) i garasjen med byggsentral?

evt finnes det byggsentraler med Jordfeilbryter B ?

Jeg vil anbefale en ladestasjon med integrert jordfeilbryter type B og type 2 uttak. Den jeg selger (EcoLite) kan leveres med tilførselskabel som passer stikket du har.

http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner

Du får da 16A lading, 60% raskerer enn med medfølgende schuko-ladekabel.

Alternativt kan du bruke en adapter + originalkabelen:

http://www.ladespesialisten.no/index.php/adaptere-til-andre-elbiler/14-adaptere-til-andre-elbiler/30-adapter-16a-3-fase-bla-cee-til-schuko

Byggsentraler med B-vern kan du glemme å finne, da må du bygge om selv. Noe det normalt ikke er plass til. Men det er ikke noe krav til B-vern når du bruker en eksisterende kurs.
HSt
   #3
 36,582     Lillestrøm kommune     0
Det er vel ikke noe sikrere å bruke en gammel kurs enn en ny mht B vern. B vern skal beskytte mot DC jordfeil.
   #4
 1,355     0
Det er vel ikke noe sikrere å bruke en gammel kurs enn en ny mht B vern. B vern skal beskytte mot DC jordfeil.


Det er korrekt, jeg bare nevnte hva kravene er. Merk at dette er særnorske krav, i resten av Europa er det bare krav om B.vern på 3-fase ladekurser. Spesifikt nevnes det "kurser som forsynes av flere faseledere". PÅ TN-nett som resten av Europa bruker betyr det 3-fase kurser. Men i Norge har vi IT-nett der også 1-fase kurser forsynes av flere faseledere, og dermed ble kravet gjort gjeldende også der selv om det ikke er noen teknisk grunn for det (det er veldig lite sannsynlig med DC-lekkasje ut på en 1-fase kurs).

Det er selvsagt ikke noe feil med å oppgradere en gammel kurs med B-vern men den økte sikkerheten er ganske marginal og har man begrenset med penger å bruke er det økte sikkerhetsnivået du får med å gå fra schuko-lading til fastmontert ladestasjon svært mye høyere.
   #5
 1,519     Akershus     0
Jeg har laget en tilsvarende overgang. Satte på en dobbel skjøtekontakt. Dersom det er skjev belastning av hovedsikringen kan man bytte om på hvilke faser som benyttes.
   #6
 1,355     0
Jeg har laget en tilsvarende overgang. Satte på en dobbel skjøtekontakt. Dersom det er skjev belastning av hovedsikringen kan man bytte om på hvilke faser som benyttes.

Det kan du fikse enklere ved å bruke en CEE-kontakt med fasevender Wink
   #7
 24,668     Akershus     0
Holder det? Imo trenger du et brett med tre uttak, en for hver linjespenning i et IT-nett.
Signatur

   #8
 63     Østlandet     0
Det som er noget skummelt med å ikke ha type B vern, er at DC feilstrømmen kan sette type A vern ute av drift, og man kan risikere at ingen av jordfeilbryterene i anlegget fungerer. Og ved å installere en ladestasjon, så slipper msn å benytte NØDladeren som følger med bilen. Samt at man har en god sjanse til å installere et overspenningsvern i samme slengen, så er man sikker på koblingsspenninger eller atmosfæriske spenninger ikke sender bilen på verksted for dyre utbedringer.
   #9
 24,668     Akershus     0
"...og man kan risikere at ingen av jordfeilbryterene i anlegget fungerer..."

Kan du utdype hva det er som gjør at jordfeilautomater på andre kurser feiler?
Signatur
   #10
 1,355     0
"...og man kan risikere at ingen av jordfeilbryterene i anlegget fungerer..."

Kan du utdype hva det er som gjør at jordfeilautomater på andre kurser feiler?


Likespenning ut på nettet gjør at sumtrafoene i de andre jordfeilautomatene kan gå i metning slik at de ikke reagerer lengre.
Holder det? Imo trenger du et brett med tre uttak, en for hver linjespenning i et IT-nett.


Ja, for å kunne velge alle 3 faser må du ha noe mer. Men en CEE-kontakt med fasevender gir deg ihvertfall enkel mulighet til å velge mellom 2 av de 3.