(trådstarter)
   #11
 336     Northwest     0
Hvilken trafo? Har tenkt å ha 230V enfase 32A.

Sånn som jeg ser det nå så er en mulig løsning B-type i bolig og så en dedikert ladestasjon med B-type innebygd løsningen. Men det blir jo en del dyrere enn en vanlig stikkontakt.

   #12
 4,193     0
Hvilken trafo? Har tenkt å ha 230V enfase 32A.

Sånn som jeg ser det nå så er en mulig løsning B-type i bolig og så en dedikert ladestasjon med B-type innebygd løsningen. Men det blir jo en del dyrere enn en vanlig stikkontakt.


32A enfas er sjelden tillatt av everket, i Oslo nekter de over 20A enfas til lading.
   #13
 1,355     0
Hvilken trafo? Har tenkt å ha 230V enfase 32A.

Sånn som jeg ser det nå så er en mulig løsning B-type i bolig og så en dedikert ladestasjon med B-type innebygd løsningen. Men det blir jo en del dyrere enn en vanlig stikkontakt.


32A enfas er sjelden tillatt av everket, i Oslo nekter de over 20A enfas til lading.


Sjelden er nok litt å ta i. Ganske mange steder er det helt greit, men f.eks Eidsiva, Hafslund og Agder Energi er til tider ganske restriktive. Agder Energi tillater maks 10A i enkelte områder...

Ellers kan både Tesla og nye eGolf lade på 2 faser på 230V 3-fase. Da trekkes 16A på to forskjellige faser istedenfor 32A på én. En mye bedre løsning som dessverre ikke er en del av IEC-standarden og derfor ikke støttes av så mange.
   #14
 4,193     0
Man er uansett ansvarlig for å ikke trekke nettet skjevt uavhengig av om e-verket har eksplisitte retningslinjer. Men om man har sterkt nett og stor nok hovedsikring er en-fas enkelt og greit.

For egen del har vi litt liten HS og da blir 32A på en fase litt brutalt, vi har ikke så mye til overs på vinteren.
  (trådstarter)
   #15
 336     Northwest     0
Hvilken trafo? Har tenkt å ha 230V enfase 32A.

Sånn som jeg ser det nå så er en mulig løsning B-type i bolig og så en dedikert ladestasjon med B-type innebygd løsningen. Men det blir jo en del dyrere enn en vanlig stikkontakt.


32A enfas er sjelden tillatt av everket, i Oslo nekter de over 20A enfas til lading.


Sjelden er nok litt å ta i. Ganske mange steder er det helt greit, men f.eks Eidsiva, Hafslund og Agder Energi er til tider ganske restriktive. Agder Energi tillater maks 10A i enkelte områder...

Ellers kan både Tesla og nye eGolf lade på 2 faser på 230V 3-fase. Da trekkes 16A på to forskjellige faser istedenfor 32A på én. En mye bedre løsning som dessverre ikke er en del av IEC-standarden og derfor ikke støttes av så mange.

Hvilken lader kjøper man for å oppnå det samt type B jordfeil? Er Chint sin jordfeilbryter innenfor eller koster det en halv formue å få ladet elbilen?

Så lenge man stiller ladestrømen med bilen kan jo stikk og sikring være 32A, aner ikke hva som er NEAS sin praksis.
   #16
 1,355     0
Hvilken trafo? Har tenkt å ha 230V enfase 32A.

Sånn som jeg ser det nå så er en mulig løsning B-type i bolig og så en dedikert ladestasjon med B-type innebygd løsningen. Men det blir jo en del dyrere enn en vanlig stikkontakt.


32A enfas er sjelden tillatt av everket, i Oslo nekter de over 20A enfas til lading.


Sjelden er nok litt å ta i. Ganske mange steder er det helt greit, men f.eks Eidsiva, Hafslund og Agder Energi er til tider ganske restriktive. Agder Energi tillater maks 10A i enkelte områder...

Ellers kan både Tesla og nye eGolf lade på 2 faser på 230V 3-fase. Da trekkes 16A på to forskjellige faser istedenfor 32A på én. En mye bedre løsning som dessverre ikke er en del av IEC-standarden og derfor ikke støttes av så mange.

Hvilken lader kjøper man for å oppnå det samt type B jordfeil? Er Chint sin jordfeilbryter innenfor eller koster det en halv formue å få ladet elbilen?

Så lenge man stiller ladestrømen med bilen kan jo stikk og sikring være 32A, aner ikke hva som er NEAS sin praksis.


Du kan jo ta en titt på de jeg selger: http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner
Ellers har f.eks Ratio også ladestasjoner med integrert B-vern, mens Salto har modeller med DC-RCM (altså kun DC-beskyttelse, da er det godkjent med kun Type A på tilførsel).

Ser ellers ingen grunn til at Chint sin ikke skulle være "innafor".
   #17
 3,876     Asker     0
Min løsning er vern i skap og ladestasjon uten. Da Tesla sin til 5700. Alternaltivt dropper du vern og tar salto. Begge kan kommunisere slik at du kan ha flere ladestasjoner satt til 32a på samme kurs. Da deler de på kruttet til en er ferdig.
Signatur

  (trådstarter)
   #18
 336     Northwest     0
Ut fra sidene til Tesla så ser det ut som jeg ikke får utnyttet mer en 25A uansett da jeg hverken har dobbeltlader eller oppgradert lader.

Da seiler plutselig 2xjordfeilbrytere type B, 25A automat og Tesla veggboksen med 7,5m ledning opp som et alternativ.
   #19
 1,355     0
Min løsning er vern i skap og ladestasjon uten. Da Tesla sin til 5700. Alternaltivt dropper du vern og tar salto. Begge kan kommunisere slik at du kan ha flere ladestasjoner satt til 32a på samme kurs. Da deler de på kruttet til en er ferdig.


Vern i skap funker det, ulempen er at det tar endel ekstra plass samt at de fleste elektrikere insisterer på å levere utgaver til 3-4000,-.

Tesla sin ladestasjon har fast kabel og kan derfor ikke lade elbiler med Type 1 inntak, bl.a Norges desidert mest solgte elbil Nissan Leaf. Det kan fort bli en ulempe. Man har dessuten ikke mulighet til å bytte kabellengde selv, eller bytte kabelen om den skulle bli ødelagt av en eller annen grunn.

Det er også enkelte elbiler med Type 2 inntak som virker å ha problemer med Tesla sin WallCharger. Jeg har sett flere som har prøvd å lade Ampera-E på Tesla destinasjonsladere uten å få det til. De samme ladestasjonene fungerer fint med f.eks eGolf.
   #20
 1,355     0
Ut fra sidene til Tesla så ser det ut som jeg ikke får utnyttet mer en 25A uansett da jeg hverken har dobbeltlader eller oppgradert lader.

Da seiler plutselig 2xjordfeilbrytere type B, 25A automat og Tesla veggboksen med 7,5m ledning opp som et alternativ.


Du kan utnytte både 1-fase 32A og 3-fase 32A med enkeltlader. Riktignok vil ikke en 3-fase 32A kurs bli belastet med mer enn 28A (på mest belastede faseleder) om du ikke har utvidet lader.