831    16    1  

Hvordan maksimere en 32A i garasjen?

 294     Oslo     0
Leier et lokale jeg fikk inntrykk av hadde 40A kurs lagt opp, uten å sjekke noe mer om det.
Gikk til anskaffelse av en 220v kompressor med karakteristikk som spesifiserer: Sikring treg: 35A / Drift: 22.5A , Kabel tilførsel: 4G6 kobber.

Sikringen slo ut, og når jeg skulle resete den ser jeg det er en C32/c sikring som står der. Og tversnitt på kabel er 4G6  :(  Og dessverre ikke lagt opp til 400V på noen måte heller.

Så nå er spørsmålet om det er noe som kan gjøres?
Kan det gå å skifte sikringen med en med D karakteristikk? Eventuelt andre som passer bedre?
Kan en øke sikringen til en 40A kanskje? Kan en da sette inn en 40A med karakteristikk D?

Hva andre alternativer har en eventuelt?
Sikringen som står der skal være stor nok når kompressoren har kommet i gang. Så finnes det dupediter som gir ekstra softstart ut over det styrekretsen eventuelt gir?
Kondensatorpakker som kan virke som hjelpestarter i oppstarten?
Andre alternativer?

Vedlagt bilde av dataplaten til motoren.
Hvordan maksimere en 32A i garasjen? - 20170607_221041[1].jpg - Jan E.

   #1
 350     Viken     0
Står 34.8 A på motorskiltet ved 230v eller er det noe jeg ikke ser? 11kw..

Blir uansett lite strøm igjen til andre ting om du får satt inn en 40A. (Ikke sikkert den holder startstrømmen.)
Frekvensomformer kunne sikkert tatt startstrømmen men detta blir fort dyrt tror jeg..

Voldsomt til kompressor, nyskjerrig..
Kanskje du kan klare deg med mindre kompressor og større tank?
Signatur
  (trådstarter)
   #2
 294     Oslo     0
Stemmer, 11kw. Og som nevnte databladet på den sier: Sikring treg: 35A.

"Mindre" stempel kompressor som de fleste vil betegne som stor er blitt erstattet av denne. Siden den gamle måtte en vente en god del på under sandblåsingen. Denne kan levere direkte det det er behov for. Siden uansett hvor stor tank en har så vil ikke det være nok når det kommer til en sandblåsersession på over 5 minutter. Når en står og sandblåser er det ingen behov for at andre ting står på uansett.

Er forøvrig en AMA AR16.


En frekvensomformer så interessant ut. Men alle jeg fant på den størrelsen ser ut til å være for 400V anlegg. Og prisen Shocked Hadde egentlig håpet å holde meg under en ca 6000kr.
Kompressoren ser ut til å ha en form for datastyring på oppstarten. Kan åpne panelet å ta en titt. Kanskje den allerede har en form for slik omformer. Eller kanskje hele den delen faktisk er en slik omformer som kanskje kan programeres om/skifte en del...
   #3
 4,193     0
Ville fått en elektriker til å måle litt og sjekke om anlegget tåler D-automat i første omgang og så vurdert å bygge softstart som plan B.
   #4
 24,668     Akershus     0
Kan en stjerne-trekantkobling fungere som softstart her? 
Signatur
  (trådstarter)
   #5
 294     Oslo     0
Var dessverre kun frontpanelet som var elektronisk styrt og overvåkning av driftstimer/vedlikehold.

Selve oppstart og innslag ble betjent av 3 kontaktorer, hvor ene også hadde et termisk oververn rele.

Kan en være sikker på at en slik frekvensomformer kan løse problemet?



Kan en stjerne-trekantkobling fungere som softstart her?


3 kontaktorer kan vel tyde på at det er det som er tilstede i dag?
  (trådstarter)
   #7
 294     Oslo     0
Sant det. Vet ikke hvordan opplegget er med kontaktorene.
Har spurt forhandler om å sende koblingskjema.

Frekvensomformer var vist ikke bare positivt det heller. Med lav nok softstart til at sikringen ikke går så kunne vist viklingene i motoren brenne... Skjønner ikke det helt siden en skal styre et lavere tilført kraft i starten, og dermed mindre energi inn på motoren under oppstarten. Så hvorfor er det da større sjanse for å brenne viklingene? Er det fordi omformeren senker spenningen og samtidig kjører mer strøm innpå?

Men ser ut til at det kan ordne seg med fast montert koblingsboks isteden for stikk, også en 40A. Krysser fingrene for at elektrikkeren sier det samme når han fysisk får sett på ting.

   #8
 24,668     Akershus     0
Tenk deg at du skal ta igang med et digert gruslass i motbakke - du brenner koblingen.

Tilsvarende med motoren, den skal starte mot resttrykket i tanken, det kan være tungt.

Omformeren bestemmer ikke strømmen, det gjør motoren selv. Står den stille, går det mye strøm. Ok, går det for mye, vil omformeren måtte redusere spenningen slik at motoren ikke får så mye strøm, men da synker også momentet og motoren staller, da brenner den!
Signatur
  (trådstarter)
   #9
 294     Oslo     0
Trodde omformerne klippet deler av sinusen og kan begrense strøm også. Men varierer kanskje mye på oppbyggingen av frekvensomformere?

Men om alle kun har begrensning i spenningen så ser jeg at strømmen kan bli alt for høy og brenne viklingene.
   #10
 762     Asker     0
Lasten styrer hvor mye strøm en motor vil trekke. Er det tungt så går det mer strøm.
Klarer ikke motoren å dra unna lasten så brenner viklingene seg.

Hvor mye strøm en motor vil trekke kan vi ikke styre (med mindre du fysisk står og hjeler den med å snurre i gang)
Spenningen kan styres, men ved lavere spenning så øker strømmengden.