99,061    121    0  

mk1: Fra råbygg til 'årntli' garasje

 499     0
I 2009 bygget samboeren og jeg ikke én, men to garasjer - en til de to bruksbilene, og en til de tre morobilene... ;D Hele historien og byggedagbok ble laget før vi oppdaget ByggeBolig.no og ligger på et annet forum - for de som vil kan man lese det hele her: http://forum.sportsvogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=1212

Morobilgarasjen er satt opp med tanke på å kunne isoleres og deretter innredes. Planen nå er å gjøre nettopp det, og etter tips i en annen tråd blir det omtrent slik:

10 cm isolasjon i reisverk, plast, trekking av rør til strøm og andre kabler, 2" lekter, 5 cm isolasjon horisontalt, smartpanel. Deretter skal det innredes - har allerede kjøpt inn en del ting som kan være morsomt å ha i en slik garasje: Prosjektor, lerret, squeezebox, Logitech Z-5500 5.1 -anlegg, verktøyvogn etc. Kabel til TV og Internet er allerede på plass. Smile Hyller, arbeidsbenk, plass til dekk etc skal også inn.

Det blir ingen fukt å snakke om i denne garasjen - bilder vaskes utenfor og står inne vinterstid, men en regnvåt bil kan nok komme inn en sjelden gang i sommerhalvåret.

I en annen tråd har jeg tatt opp muligheten for å plassere kompressor oppe på kaldloft, og det blir nok til at jeg bygger et lite 'rom' til den der oppe. Loftet forblir uisolert og nokså luftig, selv om det er lagt vindtett på veggene.

Tar opp igjen et par spørsmål fra den første tråden her:

For å maksimere takhøyden tenkte jeg på å felle inn taklampene i taket, slik at kassene bygger oppover og ikke nedover. Men hva gjør jeg i tilfelle med isolasjonen i taket? Kan den bare legges over lampene? Tilsvarende tenkte jeg å felle inn lamper langt nede på veggene, rett på oversiden av lecablokkene for å få godt lys nedenfra og opp. Samme spørsmål der - hva gjør jeg med isolasjonen der?

Einar_S tipset om en type plastlist som kunne brukes i ovvergangen smartpanel-gulf, men hva slags plastlist og hvor får jeg tak i det?

I dag har jeg omsider fått begynt med isolasjonen i veggene, så da er vi omsider i gang.  Wink Kommer til å oppdatere tråden her jevnlig fremover.
Siste redigering: Thursday, May 16, 2013 5:18:16 PM av eirikBerntsen
mk1: Fra råbygg til 'årntli' garasje - IMG_3332.jpg - mk1 black limited
mk1: Fra råbygg til 'årntli' garasje - P1020085.jpg - mk1 black limited
mk1: Fra råbygg til 'årntli' garasje - P1020976.jpg - mk1 black limited
mk1: Fra råbygg til 'årntli' garasje - IMG_3837.jpg - mk1 black limited

   #1
 4,110     Akershus (Follo)     0
Jeg har noen lister liggende etter far min. De er på rull, men jeg har ikke nok så jeg må også prøve å finne dem igjen. Jeg husker han kjøpte denslags fra et firma i Oslo, men husker ikke navnet. Samme kan det være, de har vel som alle andre byttet navn 5 ganger siden det. Finner jeg ikke dem så prøver jeg her: http://www.industriplast.no/

Når det gjelder kompressoren, har du vurdert å sette den på loftet i den andre garasjen? Da slipper du at den rister i filler lampa i prosjektøren din. Og det ser jo ut for at de ligger så nær hverandre at rørføring ikke blir noe problem.

Jeg ser Minien har fått eget underlag. Er den ikke stueren?  ;D

Edit: Nei jeg finner ikke det firmaet. Gulesider driter jo i hva jeg spør etter og svarer høne-pøne bare høna har betalt for seg!!! Det er rett og slett en L-formet myk plast(?) list som limes på plass i hjørnet. Som en trappenese bare at kantene er avfaset for montering i innvendig hjørne.
Signatur
  (trådstarter)
   #2
 499     0
Takk for svar! Smile Skal se om jeg kan spore opp sånne lister. Haster ikke umiddelbart, men greit å vite hvor de kan skaffes.

Prosjektor kontra kompressor var en tanke jeg ikke har hatt, må muligens vurderes, ja...

Minien er som kjent av britisk herkomst, og ligger det ikke olje unde en bil fra øyene er den åpenbart tom for olje... ;D

En annen ting, ble brått usikker med dette om kryssisolering. Nå jeg skal slå på lekter horisontalt for å fore ut 5 cm, skal ikke lektene da monteres forskjøvet i forhold til reisverket, for å unngå kuldebroer mest mulig? Ref bilde, lekter vist med rødt. Monteres lektene direkte på reisverk vil det jo bli massive kuldebroer i forhold?
Fra råbygg til 'årntli' garasje - P1020976mod.jpg - mk1 black limited
   #3
 4,110     Akershus (Follo)     0
Jeg har hatt Mini selv og de ruster flittig bak, men ikke i/rundt motorrommet. De har jo automatisk rustbehandling der.  Noen sier de bare markerer reviret sitt. ;D

Jeg ville ikke lagt voldsomt med arbeide i å legge lektene ved siden av spikerslag. Om spikerslag ligger cc60 fra bunn så prøv med cc60 fra topp og se om du bommer. Massiv kuldebro blir det ikke. Hvis det betyr at du må kappe isolasjonen en gang ekstra så glem det.
Det er jo bare snakk om 48mm * Lengden av veggene * 2 i flate. Og sammenliknet med den kuldebroen du har i betongen i bunn så er det vel uvesentlig.
Signatur
Fox
   #4
 519     Østfold     0
Bauhaus har div plastlister som kanskje kan brukes. Jeg fant en som jeg brukte som er L formet og som jeg skulle bruke som overgang i mellom gulv og ett rundt hull til spiraltrapp. Ikke bare bare å finne en egnet list, men Bauhaus hadde en knallfin en.

Hvordan bil på venstre side?
  (trådstarter)
   #5
 499     0

Jeg ville ikke lagt voldsomt med arbeide i å legge lektene ved siden av spikerslag. Om spikerslag ligger cc60 fra bunn så prøv med cc60 fra topp og se om du bommer. Massiv kuldebro blir det ikke. Hvis det betyr at du må kappe isolasjonen en gang ekstra så glem det.
Det er jo bare snakk om 48mm * Lengden av veggene * 2 i flate. Og sammenliknet med den kuldebroen du har i betongen i bunn så er det vel uvesentlig.

Med cc60 fra topp treffer jeg ikke spikerslagene, så da gjør jeg det, takk for innspill. Smile
  (trådstarter)
   #6
 499     0

Bauhaus har div plastlister som kanskje kan brukes. Jeg fant en som jeg brukte som er L formet og som jeg skulle bruke som overgang i mellom gulv og ett rundt hull til spiraltrapp. Ikke bare bare å finne en egnet list, men Bauhaus hadde en knallfin en.

Hvordan bil på venstre side?

Skal sjekke Bauhaus, takk!

Bil til venstre er en '87 Toyota MR2 i godt hold.  Wink
  (trådstarter)
   #7
 499     0
Gjorde ferdig isloering av reisverk i dag, måtte bruke litt tid på å midlertidig flytte stikkontakt og 3-fas slik at jeg fikk isolert der de var plassert, men det gikk greit. Fikk også satt opp fuktsperre på langveggen og skrudd opp lekter.

Så mens man står der og klør etter isolasjonsstøvet tenker man litt rundt dette med lufting/ventilasjon. Som nevnt til det kjedsommelige er dette en garasje som vil bli lite utsatt for fukt. Vil det være tilstrekkelig å sette opp to ventiler diagonalt ovenfor hverandre, f.eks. på ene siden av garasjeporten samt i motsatt hjørne i bakveggen?

...og hva er den mest effektive måten å få lagt opp isolasjon i taket på uten at det detter ned igjen?  ;D
Fra råbygg til 'årntli' garasje - P1020982.jpg - mk1 black limited
Fra råbygg til 'årntli' garasje - P1020984.jpg - mk1 black limited

   #10
 4,110     Akershus (Follo)     0
I prinsippet har Bidda rett. Men i praksis har tyngdekraften større vekttall enn produksjonstoleransene på takstolene. Det er ialfall min erfaring, men så har jeg brukt 38mm og ikke 2". Jeg brukte pakkebånd og stiftepistol. Dyttet opp plata og stiftet plast pakkebånd under den før den rakk å dette ned. Stiftene kan nok ruste vekk, men nå holder jo platene det hele på plass.

Legg taket på Tåtan og steng vinduene på Minien først!

I min eldre garasje satte jeg inn en solid 1Hk trommelvifte! Den ble startet manuellt ved behov, hvilket var ganske sjelden om jeg ikke bedrev arbeide som skapte røyk eller støv. I min nye garasje kommer det et til de grader overdimensjonert (b.b.billig) varmeveksleranlegg . Men poenget er ikke størrelsen, men at jeg tenker legge inn styring som kun starter det om fuktnivå inne blir høyt og det samtidig er lavere absolutt fuktnivå ute. En slik styring har jeg aldri sett, så jeg lager min egen. Men det går vel an å dele med seg.

Lag gjennomføringen til ventil(er) før du fortsetter så fuktsperra blir tett mot kanalen!
Signatur