13,381    11    0  

Luftavfukting i isolert garasje.

 13     Lindås     0
Skal til og bygge garasje til våren og sitter i disse dager og undersøker med flere leverandører av elementgarasjer.
Planen min er å ha en isolert garasje der temperaturen holdes over 8-10*c året gjennom, med tilleggs varme de gangene jeg skal jobbe i garasjen på vinterstid.
Garasjen blir en dobbel sak(6,6*7,5) med 36/38* takstoler med lagringsmulighet på loft som også er isolert.
Blir sikkert å kjøpe elementgarasje av Bjørgvin garasjen p.g.a de blir levert med ferdig utlektet kledning og vindsperre, så her er det bare til å isolere.

Vet om problemene med biler som ikke tåler varm garasje, saltlake, kondensering, høy luftfuktighet osv, osv som bidrar til at bilen ruster fortere enn i en kald garasje.

Men er jo ikke snakk om å holde 20*c konstant i garasjen. Bare en temperatur som gjør at jeg ikke skal grue meg til å ta turen ut for å skru på bilen eller gjøre andre ting i garasjen min når det er blå grader ute.  Så er det bare til å fyre på en vifteovn når en skal jobbe der og etter 15 min har en ok arbeidstemp på 15-18*c.

Så jeg har forstått det sånn at det ikke er oppvarmet garasje i seg selv som ødelegger biler fortere enn ellers, men luftfuktigheten.

Så spørsmålet er. Å hatt en luftavfukter i garasjen ville vel i teorien fungert bra til å holde fuktigheten nede. Hadde f.eks denne saken her fungert bra?:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=614498
'
Har også tenkt tanken med at når jeg skal støpe gulvet til garasjen så gjør jeg det med fall mot midten der jeg har en dreneringsrist som fører vannet fra den våte bilen/e ut av garasjen og dermed bidrar til kjappere opptørking av garasjen.

Hadde dette funket? Noen der ute med erfaring?

   #1
 4,110     Akershus (Follo)     0
Den du linker til er vel en kondenserende avfukter. Det funker ikke ved lave temperaturer.

Jeg kjøpte denne og er imponert! http://www.shipshop.no/index.php?nr=90&case=4&id=417&idkategori=134
Den samler vann selv ved lave temperaturer. Riktignok bruker den endel strøm, men det blir det jo varme av, noe du likevel må ha for å få opp temperaturen nå.

Jeg har testet de to jeg har side om side og tenkte jeg skulle skrive litt om det her.
Signatur
  (trådstarter)
   #2
 13     Lindås     0
Ja, der har du den igjen. Ser den du linker til er i tillegg billigere enn den jeg hadde. Og hvis den funker bedre ved lavere temperaturer så er jo saken grei.....

Skulle vel fungere godt i en garasje dette her. Bor jo midt på tjukkeste vestlandet så det hører jo til sjeldenhetene at vi har megastore blå tall på utetermometeret i lengre perioder. Ligger som regel rundt 0 *C store deler av vinteren så en innetemperatur i garasjen på en 8-10*C må gå an å kombinere med et rimelig tørt inneklima og et godt bilhold.......
   #4
 4,110     Akershus (Follo)     0
Ja.
Men det er sørgelig liten beholder på den! Avrenning gjennom slange er nødvendig. Min ga nær 8l pr. døgn, og det blir 4 tømminger!  :-[

Men er det minusgrader vil nok utlufting være vel så effektivt som noen avfukter. Selv min Munters klarer ikke gjøre mye da. Men nå skal det visst bli ned mot null og vått denne uka. Så tenkte jeg skulle sette opp begge for å sjekke om noen av dem klarer "det umulige".
Signatur
nik
   #5
 633     0
Jeg tror på diagonal ventilasjon i en slik garasje.
To strore ventiler nede i forkant av garasje, to tilsvarende oppe i bakkant av garasje.
Da vil du få en konstant vandring av luft så lenge garasjen er varmere enn uteluften.

Har dette selv i min garasje, men jeg har ikke doble ventiler.
Kommer nok til å øke til doble ventiler når jeg engang blir ferdig med alle prosjekter så jeg kan benytte garasjen til det den er ment som!  Wink
   #6
 962     Figgjo     0
Den woods´n fungerer godt på 5 grader. Har den selv i uttørkingsperioden av nyoppsatt enebolig. Pøser ut vann, selv om jeg ikke klarer å holde høy temperatur på de kaldeste nettene.

Om du kjører fall i garasjen, rist i mitten og ventiler så vil garasjen være ganske tørr.
Tror du slipper avfukter, men du kan jo lage til mulighet for en stikkontakt der hvor den kan plasseres, men jeg tviler på at du får bruk for den. Må være om du parkerer snørike biler inne for at de skal tine.
  (trådstarter)
   #7
 13     Lindås     0
Blir nok å sette inn ventiler diagonalt i garasjen i tillegg, men vil ikke "fyre for kråkene" midtvinters. Store deler av året er det jo nok med bare utlufting gjennom ventiler går jeg ut fra.

Ok. Stod i specs`en på den Woods`en at den skulle fungere ned mot 5 grader så da kan den jo brukes.


   #8
 24,668     Akershus     0

Har også tenkt tanken med at når jeg skal støpe gulvet til garasjen så gjør jeg det med fall mot midten der jeg har en dreneringsrist som fører vannet fra den våte bilen/e ut av garasjen og dermed bidrar til kjappere opptørking av garasjen.


Har du sjekket om det er krav til oljeutskiller eller noe for et slikt sluk? Var det for en liten smøregrav jeg funderte på engang.
Signatur
  (trådstarter)
   #9
 13     Lindås     0
Nei. Men jeg kan ikke skjønne at det blir andre krav enn om du bare lager fall mot porten?

Skal ha meg en ny ringerunde til de forskjellige garasjeleverandørene, flere som er ganske hissig på å få meg som kunde. Så her er vel rom for pruting.

Forresten, er det noen som har importert garasjeporter selv fra f.eks USA? Bjørgvin Garasjen har Amarr sine porter levert gjennom Lobas etter hva jeg forstår. Og vil tippe en kan hente en port selv mye billigere. Eneste er at de bruker 110v "over there", så motoren må vel modifiseres....
   #10
 10,486     Akershus     0
Rustprosessen jobber fortere jo varmere det er. En våt bil full av salt og konstant 8-10C pluss er oppskriften på rust. Særlig ille blir det hvis bilen brukes daglig, da rekker den aldri å tørke uansett, og det beste en kan gjøre er å holde temperaturen og fuktigheten så lav som mulig.
Signatur