496    10    0  

Garasje med klønete innkjøring

 3 986     Tønsberg     0
Hvordan kan man få til en garasje med plass til 2 biler og 4 sykler på arealet i vedlagte skisse? Innkjøringen er ved grønn pil, og trapp opp til huset er ved rød pil. På begge sider er nabotomter, som man må holde avstand til. På oversiden er fjellskråning med huset på toppen. Veien går på tvers på nedsiden.

Garasjen bør ha plass nok til at man kan åpne dørene på begge sider av begge biler, og bagasjerommet bør være tilgjengelig for lasting uten å kjøre bilene ut - altså må bilene kjøre forlengs inn, med mindre det blir mye plass bak bilene.

Det må også være plass til å gå fra veien til huset uten å gå igjennom garasjen.

Garasjen får man jo plass til, men jeg tror det blir litt for lite plass til å kjøre ut/inn, uansett hvordan man snur og vender på den. Setter man garasjen vridd 45 grader, vil hjørnene komme for nær nabogrenser. Så jeg tror man må finne på noe kreativt.

(Det går en vei opp til andre siden av huset, hvor det er god plass til garasje, men denne har stigning på 1:7 og krapp sving i bunnen, slik at den er umulig å bruke vinterstid. Denne er også en ganske lang omvei når man skal gå til veien.)

Garasje med klønete innkjøring - garasje.jpg - petterg

TSt
   #1
 2 050     0
Jeg har litt liknende innkjøring og har garasje inn til venstre dvs en svinger 90 grader inn i garasjen. Men jeg husker ikke lenger lengden jeg har forran garasjen så skal sjekke dette målet i morgen.
Tok med oss noen klosser og markerte omriss etc på en tom parkeringsplass utenfor åpningstid. Slik har jeg forsøkt innkjøring. Mulig du skal ha sykkler innerst slik at du kan rygge inn mot trap når du skal ut. Hos meg er port i forstsetelse av huset slik at jeg har mulighet for å lage plass litt inn forran huset til å rygge inn på før en kjører ut.
   #3
 14 112     Akershus     0
Det kan se ut til at du bør planlegge for å kjøre rett opp mot rød pil og rygge inn i garasjen. Dermed er du klar for å svinge ut og ned. Dersom du kjører med fronten inn, vil du trenge mer plass til manøvrering.

Fort får du krav om å kunne snu på egen tomt også, så å rygge ut i veien er ingen opsjon (annet enn for gjester).
Signatur
HSt
   #4
 13 678     Sørum     0
Jeg ser en nabo har begynt å rygge inn i en slik garasje, men tror det er mest pga overskudd av andre biler på gårdsplassen. Forslaget om noen treklosser og målebånd på en stor parkeringsplass støttes, da kan du i to og mak prøvekjøre in. Og utkjøring fra garasje.

Snu på egen tomt ser jeg at er et krav også her, selv om det i praksis ikke går hos meg før en evt modifiserer litt støttemurer o.l

Men tror de er ivrigere på å følge opp dette nå enn da huset her ble bygd i ‘87
  (trådstarter)
   #5
 3 986     Tønsberg     0
Innkjørselen går fra en felles innkjørsel med nabo. Snuing kan dermed gjøres i krysset der innkjørselene deler seg og man slipper å rygge ut i offentlig vei. Dvs p.t. er det nabos innkjørsel og egen gangvei. Jeg tror det er innenfor hva som aksepteres.

Å rygge inn i garasjen er en mulighet, men man mister da muligheten til å laste og losse bilen i garasjen. I regnvær er det en kjempefordel.
Er det mulig å bygge garasje slik at bilene står skrått? F.eks som vist på fig 20.6 her?
https://www.vegvesen.no/s/bransjekontakt/Hb/hb017-1992/DelC_Detaljkapitler/20.Parkering/20_Utforming_av_bilplasser.htm
For en carport lar det seg nok gjøre, men klarer man å utforme en garasje med porter som kan håndtere dette?
HSt
   #6
 13 678     Sørum     0
Du har gjerne et krav på 10cm for skinner på hver side av porten, skinne innover må naturlig gå 90 grader på porten. Det går an å redusere disse 10cm noe. Tore Ligaard har garasje skinner i utstillingen sin.

   #7
 1 731     0
Så lenge porten er tilstrekkelig mye bredere enn bilen (eller alternativt, man har en bred dobbelport i stedet for to enkle), så er det naturligvis ikke noe problem å parkere i "fiskebein-mønster". Husk at garasjen må være både både bredere (naturlig nok) og litt dypere også, ettersom diagonalen på bilen blir "dimensjonerende faktor".
   #8
 14 112     Akershus     0
Forslag: tenk deg tak over hele flaten 7400*9000, men dobbelport trukket inn så langt som bilen tillater midt på fasaden.

Du kjører opp og svinger inn mot porten. Åpner porten og kjører inn. Fordelen er at du får litt plass utenfor garasjen til å snu. På hver side, mindre dører inn til sykkelparkering etc. Du kommer til småting uten å skrubbe dem langs bilen på vei inn/ut. Du får tak over bakenden på bilen for lasting. Du får ingen plass foran bilene. Ev trekk porten mest mulig ned. Det er nedre bil som trenger mest plass på utsiden for å rygge fri av garasjen.
Signatur
  (trådstarter)
   #9
 3 986     Tønsberg     0
Jeg forstår ikke helt hvordan du tenker, KjellG, men det høres ut som du er inne på noe. Kunne du tenkt deg å lage en liten skisse?
   #10
 14 112     Akershus     0
He he, verbal beskrivelse av grafiske forhold er ofte en utfordring. Skal gjøre et forsøk.
Signatur