#22
 10,486     Akershus     0
Fordelen med garasjen er jo borte dersom man ikke får parkert i den.


Næh, hvor skal man ellers gjemme seg for kona?

Parker i det minste med porten åpen da, så slipper du å utsette bilene for ekstra mye fuktighet og akselerert rusting pga. varmen i tillegg.

Evt. få inn noe litt ordentlig avsug, så du får byttet ut lufta.
Signatur
   #23
 336     Northwest     0
Har jo luftestilling på porten så det kombinert med et kraftig avsug vil jo gi ca samme effekt som en uisolert garasje skulle jeg tro det vil hjelpe seg.

Kjøper jeg Twinfresh RB85 (85m3) vil jeg vel få syklet en del luft?

Vill presisere at det er langt lavere luftfuktighet i garasjen enn utenfor (nordmøre) men at jeg ikke synes det er lavt nok
TSt
   #24
 14,509     0
Trenger du varmegjenvinning i garasjen ? Bare vanlig avtrekk ? Men husk at det kan være lurt med tilførsel også så får du sirkulasjon igjennom. Kan sette på klaffer e.l. så du kan lukke hvis du skal bruke avfukteren istedenfor.
   #25
 336     Northwest     0
Har luftestilling på porten så det er ikke noe problem å få tilførsel.

Synes det er veldig godt med plussgrader så man slipper is i garasjen.
   #26
 336     Northwest     0
Da jeg kjørte inn i ettermiddag viste værstasjon 90% utendørs og 61% i garasjen. Kikket inn etter en halvtime og da hadde luftfuktigheten i garasjen økt til 69%. Antar at det er den høyeste fuktigheten jeg har i løpet av døgnet.

Bør vel være overkommelig ved å montere dampsperre i 1. etg også å komme under 60 mesteparten av døgnet og da er jeg vel ok?
   #27
 336     Northwest     0
Fuktigheten økte etter at dampsperre ble montert på loftet. Tar lengre tid å få ned fuktigheten i garasjen.

Har bestilt meg en Twinfresh RB85 for montasje innerst i garasjen og tror også jeg vil sette inn en ventil over vindu på loft.

TSt
   #28
 14,509     0
Halv lunkne biler ruster iallefall, ikke nok temp / ventilasjon til å tørke opp men høy nok temp til at en får kondens over alt inne i alle hulrom etc. Se på f.eks. et kamera som tas med inn fra kulde det dugger alltid utvendig. Derfor anbefaler en at ting er pakket inn og varmes opp sakte. Men bilens metal er ikke beskyttet av noe.
   #29
 336     Northwest     0
Den er jeg med på. Er derfor jeg prøver å finne den rette balansen med ventilasjon og avfukting. Tallene jeg har for luftfuktighet er vel ikke helt på trynet?

Har høyere luftfuktighet med port og vinduer i luftestilling enn det jeg har med loftsvindu i luftestilling og avfukter.

   #30
 1,231     Bergen     0
Halv lunkne biler ruster iallefall, ikke nok temp / ventilasjon til å tørke opp men høy nok temp til at en får kondens over alt inne i alle hulrom etc. Se på f.eks. et kamera som tas med inn fra kulde det dugger alltid utvendig. Derfor anbefaler en at ting er pakket inn og varmes opp sakte. Men bilens metal er ikke beskyttet av noe.

Biler får kondens på seg hvis de kommer inn i varm og fuktig garasje, men ikke hvis de kommer inn i varm og tørr garasje.

Det er ikke gitt hva som forårsaker mest rust, fuktig bil kaldt utendørs i 12 timer (fram til neste bruk) eller fuktig og varmere bil i 3 timer (fram til den er tørr) og så tørr bil i 9 timer.Tørr bil ruster ikke, fuktig og varm bil ruster mer enn fuktig og kald.

Mer presist så styres dette av om duggpunkt i garasjen er under bilens temperatur når den kommer inn, og dette er mulig å ha kontroll på. Avfukter og/eller ventilasjon, samt at man man velge å ikke kjøre inn hvis det er kondensfare for øyeblikket. Det er også i innkjøringsøyeblikket det er viktig. Fuktig bil som kjøres inn i varm og tørr garasje, lager gjerne kondensbetingelser mens den tørker, men det er en problemstilling for bil nr. 2 som kjøres inn, ikke for den som allerede står der.