7,040    28    3  

HTH kjøkken/Forhandler til besvær

 5     0
Er det bare vi som har vært/er veldig plaget med leveringen av nytt kjøkken?
Vi bestilte nytt kjøkken i hvit høyglans i februar for levering i slutten av mai. Dette kjøkkenet kom på ca 200' inkl hvitevarer. I dag skriver vi 5 mnd etter avtalt leveringsdato og vi har enda mangler.
Her er noen av sakene:
-De "glemte" å gi oss beskjed om at leverigsuke var flyttet 4 uker senere enn avtalt.
-De "glemte" å gi oss de nye oppdaterte tegninger. De hadde forlenget en kjøkkenbenk 2cm, og da ble en rekke med høyskap feilmontert før vi fikk benkplaten.
-Benkplate med vask og hull til topp var feiltegnet og dermed feilprodusert. Denne er i stein, så det ble ekstra ventetid.
-Feillevering av foringer. Feil farge/dekor
-Feillevering av flere skap. Feil farge/dekor
-Feillevering og veldig sen levering av skapdører.
-Feillevering av et stk stekeovn. Sendte oss ny som skulle være nytt. Viste seg at dette var en utstillingsmodell som var full av skader. Fikk til slutt en helt ny ovn.
-Mye feilleveringer og sene leveringer av div handtak +++
-Nå 8mnd etter bestilling, sier de at HTH ikke leverer vitrineskap i samme farge/dekor som resten av kjøkkenet.
-Vi bestilte 3 vitrineskap, men fikk fire. På faktura står det 4 skap, men vi har bare fått 3 dører. De nekter å sende oss den siste døren siden dette var et "gratis" skap.


Nå har vi krevd kompensasjon/rabatt grunnet alt dette, og vi fikk først tilbud på kr 5000,-
Etter å ha sendt brev med at vi sender saken inn til forliksrådet, så tilbyr de oss kr 10 000,-
Mener selv dette er for lite i forhold til vår sak.
Hva mener dere her på forumet??

   #1
 135     Oslo     0
Hei!

Vi fikk levert kjøkken og endel skap til badet fra HTH (ikke flatpakket) i mai og opplevde i grunn endel lignende feil i leveransen: for mange skap av feil type, manglende dører osv. Heldigvis var det lite som matte bestilles fra danmark så jeg fikk kjørt opp på lageret i Oslo og skaffet det meste på samme dag som manglen ble oppdaget. De som jobbet på lageret var eksemplariske ift service. Vi har ikke klaget på leveransen; du har nok fått et litt værre case...

Ift størrelse på kompensasjonen: Jeg SYNES at man burde kunne heve kjøpet fullstendig ettersom bestillingen av kjøkkenet var gjort som en helhel - inkl vitrineskap. Om dette er noe du ønsker å gjøre er en annen sak (mye styr med demontering mv). Jeg mener også å huske at det var en ganske nasty kontrakt som man signerte - star det ikke noe om kvalitet på leveransen her?

Summen som de har foreslått SYNES jeg er lav - men det teller nok ikke så mye hva jeg synes...

Håper det ordner seg for deg :)
   #2
 5,432     Akershus     0
Send dem link til forumet og denne tråden og spør om de vil ta resten av korrespondansen her.
  (trådstarter)
   #3
 5     0
Desverre så har vi ikke noe lager her i nord, så vi må ta til takke med HTH's transport eller post. Og når det gjelder leveransen med posten, så er ikke det noe å skryte av. Fikk 3 glassdører sendt med de og der var 2 knust, og da mener jeg knust. Men dette er ikke noe HTH kan lastes for.
Vi prøvde oss på heving av kjøpet tidligere, men kom ingen vei.
Nå er det slik at vi skal få en advokat til å se over saken, og komme med et forslag på en videre vei.
Må sende over dokumentasjonen jeg har, og fant da at jeg har 79-syttini mail ang kjøkkenet vårt.

Har veldig lyst til å bli ferdig med denne saken, da den irriterer oss noe jæ....
Kjøkkenet er fint og slik vi vil ha det, men jeg kommer ikke til å gi meg mot HTH.

Kan sende dem link til forumet. Flere venner og bekjente sier vi burde ha kontaktet media ang dette. Men ønsker å få til en avtale med dem før vi går den veien.
Men hvis det er det som skal til....
   #4
 1,883     Sandefjord     0

-Nå 8mnd etter bestilling, sier de at HTH ikke leverer vitrineskap i samme farge/dekor som resten av kjøkkenet.
-Vi bestilte 3 vitrineskap, men fikk fire. På faktura står det 4 skap, men vi har bare fått 3 dører. De nekter å sende oss den siste døren siden dette var et "gratis" skap.


Bare for å forstå noen punkter:
Mangler dere fremdeles deler som dere nå ikke får da farge/dekor har gått ut?
Hva skal dere med et vitrineskal dere ikke har bestilt? Et vitrineskap man ikke har bestilt er vel ingen god kompensasjon for dere?

Når det gjelder størrelsen på kompensajonen, så er vel det viktigste at du får et kjøkken som er ferdig og at du ikke lider økonomisk tap. Du skriver at dere fremdeles har mangler. Hvorvidt du har hatt utgifter grunnet forsinkelsene vet jeg ikke? Men dette bør i allefall dekkes.

Feil i kjøkkenbestillinger er dessverre en gjenganger og jeg tør ikke tenke på hvor mye dette koster for oss forbrukere. Greit nok at leverandør leverer rett til slutt, selvfølgelig uten kostnader for oppdragsgiver, men kostnaden blir jo ikke borte: den må kommende kjøkkenkunder ta. Dette er etter min oppfatning en kjempeutfordring for bransjen.
Bare feilleveringene dere har hatt (som jeg antar har blitt rettet uten kostnader for dere), må jo koste flere 10.000 kr? Transport, montering og vraking av feillevert vare, inkludert.

Det hadde vært interessant om representanter for kjøkkenprodusenter kunne gitt tilsvar.
  (trådstarter)
   #5
 5     0




Bare for å forstå noen punkter:
Mangler dere fremdeles deler som dere nå ikke får da farge/dekor har gått ut?
Hva skal dere med et vitrineskal dere ikke har bestilt? Et vitrineskap man ikke har bestilt er vel ingen god kompensasjon for dere?




Det er ikke slik at fargen/dekoren har gått ut av produksjon. HTH har vist aldri levert disse skapene i den dekoren vi skal ha. Dette burde vel selger ha visst? Og event gitt oss beskjed tidligere en 8 mnd etter bestilling?

Når det gjelder det ekstra vitrineskapet, så er det selger som har bestillt for mange. Men de vil ikke kreditere dette eller sende oss dører til det da de mener dette er et "gratis" skap. Men gratis? Står nå fortsatt priset på faktura..
   #6
 1,596     0
Har nå havnet i samme "uføre" selv her - til tross for at jeg på langt nær har havnet like langt utpå som enkelte andre her...

De er superproffe i salgsprosessen, men leverer ikke i henhold. Varene er elendig emballert, med transportskader som følge. Det leveres feil skrog, og det tar uker med venting før man får nye. Man bestiller ferdig bygget (fullsortiment?) levert på døra, men får tilbud om å hente flatpakket på lageret når nye deler ankommer. Alt av esker og emballasje er dårlig og uforståelig merket - byggetegning er langt fra oversiktelig. Tør å påstå at det er letter eå montere et flatpakket fra IKEA...

I tillegg er monteringsanvisniger et rent mareritt - dette er noe av det verste jeg har vært borti hva møbelmontasje angår. Skruer og beslag måtte vi kjøpe selv, og mye av det som skal være ferdigbygget må tas fra hverandre for å bygges på nytt av kunde - for å få på plass et eller annet tilbehør. Tusen små plastposer med innhold man ikke aner hvor skal skrus fast - for dem som har gjort dette før går det nok sikkert i en fei.

Det dukker opp regninger i e-poster uten innhold (kun med et vedlegg) - samt i postkassen med uspesifisert innhold. De som tror at de kan kreve inn penger på denne måten må være særdeles naive - eller tro at kundene er det.

Men de fikser flotte løsninger og design, står på for kundene sine her lokalt. Kjøkkenet blir nok supert til slutt, men veien dit har blitt svært mye lengre enn hva jeg hadde trodd - og vi er så heldige å få feire jul med et kjøkken som ikke ble ferdig i tide. Takk til HTH for det!

Skal nok hverken anbefale eller direkte fraråde noen enda. Men merkenavnet HTH bærer ikke tyngden av mine forventinger...
   #7
 113     0
Jeg er superfornøyd med mitt kjøkken fra HTH, men det var mye surr med vår leveranse også.

   #8
 6,009     Finnmark     0
Kanskje man rett og slett bør hente kjøkken selv?
Jeg dobbeltsjekket at alle komponenter var med ved lasting av tilhenger......... Så det var 100% korrekt....
Andre faktor som er verdt å nevne angående henting selv eller bestille: Ved bestilling følger det automatisk med festeskinner til alle overskap, sokkel og føtter til benkeskap i forhold til størrelsen.......
Vi kuttet pris med 1200 kr på fjerning av slikt man ikke behøver, kunne kun gjøres av konsulent på kjøkkenavdeling.....det var IKEA i Haparanda......
Signatur
  (trådstarter)
   #9
 5     0
Er enda ikke ferdig med denne saken.
Litt info.
Vi ble aldri enig med Forhandleren. Dette endte med at vi sendte saken til forliksrådet, med krav om et ganske stort prisavslag.
Her vant vi. Forliksrådet dømte saken i vår favør.
Men..
Det endte ikke der. 1.mnd etter dommen fikk vi brev fra tingretten. De har nå anket saken.
Nå har jeg sendt fra meg alt av dokumentasjon jeg har (ca 50 sider), så vi håper tingretten leser igjennom alt av tilgjengelig dokumentasjon og lar dommen til forliksrådet stå.

Det er ikke bare pengene som driver meg, men også prinsipp.. Skal et kjøkkenfirma få drive slik de gjør?
   #10
 6,009     Finnmark     0
Det er ikke bare pengene som driver meg, men også prinsipp.. Skal et kjøkkenfirma få drive slik de gjør?


Med belysning av slikt i media og furum som dette kan det få store konsekvenser for leverandører som ikke holder mål!
De vil på sikt miste kunder og begynne å tape penger......

Vi har akkurat byttet om på våre planer, vi skal også pusse opp kjøkken.
Pga denne tråden vurderer vi ikke HTH engang.....
Regner med vi ender opp på IKEAs avdeling i Haparanda igjen....

Kjøkken er en av de plasser som folk bruker mye penger på! Tror de fleste kjøkkenleveradører kunne tjent mye med å være aktive feks her på BB........
Signatur