Publisert av ByggeBolig

Prisfokus på peis og gulv

September er årets viktigste måned for annonsering av peisovner. Trolig er dette også en av byggevarekjedenes største salgsmåneder på denne produktgruppen. Kampanjeprisene på peisovner går opp fra år til år og temperaturen i markedet stiger, men det gjelder ikke alle merkevarer.

Jøtul opplever en sørgelig prisutvikling i år. Produsenten er kjent for peisovner i moderne og nyskapende design. Det skulle være en garanti for å kunne ta ut høyere priser. Hittil i år har kampanjeprisene på Jøtul falt med mer enn 13 prosent og de ligger nå på samme nivå som i 2012. De eksklusive Scan-ovnene har en flat prisutvikling og følger heller ikke resten av markedet.

Ekstra ille er det når lavpris byggevarekjedene Coop Obs Bygg og Bauhaus øker sine priser. De aller rimeligste peisovnene, Aduro og Asgård, har gått opp med inntil 13 prosent siste år. Burde det være omvendt?
Denne uken får heldigvis Jøtul drahjelp fra Monter som annonserer nyheten Jøtul F134 i sin siste kampanje. Det er et riktig spor å følge dersom målet er å få opp kampanjeprisene på samme nivå som andre konkurrerende produkter.

Kjente merkevarer faller i pris. Vi snakker om prisutviklingen på vinylklikk. BerryAlloc opplever en prisnedgang på 16,7 prosent siste år. Pergo er ned 2 prosent. Kampanjeprisene på vinylklikk går totalt sett opp og gulvene er i snitt annonsert til 292 kroner i år. Det er betydelig høyere enn laminatgulv som så langt i år ligger på 173 kroner. Annonsevolumet på laminatgulv er 10 ganger så stort som på vinylklikk. Det har kanskje noe med den høye prisen å gjøre?

Markedskommentaren er basert på Prognosesenterets kampanjeanalyser.