1,607    9    2  

Fordeling av utgifter vann / avløp ved salg av bolig.

 4     0
Hei,

Jeg solgte boligen min med overtakelse ny eier 1. oktober i 2016. Huset har installert vannmåler og denne ble ikke avlest på overtakelsesdagen, men ny eier leste den av og sendte inn til kommunen 31/12-16 - som viste et totalt forbruk på 222m3. 

Fra før av hadde jeg innbetalt (stipulert) for 150m3 vann / avløp:
Vann: 2006,25kr inkl. mva. 
Avløp: 3812,00kr inkl. mva.  

Med det totale årsforbruket (222 m3) viser dette et overforbruk på 72 m3 vann og 72 m3 avløp. Og jeg bodde i huset fram til 1.oktober, altså har jeg brukt 16 m3 mer enn det jeg allerede hadde betalt for (150 m3). 

Ny eier mener jeg skal betale en svimlende sum av 4125kr på hans 1. termin 2017 som inneholder vann, avløp, feieavgift og eiendomsskatt (til sammen 6750 kr.) 
Dette får ikke jeg til å stemme. Hva blir riktig å gjøre her? Jeg kan vel ikke betale for mer vann enn jeg har brukt? Forklar gjerne med teskje, da jeg har tenkt meg blind på hva som blir riktig her.

På forhånd takk Smile

-T-



HSt
   #1
 36,582     Lillestrøm kommune     0
Jeg skjønner jo ikke regnestykket men det er en alvorlig feil ikke å ha lest av måleren. Hvis de dokumenterer at månedsforbruket deres er betydelig lavere enn snittet fra i fjor kan de sikkert argumentere for at du skal ta resten. Nå fremgår det ikke for hvilken periode regningen gjelder for.

Her ga megler beskjed om at regnestykket om fordeling av utgifter måtte stå på overtagelses skjema ellers vilke han ikke godkjenne det.
   #2
 1,060     Jevnaker     0
Ny eier skulle vel lest av både strøm- og vannmåler sammen med TS ved overtakelse. At dette ikke ble gjort er vel værst for ny eier da han/hun/dem sitter igjen med regningen. Er det ikke kjøpers plikt å lese av målere ved kjøp?
Signatur
  (trådstarter)
   #3
 4     0
Ja, var desverre ikke til stede selv under overtakelsen - så megler sto for dette da ny eier hadde hast med å komme seg i hus. Hadde regninga stått i mitt navn hadde jeg lagt ut en kopi av den her så dere hadde fått sett regnestykket til kommunen.. Jeg har i allefall betalt for 150m3 og forbruket endte på 222m3 med nye eiere boende der i 3 mnd.
  (trådstarter)
   #4
 4     0
Og regningen gjelder vel nevnte overforbruk i 2016 samt 1. termin (01/01 - 30/04 med forfall 20. mars). Om vann / avløp forskutteres i en og samme betaling husker jeg ikke, men det vil jeg tro..
HSt
   #5
 36,582     Lillestrøm kommune     1
Da burde du kunne sende regningen til megler og be han rydde opp med kjøper og så betaler du en liten sum. Kjøper tror kanskje dette kun er etterskuddsvis betalt til nyttår.
   #6
 3,587     1
Jeg antar de stipulerte 150 kbm er for hele året, altså 12,5 kbm i snitt pr måned, mens det reelle forbruket har vært i snitt 222/12 = 18,5 kbm/mnd. Siden måleren ikke ble avlest ved overtagelse (synd!) ian ingen fortelle når "overforbruket" har skjedd - før eller etter overtagelsen. Det eneste rimelige er å anta at det har vært jamnt fordelt.

Det går selvsagt an å kverluere på antall mennesker i husstanden, om dere var fem stykker fram til 1.okt og det kom inn to etter det, eller om du bodde alene og den nye eieren er et ektepar med to barn - men det blir flisespikking. Går krangelen så langt, da er det bare å riste på hodet og sukke tungt Smile. Dere burde begge ha sørget for avlesing; når det ikke skjedde må dere begge være forberedt på å gi avkall på millimeter-nøyaktighet. Ihvertfall må dere ta utgangspunkt i en likedeling, så får eventuelt ulikheter som familiestørrelse etc. bli brukt ved en etterjustering. Dvs. at forbruket har vært 18,5 kbm pr måned gjennom hele året.

Ditt forbruk er 18,5 kbm/mnd * 9 mnd = 166,5 kbm (som du sier: 16 kbm mer enn stipulert for hele året). Jeg antar at kbm-prisen for "overforbruket" er den samme som for grunn-forbruket, dvs. for vann og avløp til sammen kr. 38,80/kbm, så du skal totalt betale 38,80 * 166,5 = 6460 kr. Du har forhåndsbetalt 5818 kr, altså står du til rest med 1642 kr. Den nye eieren har et forbruk på 18,5 kbm/mnd * 3 md = 55,5 kbm, til en pris på 55,5 * 38,80 = 2153 kr.

Dette beløpet er utgangspunktet. Er det grunnlag (f.eks. ulik familiestørrelse) for skjevdeling, må det tas utgangspunkt i disse tallene som det "ikke skjevdelte". At skjevelingen skulle gå så langt at du skulle betale ytterligere 4125 kr er fullstendig urimelig: 4125 kr / 38,80 kr/kbm = 106 kbm - at du skulle betale først for 150 kbm og så for 106 kbm = 256 kbm når totalforbruket bare er på 222 kbm - det henger ikke på greip i det hele tatt!

Jeg antar en del ting her. F.eks. at "overforbruk" koster det samme pr. kbm som ordinært forbruk. At de 150 kbm du har betalt 5818,25 for reelt er er forskudd på hele 2016-forbruket, og ikke på noen måte er knyttet til 2015-forbruk. At det ikke er noen "faste" (ikke volumavhengige) avgifter som du ikke nevner noe om. I det hele tatt, at du har gitt alle relevante opplysninger.

Jeg må medgi at jeg ikke stoler 100% på det, av én grunn: Du sier ikke hvor lang en termin er, men ut fra beløpene gjetter jeg på at det er snakk om halvårlige terminer. Hvis ny eier skal betale 4125 kr for vann/avløp for 1.termin (jeg tolker det som at det er beløpet for vann/avløp på regningen) vil det si 8250 kr/år, mens det stipulerte beløp du hadde betalt for 2016 var 5818 kr. Hvis ikke stipulert volum er vesentlig øket (og det skal det gode grunnner til for å gjøre) betyr det at vann/avløp-avgiftene har gått opp med 42% fra 2016 til 2017 (8250/5818 = 1,42). Det høres ikke spesielt sannsynlig ut. Det er langt mer sannsynlig at de ter noen tall som ikke har kommet på bordet her. Eller at noen tall ikke er hva de gir seg ut for. Og hvis det stipulerte volumet er dratisk øket, da antyder det at den nye eieren er ansvarlig for mer enn 3/12 av overforbruket i 2016!

Hvis den nye eieren krever 4125 kr istedetfor 1642 kr, så får du be ham gi en skriftlig redegjørelse for hvordan han kommer fram til det beløpet, og presentere det her, så får vi vurdere hans argumenter. Ved så stor uenighet om fordelingen som her, går det ikke bare an å kaste fram et beløp uten å vise hvordan det har framkommet; det må begrunnes. Skriftlig. Det gjelder selvsagt også fra din sine. Da risikerer du å få et svar tilbake: Du har ikke tatt med xxx, yyy og zzz i din beregning! ... og kanskje du skulle gjort det. Men lever din utregning skriftlig, og får du protester, så legg dem fram her, så kan vi kommentere videre.


  (trådstarter)
   #7
 4     0
Jeg antar de stipulerte 150 kbm er for hele året, altså 12,5 kbm i snitt pr måned, mens det reelle forbruket har vært i snitt 222/12 = 18,5 kbm/mnd. Siden måleren ikke ble avlest ved overtagelse (synd!) ian ingen fortelle når "overforbruket" har skjedd - før eller etter overtagelsen. Det eneste rimelige er å anta at det har vært jamnt fordelt.

Det går selvsagt an å kverluere på antall mennesker i husstanden, om dere var fem stykker fram til 1.okt og det kom inn to etter det, eller om du bodde alene og den nye eieren er et ektepar med to barn - men det blir flisespikking. Går krangelen så langt, da er det bare å riste på hodet og sukke tungt Smile. Dere burde begge ha sørget for avlesing; når det ikke skjedde må dere begge være forberedt på å gi avkall på millimeter-nøyaktighet. Ihvertfall må dere ta utgangspunkt i en likedeling, så får eventuelt ulikheter som familiestørrelse etc. bli brukt ved en etterjustering. Dvs. at forbruket har vært 18,5 kbm pr måned gjennom hele året.

Ditt forbruk er 18,5 kbm/mnd * 9 mnd = 166,5 kbm (som du sier: 16 kbm mer enn stipulert for hele året). Jeg antar at kbm-prisen for "overforbruket" er den samme som for grunn-forbruket, dvs. for vann og avløp til sammen kr. 38,80/kbm, så du skal totalt betale 38,80 * 166,5 = 6460 kr. Du har forhåndsbetalt 5818 kr, altså står du til rest med 1642 kr. Den nye eieren har et forbruk på 18,5 kbm/mnd * 3 md = 55,5 kbm, til en pris på 55,5 * 38,80 = 2153 kr.

Dette beløpet er utgangspunktet. Er det grunnlag (f.eks. ulik familiestørrelse) for skjevdeling, må det tas utgangspunkt i disse tallene som det "ikke skjevdelte". At skjevelingen skulle gå så langt at du skulle betale ytterligere 4125 kr er fullstendig urimelig: 4125 kr / 38,80 kr/kbm = 106 kbm - at du skulle betale først for 150 kbm og så for 106 kbm = 256 kbm når totalforbruket bare er på 222 kbm - det henger ikke på greip i det hele tatt!

Jeg antar en del ting her. F.eks. at "overforbruk" koster det samme pr. kbm som ordinært forbruk. At de 150 kbm du har betalt 5818,25 for reelt er er forskudd på hele 2016-forbruket, og ikke på noen måte er knyttet til 2015-forbruk. At det ikke er noen "faste" (ikke volumavhengige) avgifter som du ikke nevner noe om. I det hele tatt, at du har gitt alle relevante opplysninger.

Jeg må medgi at jeg ikke stoler 100% på det, av én grunn: Du sier ikke hvor lang en termin er, men ut fra beløpene gjetter jeg på at det er snakk om halvårlige terminer. Hvis ny eier skal betale 4125 kr for vann/avløp for 1.termin (jeg tolker det som at det er beløpet for vann/avløp på regningen) vil det si 8250 kr/år, mens det stipulerte beløp du hadde betalt for 2016 var 5818 kr. Hvis ikke stipulert volum er vesentlig øket (og det skal det gode grunnner til for å gjøre) betyr det at vann/avløp-avgiftene har gått opp med 42% fra 2016 til 2017 (8250/5818 = 1,42). Det høres ikke spesielt sannsynlig ut. Det er langt mer sannsynlig at de ter noen tall som ikke har kommet på bordet her. Eller at noen tall ikke er hva de gir seg ut for. Og hvis det stipulerte volumet er dratisk øket, da antyder det at den nye eieren er ansvarlig for mer enn 3/12 av overforbruket i 2016!

Hvis den nye eieren krever 4125 kr istedetfor 1642 kr, så får du be ham gi en skriftlig redegjørelse for hvordan han kommer fram til det beløpet, og presentere det her, så får vi vurdere hans argumenter. Ved så stor uenighet om fordelingen som her, går det ikke bare an å kaste fram et beløp uten å vise hvordan det har framkommet; det må begrunnes. Skriftlig. Det gjelder selvsagt også fra din sine. Da risikerer du å få et svar tilbake: Du har ikke tatt med xxx, yyy og zzz i din beregning! ... og kanskje du skulle gjort det. Men lever din utregning skriftlig, og får du protester, så legg dem fram her, så kan vi kommentere videre.



Takk for et godt forklarende svar (selv uten xxx og yyy + zzz som du sier) Jeg kan prøve å sensurere deler av regningen som inneholder navn og adresser og legge den inn her slik at du får alle tall. Holder dere oppdatert etter en ny runde med diskusjon med ny eier i morgen.
:)

HSt
   #8
 36,582     Lillestrøm kommune     0
Hadde du riktig innmeldt verdi på forrige nyttår eller er det estimert en målestand her ? Er den estimert ligger du dårlig an, da tror jeg de kan si at de kan ta utgangspunkt i forbrukstall fra nyttår til nå og regne om dette og belaste deg for resten. Men megleren har et ansvar her og bør i så fall plukke opp deler av regningen.
   #9
 1,519     Akershus     0
Hva med å si at dette er en avsluttet sak og at avregningen skulle vært gjort på overtakelsestidspunktet? Eller hva sier avtalen om fordeling av kostnadene? På min nye vannregning måtte vi etterbetale fjorårets forbruk, samt dette årets akonto. Da gikk årskost på kommunale avgifter opp fra 12000 til 20000. Økningen i årlig forbruk var bare på 4000.