6,097    18    1  

Krav til størrelse på garasje?

 218     0
Vi bygger nå maksimalt utnyttelsesgrad på tomten, med unntak av bilopstillingsplassene der vi i utgangspunktet ikke tenkte å bygge. Jeg går ut i fra at dersom man skal bygge på disse plassene så skal det være stort nok til nettopp å romme bil? Dvs at det ikke er ok å sette opp en liten bod?

HSt
   #1
 36,579     Lillestrøm kommune     0
Arealet til biloppstilling må med i beregningen av BYA for tomten, men har aldri hørt om at biloppstillingsplassen egentlig må stedbundnes på situasjonskart selv om dette sikkert er en fordel.
Om du lager grusdekke på flere m2 tomt enn dette så er ikke det brudd på BYA krav slik jeg ser det.

Det er ofte slik at det står at en av 2 bilplasser i friluft kan omfordeles til å ligge i en garasje, bygger en en dobbeltgarasje må en da ha BYA til denne og 1 plass ute. Dette vil variere fra en reguleringsplan til en annen.

   #2
 912     OSLO     0
Jeg fikk beskjed av Asker kommune at jeg måtte tegne inn to parkeringsplasser i garasje i søknade, MEN dette var kun for å vise at det holdes av plass og planlegges for framtidig garasjen. Det betyr ikke at den må bygges med det samme. Tviler samtidig på at de vil tillate at du bygger andre ting der, men det kan jeg ikke noe om.
   #3
 113     0
Hei Jon B

Du må regne med biloppstillingsplasser i BYA. Uansett. Jeg tror det er enklest å demonstrere med ett eksempel.
la oss si at du kan bygge 100m2 BYA på tomten din.
Dersom det er krav til 2 biloppstillingsplasser, og du vil ha disse ute, så må du trekke dette fra på dine 100m2. Hvor stor er en biloppstillingsplass? Dette kan du  lese mer om i veilederen for grad av utnytting, eller spørre kommunen din om de har ett fast areal de regner. Vanlig er å bruke 18m2 på tomt. Du kan dermed bygge 64m2 på tomten.

Dersom du legger disse i en carport eller en garasje, så blir det anderledes. Da er det andre størrelser som benyttes på en biloppstillingsplass. Vanlig er å regne minst 2,5m x 5m, altså 12,5m2 men her er det litt å gå på. du kan vel presse det ned til 2,3m i bredden. Les mer i veivesenets håndbøker eller i byggforsk-serien.

Det er forøvrig vanlig å vise hvor på tomten disse biloppstillingsplassene skal være. Husk at saksbehandler er glad for alt som er tydelig. Dersom det er krav til biloppstillingsplass, vis hvor disse er tenkt, så slipper saksbehandler å lete etter hvor de evt kan være. Er det krav til oppholdsareal ute, hvis hvor det er, og hvor stort det er, så ser man det med en gang.

https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kmd/boby/grad_av_utnytting.pdf


  (trådstarter)
   #4
 218     0
Hei og takk for svar!
Jeg har sikkert uttrykt meg litt utydelig (og det kan godt hende at jeg ikke helt skjønner at dere har svart meg allerede)Smile
Dette er altså i Oslo, dekkes av småhusplanen der, og hus+ biloppstilling utnytter tomten maksimalt.
(Det er 18kvm x 2 som blir satt av til biloppstillingsplass.)
Det jeg regnet med var at jeg dermed i utgangspunktet kunne bygge garasjer, enten én på 18kvm eller en dobbel på 36kvm. (Nettopp siden disse kvadratmeterene allerede er fratrukket den totale utnyttelsesgraden på tomten.)
Stemmer det?
Jeg har ikke lyst på garasje, men jeg vil gjerne ha en bod som ikke var så stor. (En stor garasje ødelegger for utsyn etc.). Spørsmålet er altså at dersom jeg bygger noe på arealet som er avsatt til biloppstilling men som altså ikke får plass til en bil, så vil jo ett slikt bygg "bruke" av de kvadratmeterne som er avsatt til biloppstilling, noe jeg altså gjetter på at ikke samstemmer med intensjonen med biloppstilling og dermed ikke er lov?
(Når du, Armas, skriver om ca 12,5kvm som vel er innvendige mål, så er det kanskje da minimum for noe slikt?)
   #5
 113     1
Nå kjenner ikke jeg reguleringen din, så ta det som forbehold.

Du må vise to biloppstillingsplasser i dine tegninger.
Dersom de er under tak, kan de være mindre enn 18m2, dersom de er åpne så må de være 18m2. (Ja, det er en logikk i det Laughing
Dersom du vil bygge bod på noe av dette arealet, så kan det løses ved å feks lage en bod med carport.

1.stk Åpen parkeringsplass 18m2
1 bod på 5,5m2
1 carport med 12,5m2 parkeringsplass under
sum: 36m2

Rant:
Det som ikke fanges opp av denne måten å regulere på er garasjer som brukes som boder. Du kan f.eks bygge en garasje på 36m2, fylle opp denne med dritt (som alle norske boder bør). Og så parkere 2 biler utenfor garasjen.


  (trådstarter)
   #6
 218     0
Ja, bodplass får jeg aldri nok av, så egentlig ville jeg bygget svær garasje. Problemet er at den av estetiske og praktiske grunner i så fall må stå et helt annet sted på tomten, dvs delvis bak huset. Det medfører at jeg da regner med at jeg må ha en form for dekke som en bil kan kjøre på for å få det godkjent, og jeg har ikke lyst til å legge dekke gjennom/rundt hele hagen. Hvis det derimot ikke er noe krav ett slikt dekke, kan jeg vel sette opp en "garasje" omtrent hvor jeg vil..?
   #7
 4,193     0
Vi bygger nå maksimalt utnyttelsesgrad på tomten, med unntak av bilopstillingsplassene der vi i utgangspunktet ikke tenkte å bygge. Jeg går ut i fra at dersom man skal bygge på disse plassene så skal det være stort nok til nettopp å romme bil? Dvs at det ikke er ok å sette opp en liten bod?


Sjekk reguleringsplanen. Kravet er som regel til parkering og så har ulike planer ulike regler for hvilket areal som skal settes av og hvorvidt dette kan være i garasje eller ikke.

Kravet i Oslo er f.eks. 2x18m2 og det er samme om det er i garasje eller utenfor. Ergo kravet kan dekkes minimum med en 36m2 dobbeltgarasje, en 18m2 enkeltgarasje og en plass på terreng eller to plasser på terreng - alt med samme impact på BYA. Derimot vil man trenge 35+18m2 om man bygger en litt for liten dobbeltgarasje Wink

   #8
 24,662     Akershus     0
Er kravet i Oslo fortsatt to P-plasser? I et kommende leilighetsbygg nær Helsfyr er kravet MAXIMUM 0,3 P-plasser pr boenhet.

Ellers ser jeg 2,3m bredde nevnt her. Hvordan kommer en da ut av en Tesla med bredde på 220?
Signatur
   #9
 113     0
Vi bygger nå maksimalt utnyttelsesgrad på tomten, med unntak av bilopstillingsplassene der vi i utgangspunktet ikke tenkte å bygge. Jeg går ut i fra at dersom man skal bygge på disse plassene så skal det være stort nok til nettopp å romme bil? Dvs at det ikke er ok å sette opp en liten bod?


Sjekk reguleringsplanen. Kravet er som regel til parkering og så har ulike planer ulike regler for hvilket areal som skal settes av og hvorvidt dette kan være i garasje eller ikke.

Kravet i Oslo er f.eks. 2x18m2 og det er samme om det er i garasje eller utenfor. Ergo kravet kan dekkes minimum med en 36m2 dobbeltgarasje, en 18m2 enkeltgarasje og en plass på terreng eller to plasser på terreng - alt med samme impact på BYA. Derimot vil man trenge 35+18m2 om man bygger en litt for liten dobbeltgarasje Wink


Er du sikker på at man regner 18m2 også innendørs i Oslo? Godt mulig du har rett, men jeg vil gjerne vite hvor det står ettersom jeg er borti en del slike saker jevnlig.
   #10
 113     0
Er kravet i Oslo fortsatt to P-plasser? I et kommende leilighetsbygg nær Helsfyr er kravet MAXIMUM 0,3 P-plasser pr boenhet.

Ellers ser jeg 2,3m bredde nevnt her. Hvordan kommer en da ut av en Tesla med bredde på 220?


Jeg har ikke dobbeltsjekket Veivesenets håndbok. Kanskje det sto 2,35m bredde mellom søyler, dersom det er bredere der døren står? Jeg husker ikke helt.

Anbefaler uansett minst 2,5m. Gjerne mer. Men i noen tilfeller ønsker man å bruke reglene for det det er verdt. Kanskje man bare vil ha plass til en bil, men kravet sier to, da kan det være kjekt å bruke minste mulige lovlige bredde.