189    10    1  

Bytte bremsevæske - hvor mye skal ut?

 3 986     Tønsberg     1
Når man bytter bremsevæske på bilen, hvordan vet man når man har fått ut den gamle, og fått ny væske igjennom røret?

Jeg antar at fremgangsmåten er å lufte ett hjul helt til reservoaret er så tomt at man nesten begynner å pumpe luft inn, så fylle på endel, og igjen lufte til man nesten slipper inn luft - da bør reservoaret være ganske tomt for gammel væske. Så fyller man opp med ny, og lufter alle hjulene etter tur. Og det er her jeg undres - hvor mye skal man slippe ut på hvert hjul?

Spiller det noen rolle i hvilken rekkefølge man tar hvert hjul?

   #1
 1 359     Akershus     0
Jeg har aldri betalt for mer enn en halvliter bremsevæske. Det skulle bli f.eks tre desiliter bak og to foran.
   #2
 933     Jevnaker     0
Høres veldig riktig ut baardes. Jeg pleier å ta en rømmekopp bak og litt over halv foran.

Husk å etterfyll underveis Wink

Ikke luft til det er nesten tomt i reservoaret. Plutselig er det tomt og da drar du inn luft. Da må du begynne på nytt for å bli kvitt lufta. Fyll heller litt oftere.
Er som regel mer væske i rørene på en bil med abs enn en uten.

Edit: Man begynner på hjulet lengst unna reservoaret. Hb, vb, hf og vf. 
Signatur
   #3
 4 082     Akershus (Follo)     0
Ikke luft til det er nesten tomt i reservoaret. Plutselig er det tomt og da drar du inn luft. Da må du begynne på nytt for å bli kvitt lufta. Fyll heller litt oftere.

Det er veldig viktig å ikke tømme reservoiret om bilen har ABS! Jeg byttet kalipere på min bil for mange år side. Tok kaffepause uten å sjekke at det ikke rant ut bremsevæske fra rørene. Det gjorde det og jeg fikk luft i ABS enheten. Vi brukte en hel kveld med diagnosemaskin for å få luftet ventilblokka mens vi brukte diagnosemaskinen til å åpne og lukke forskjellige ventiler!
Signatur
  (trådstarter)
   #4
 3 986     Tønsberg     0
Jeg leste raskt de to første svarene, før jeg startet jobben på søndag. Hadde Einar svart før jeg startet ville jeg nok vært litt mer forsiktig.
Det jeg gjorde var å lufte ut det meste fra reservoaret på første hjul. Jeg tenkte at når master sylinder sitter under reservoaret, vil det ikke komme luft i systemet så lenge det er synlig væske i bunnen av reservoaret. Det jeg ikke to høyde for var at det stakk et rør litt opp fra bunnen, antagelig tiltenkt at reservoaret skal kunne samle opp litt bunnslam uten å sende det ut i systemet. Dermed fikk jeg jo inn luft!
Jeg fylte på litt ny væske, og luftet ut det meste av dette også, og holdt telling på antall pedaltrykk før det kom luft: Det kom luft på 6. og 7. pedaltrykket.

Deretter fyllte jeg full tank og tok 10 pedaltrykk på hvert hjul, inkludert det første.

Så leste jeg Einars innlegg, og fant ut at jeg måtte prøvekjøre før jeg ville poste noe her. Heldigvis var det ingen problemer med ABS/EPS. Fant t.o.m litt is for funksjonstest.
   #6
 132     Bergen     0
Vil anbefale MOTIVE sin "power brake bleeder". Fantastisk verktøy som forenkler luftingen av bremsene betraktelig uten masse styr Smile
Mulig at Gasolin har denne også?

pwb
   #7
 1 839     Ski     0
Jeg kjøpte noe tilsvarende dette til en jeep jeg hadde, gikk som en drøm å lufte bremsene alene da. Hvis jeg skal lufte bremser selv på andre biler jeg har så kommer jeg garantert til å kjøpe inn noen slike og bytte til det.

http://www.speedbleeder.com/

  (trådstarter)
   #8
 3 986     Tønsberg     0
Jeg kan anbefale denne her når man lufter bremser og spesielt om man er alene med jobben.Wink
https://gasolin.no/index.php?main_page=product_info&products_id=113&zenid=gjm6roiat47s2upp8hutq10pg7



Vil anbefale MOTIVE sin "power brake bleeder". Fantastisk verktøy som forenkler luftingen av bremsene betraktelig uten masse styr Smile
Mulig at Gasolin har denne også?


Jeg ser ikke poenget med noen av disse. Det man sparer er å trykke på bremsepedalen. Til gjengjeld trenger man å koble på diverse ting, som også skal kjøpes og oppbevares. Klarer ikke se at man sparer noe tid på disse.

Jeg kjøpte noe tilsvarende dette til en jeep jeg hadde, gikk som en drøm å lufte bremsene alene da. Hvis jeg skal lufte bremser selv på andre biler jeg har så kommer jeg garantert til å kjøpe inn noen slike og bytte til det.

http://www.speedbleeder.com/


Hva bidrar den med, annet enn å være litt større enn lufteskruen som allerede sitter der? Du må likevel på med en slange, så hvorfor ikke bruke en slange med ventil? Altså en helt vanlig bremselufter.
F.eks en slik https://www.bildeler.no/bremser-verktoy/?Vare=46196
   #9
 132     Bergen     0
Du trenger ikke koble på "masse" ting. Du fyller beholderen med litt bremsevæske, setter på korken og fester andre enden på reservoiret som du igjen trykksetter.

Så er det bare å åpne lufteniplene i andre enden til luften er ute.

Vil påstå at det er en del enklere enn å måtte passe på at ikke reservoiret går tomt og pumpe pedal osv. alene. Litt av greien er jo at man ikke da er avhengig av hjelpemann osv.
   #10
 1 014     I huset mitt     0
En ulempe med å lufte alene med en slik flaske og enveis-ventil på luftenippel er at det kan suges litt luft inn når man slipper opp pedalen. -Lufta kan suges inn rundt gjengene på luftenippelen.
Selvsagt så presses lufta ut igjen ved neste trykk, men ved siste oppslipp så kan det komme litt luft inn. Sikkert ikke krise, men jeg ønsker at all luft er ute;).

Fordelen med å trykksette er at man kan rusle rundt bilen og lufte litt her og der til man føler at man får ut ny/bobblefri/ren bremseveske.
Beholder går heller ikke tom så lett, ikke før man har brukt opp de 5dl med bremseveske i trykkbeholderen som hele tiden mater inn væske i bilens beholder.

PS : På noen biler så må man inn med diagnosen og sette ABS-aktuator i lufte-modus får å få ut all gammel bremseveske.