241    7    0  

Induksjonsvarmer på fastrusta bolter

 2 019     Vestlandet     0

   #1
 707     0
En butanbrenner og slegge samt penetrerende olje hvis gjengene har høy friksjon, har bestandig gjort nytten for meg. 1000w er ikke tilstrekkelig for å gi sjokkvarme. Varmer du bolten slik at den blir rødglødende (ref bildet i annonsen) vil alt av rustbeskyttelse forsvinne, samt herdingen av bolten forsvinner- og bruddstyrken blir mye lavere- hvis du hadde tenkt å bruke de opp igjen.

En butanbrenner fra biltema bør gjøre jobben langt mer effektivt til en lavere kostnad.
   #2
 4 036     Akershus (Follo)     0
@Tovas: Den er nok for svak. Den er ikke på 1KW, men rundt 250-300W.
Tross det har jeg kjøpt en, bare av ren nysjerrighet. Dvs. jeg har kjøpt en litt mer forseggjort versjon.
Dessuten må ikke viklingene på spolen berøre hverandre som bildene viser.

Jeg har en skikkelig induksjonsvarmer her som er vidunderlig til å løsne styreledd o.l. uten å skade gummien. Den vil nok ikke klare å få styrearmen rødglødende, men det ville jo uansett være langt over hva som er nødvendig eller tilrådelig. Jeg har ikke prøvd den på fastrustede muttere, men der det vil virke med propan/butan brenner så vil denne også virke. Jeg vil nok prøve om jeg kommer over en fastrustet mutter, men har ikke mye av dem da jeg serverer rustløsende/beskyttende olje hver gang jeg er under bilene mine. Selv om jeg ikke skal løsne dem der og da.
Signatur
  (trådstarter)
   #3
 2 019     Vestlandet     0
Ok, da var det bra jeg spurte før jeg bestilte:) Hvordan er det forresten å varme bremsenipler med propanbrenner? Går det bra med pakningen på stempelet? Både skive- og trommelbrems som er aktuelt i mitt tilfelle.
   #4
 4 036     Akershus (Follo)     0
Du bør nok bruke noe som lokaliserer varmen bedre enn en propanbrenner.
Om du må ha dem løs akkurat nå, er mitt beste forslag TIG, neste er Oksy-Acetylen. TIG gir en ekstremt lokal oppvarming. O/A ganske lokal. Niplene er såpass langt unna pakningene at du skal varme lenge før de ryker. Men jeg er mer i tvil om hva slag gugge bremsevæsken konverterer til med så høy varme.

Om det ikke haster så server litt rød Rust Check med en ukes mellomrom. Når den så er løs, gi den en dash grønn Rust Check hver gang du har tilgang under bilen.

Sjekk prisen på nye/overhalte sylindre til trommelbrems. De er i mange tilfeller så billige at det ikke er noe å fomle med gamle gjenstridige.
Signatur
  (trådstarter)
   #5
 2 019     Vestlandet     0
Det har du jammen rett i Einar, 200kr for en sylinder! Men to glidebolter skal de ha 500kr for liksom... Problemet med å bytte sylinder er at da må man plutselig opp med mutteren på bremseslangen/røret. Det er vel ingen grunn til å tro at de er lettere å få opp? Skal prøve noen runder med vanlig rustløser. Hvor får du kjøpt disse Rust Check produktene?
   #6
 13 854     Akershus     0
Litt ot:

Noen fant en Luger på tidligere østfronten. Ganske "rød", en uformelig klump. Ble "kokt" i et galvanisk bad noen timer/døgn. Da begynte den å ligne på sitt gamle jeg. Litt mer koking, klubbe, bryting og brekking og plutselig så kunne kneladeren opereres igjen.

Kort sagt, hva var dette og hvordan kan en "koke" caliper og sylindere?
Signatur

   #7
 4 036     Akershus (Follo)     0
Trylleordene er "rust removing electrolysis".
Signatur