TSt
   #12
 14,509     0
Det med frontlaster må en bare være sikker på at det en løfter med klarer å løfte 1500 kg med den armen dette har.
Har sett flere som stuper fremover i det de har trukket lasten ut for kanten.

Vi benytter stor hjullaster med gafler fra nabo som standard metode når vi får eller skal sende stort gods på biler med side inngang og som er større enn hva en truck kan løfte.
  (trådstarter)
   #13
 5,111     Sørnorge     1
Det kreves en stor traktor for å ta 1500kg et stykke ut på en pallegaffel. Traktoren på gården hvor jeg får låne henger/bil/diverse annet klarer nok bare 8-900kg ytterst på gaflene. Den har 140hk.

Så alternativene jeg har er:
- Leie kranbil eller krokløfter fra scania / volvo utleiesentere
- Kontakte noen som skal selge slike biler på finn og høre om de er interessert i å leie dem ut et par dager. Sannsynligheten er stor for at de som skal selge ikke skal bruke bilen selv på et par dager.
- Snekre sammen en demonterbar kran og leie noen til å kjøre med stor henger
- Snekre sammen en demonterbar kran, ta lappen på C1E (Når man har C fra før er C1E og BE ganske likt i tid og pris. B96 er for liten for bil/hengerkombinasjonen jeg kan låne. Jeg tok C på en måned fra første kjøretime til oppkjøring, og D på en uke, så det er mulig å få til på kort varsel. Da hadde jeg riktignok kjørt 50.000km med lastebil og 14akslet vogntog for forsvaret før første kjøretime.) Dette er egentlig fortrukken løsning. BE er noe jeg har hatt bruk for mange ganger, men aldri prioritert høyt nok til å få unna.
   #14
 5,569     0
Når man først tar B96 er det dumt å ikke spandere på seg en oppkjøring, og få BE også.

Har kjørt ulovlig med henger i mange år. Føles greit, lette hengere, liten last osv, men pga regel om tillatt totalvekt er jo alt ulovlig med litt kraftig bil.

Tok BE når vi kjøpte båt for noen år siden. Den føltes det ulovlig å kjøre med også. Første tur med BE på kortet var en typisk tur til fyllinga med en leid skaphenger full av papp en lørdag på vårparten. Da stod biltilsyn og politi klar og sjekket samtlige. Flaks.
TSt
   #15
 14,509     0
Hvis en skal leie / låne tilfeldige tilhengere er det lett at en får noen med for stor totalvekt men siden jeg har tilgang på det jeg trenger med begrenset totalvekt tok jeg bare B96. Men ikke lurt å kjøre uten riktig førerkort. Det koster somregel kr 8000å bli stoppet, blir som kjøring uten førerkort på bil. Men en erfaren tilhenger fører som også har solide fysikk kunnskaper lærte desverre ingen ting nytt under lastsikringskurs og kjøring. Har hatt tilhengere i mange ti år, kun nå at totalvekt på bil ble for høy. Bekjent som har liten bil men identisk tilhenger trenger ikke noe annet enn B sertifikat siden bilen er mye lettere (men har høy nok tilhengervekt i vognkortet). Men ser at det kan være behov for mange som ikke har erfaring.
  (trådstarter)
   #16
 5,111     Sørnorge     1
Rekorden er å bli stoppet 8 ganger på litt over 2mnd. Alle gangene var med lovlig kjøretøy/førerkort. Det var vel i 2012. Etter det har jeg bare blitt stoppet en gang. Da spurte jeg om de kunne kjappe seg for jeg skulle rekke siste ferge for kvelden. "Bare kjør du" sa politimannen. (Mulig han kjente meg igjen, da jeg nylig hadde holdt et kurs for utplasserte politistudenter i det området.)
  (trådstarter)
   #17
 5,111     Sørnorge     0
Nå kom det beskjed om at selger har funnet noen lokale med en kran. Pålasting er dermed løst. Avlasting og transport er fortsatt en utfordring.




   #18
 24,668     Akershus     0
Da kan i alle fall et betydelig problem være løst. En slipper å stå langt hjemmefra med et uforutsett problem.

Lykke til med resten.
Signatur