840    48    2  

Lokalisere ulyd fra motor

 3 988     Tønsberg     0
Tilhengerbilen har fått en veldig ulyd. Det høres ut som om noe metall ligger og rister mot noe annet metall. Jeg prøvde å ta en video av dette, men på opptaket kommer ikke lyden med. Der høres kun vanlig motorlyd. Lyden kommer kun ved varm motor på tomgang, eller ved høy belastning og turtall på ca 18-1900rpm. Jeg tror den kommer fra høyre side av motoren (sett i kjøreretning). Jeg klarer ikke med håndspåleggelser å få lyden til å gå bort og tenker derfor at den sitter innvendig i en eller annen komponent, eller utenfor rekkevidda av hånda. I dette området sitter viftereim og registerreim (begge byttet for 55.000km siden), dynamo, vannpumpe, ... Finnes det noen triks for å lokalisere mer spesifikt hvor lyden kommer fra? Er det noen typiske feilkilder til slik lyd?

Jeg hadde en tilsvarende lyd en gang før, dog i et bredere turtallsområde, og da var det foringen på stanga som skal holde panseret oppe som hadde løsnet slik at stanga slo mot karosseriet.

   #1
 2 057     Vestlandet     0
En slange (feks hage-) er ofte til god hjelp. En ende mot øret, mens du snuser rundt med den andre. BT har stetoskop også, men det har jeg ikke prøvd. Pass på at slagngen og hånda ikke dras inn i bevegelige deler - fort gjort å miste fokus.
   #2
 707     0
Jeg ville prøvd å ta av reimene. Da har du utelukket alle utvendige komponenter.

Jeg husker ikke hvilken bil du har, men ofte er registerkjede/reim på høyre side hvis motor er tverrstilt.
   #3
 14 127     Akershus     0
Et kosteskaft eller stor skrutrekker kan også brukes som stetoskop. Ene enden i øret, den andre mot komponent i motor.
Signatur
   #4
 7 768     Bærum     0
Evt invester i en sånn:
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Stetoskop-2000018564/

Har hjulpet meg mange ganger.

Støtter forøvrig HaakonMD sitt forslag om å ta av reimene for å utelukke komponenter. Hører du fortsatt lyden ville jeg inspisert strammere på registerkjede før jeg kjørte noe særlig mer.

  (trådstarter)
   #7
 3 988     Tønsberg     0
Hvor/hva er svingningsdemper? Har den et engelsk ord, kan jeg se etter den i serviceboka.

Når dere sier "ta av reimer for å utelukke komponenter", så mener dere å ta av viftereim, starte motor og lytte? Det skader ikke motoren å starte uten reima på?

Jeg antar at å ta av registerreima og starte motor for å lytte vil bli katastrofe.

Bilen er en 2004 Primera P12, 1.9dci, motorkode F9Q.
Den har gått ca 110mil siste uka, uten at lyden har endret seg. Jeg merket meg imidlertid i dag at lyden blir sterkere ved finmanøvrering med henger - altså situasjoner der turtall kommer litt under tomgangsturtall.
   #8
 2 057     Vestlandet     0
Svingningsdemper er vel det samme som harmoic balancer? På veivakselen.
   #9
 707     0
Mulig det er svingningsdemper som foreslått her.

Det er viftereim og eventuell reim til ac jeg mener.

Bilen kan fint startes, men du vil ikke ha fungerende dynamo eller vannpumpe så du må ikke gjøre noe mer enn å la den gå mer enn høyst nødvendig og under 1min.

Har du spurt mr. google eller fru youtube om noen andre har hatt tilsvarende symptomer? Som regel har jeg pleid å få hjelp med feilsøkingen ved bruk av de.
   #10
 14     0
for all del ikke ta av registereima, for så å prøve å starte. Dersom du har "interferance engine" vil dette bli en dyr erfaring. Du ville heller ikke fått start selvsagt.

Svingningsdemper eller "belt vibration damper" sitter nede på veiva. (Nederst)