682    17    1  

Mercedes ML. Byggebil?

 9 915     Akershus     0
Jeg har en 1999 Mercedes ML230 til salgs. Bilen er hel og grei, bare å kjøre. Den trekker 2750 kg, og er eu-godkjent ut mai 2019. 

Spesialversjon laget kun for Norge, med ekstra liten motor :-) 

Den har 150 hk, og manuelt gir. Ikke noen racer, men den fungerer helt fint. Permanent firhjulstrekk og lavserie. 

Det er litt rust rundt om, låsen på førerdøra fungerer ikke, og det er rifter i førersetet. Ellers er den ganske grei. Rusten ser ut som den ganske enkelt kan fikses. Det er ikke gått hull noe sted. 

Ligger ute for 29.900,- og det er MED omregistreringsavgiften. En helt grei bil som greier det meste. 
Åpen for bud, da jeg helst vil ha den unna før nyttår. Selges da vi har 4 andre biler, og ikke trenger denne til noe. 

Link til finn: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=110530340&fks=110530340
Signatur

  (trådstarter)
   #3
 9 915     Akershus     0
Takker. Det gikk litt fort her, og så stakk jeg ut på kundemøter.

Jeg håper å få denne unna ganske fort, så jeg er åpen for bud. Burde være mulig å gjøre et godt kjøp på en grei bil.

Jeg legger ved bevis på at den kan trekke henger Grin
Den der må ha veid langt over 200 kg med last, og det gikk helt fint.
Mercedes ML. Byggebil? - 2017-12-16 13.32.33.jpg - frodes
Signatur
   #4
 976     Jevnaker     0
Er den tørst? 2tonn med bil og bensinmotor høres ut som en slurpende kombo Tongue
Signatur
  (trådstarter)
   #5
 9 915     Akershus     0
Kommer vel helt an på hvordan man definerer, det. Man kjøper neppe denne for å pendle 50.000 km i året. Fordelen her er vel at man får en bil som kan brukes til mye forskjellig for ganske lite penger.
Jeg har ikke kjørt den allverden, så jeg har ikke målt forbruk. Tekniske data sier 1,0 på langkjøring. På vekta er ikke denne noe tyngre enn E-klassen vi har.
Signatur
   #6
 976     Jevnaker     0
Det jeg egentlig reagerte på var tillatt tilhengervekt. 2.7tonn på "lille" suv'n der. Men så fant jeg en 270cdi på finn med 3365kg Shocked Har egentlig tittet etter en bil med bra hengervekt som er på rette siden av 500 000,- og disse er jo veldig innenfor mitt budsjett. Men blir nok diesel hvis jeg skal ha slik.

Kommer litt an på holdbarhet. Mercedes rundt tusenårsskiftet var ikke akkurat kjent for å være feilfrie. Hverken motorer, elektrisk eller spesielt rustmessig. Usikker på hvordan ML er. 
Hatt mye tull med din?  Bortsett fra dørlås og krokan?
Signatur

  (trådstarter)
   #7
 9 915     Akershus     0
Et av kriteriene for hengervekt er evnen til å ta bakkestart i 12% stigning. Da hjelper det veldig med reduksjonsgir.

Jeg har ikke hatt denne så lenge. Den ble litt byttehandel med en kompis, så jeg vet ikke allverden om den. Jeg har kjørt den litt, og den ser ut til å fungere greit. Dørlåsen kommer og går litt. I går fungerte den greit. Calippere og endeledd foran er i hvert fall nye. Det skal være tatt hjulstillingskontroll etter at de ble byttet i år. Vi har 4 andre biler her, så denne trenger jeg ikke.

Min erfaring er at jo mer dilldall, jo mer er det som kan ryke. Denne er, både på godt og vondt, ganske ribbet for dilldall. En enkel konstruksjon med separat ramme og karosseri. 4wd-systemet er basert på 3 åpne differensialer, mens bremsene bremser hjul som spinner. Motoren er den velprøvde M111, som har vist seg å fungere veldig bra gjennom mange år. 270 CDI er nok en bedre motor på mange måter, men de tidlige CDI hadde også en del plunder med dyser som lekker, glødeplugger som knekker og litt sånt.

Åpen for bud, da jeg egentlig gjerne bare vil ha den unna.

Signatur
   #8
 976     Jevnaker     0
Et av kriteriene for hengervekt er evnen til å ta bakkestart i 12% stigning. Da hjelper det veldig med reduksjonsgir.

På det grunnlaget så stusser jeg litt på hengervekten på Avensis T25(1300kg) mot Camry(1500kg). Avensisen har en tyngre motor over drivhjulene enn Camry'n og burde jo da hatt høyere hengervekt enn Camry'n. Og Avensisen er fenomenal bil å kjøre henger med, selv med overlass(Hatt Sierra på biltralle bak på dårlig bygdevei).

Min teori er at de som er ansvarlige for hengervekt(tilhenger-mafiaen) går rundt på gata og viser bilder av forskjellige biler til tilfeldige fremmede personer og spør hva de synes hengervekten skal være på bilen på bildet.

Har for øyeblikket 4 biler(på skilt, og et utall uten skilt) selv. Blir nok ikke bytte av bil før Camry'n får for mange feil på EU.
Signatur
   #9
 331     Hedmark      0
Åssen er det med vedlikehold mtp de "kjedeligste" tinga - clutch, regrem (om denne har det?) eller lignende?
Ok dekk?
HSt
   #10
 14 677     Sørum     0
Min Mercedes A er godkjent for 1600kg, det er bremser også tror jeg som er med å bestemme, med større motor økes ofte diameter på bremseskiver.