2,555    1    1  

Innhenting av anbud/tilbud mm

 4,148     Oslo Vest     0
Man leser stadig på dette forumet at noen mener seg lurt siden det kommer så mye i tillegg til det opprinnelig anbudet/tilbudet. Min erfaring er at dette kommer av at forbruker rett og slett ikke har peiling på hva han skal ha et tilbud på.

Det var spissformuleringen for å få oppmerksomhet.

Skal forbruker kunne sammenlikne priser og kvalitet må han selv utarbeide spesifikasjon over det han ønsker et pristilbud på. Det å stole på at tilbudsgiver gir tilbud på komplett arbeid er det ingen garanti for. Og uten en spesifikasjon vil de være store sprik på hva som følger med i tilbudet.

Et ankepunkt her vil selvsagt være at forbruker ikke har erfaring i å utarbeide en spesifikasjon for hva han trenger. Da bør man enten rådføre seg med en som har erfaring med dette, eller i det skriftlige "anbudsinnbydelsen" (for den som alt annet BØR være skriftlig) ta med at det skal være et komplett anbud hele jobben, inklusive dokumentasjon, spesifikasjoner og enhetspriser. Først da vet man hva man får priser på og hva som er med. Det er mye lettere å nekte tillegg når man har et skriftlig tilbud på HELE jobben. Og derfor bør man også inngå en skriftlig standardkontrakt hvor betalingsbetingelser er avtalt og garantier er gitt.

Dersom man ikke gidder å bruke tid på jobben med å beskrive oppdraget løper man risikoen for at man får mange tilfeldige tilbud, med forskjelige innhold og større sjanse for at det stadig dukker opp "ukjente" tillegg. Slik jeg oppfatter mange av brukerne her på forumet vil man da velge det billigste tilbudet, og dessverre oppleve å få tillegg og usikkerhet med hva totalprisen blir. Den håndverker som dog tar sitt ansvar og utarbeider en komplett spesifikasjon UTEN at det er forespurt vil sannsynligvis være den dyreste og automatisk være utelukket fra å få oppdraget.

Det er kjent at det er mye feil med det håndverket som utføres i disse tider og derfor skjønner iallefall ikke jeg at man inngår avtaler uten at den er skriftlig og at man kan reklamere på jobben.

Etterskuddsbetaling etter at deljobb er utført og godkjent er vel et must, men jeg synes man skal betale umiddelbart for de delene/materialer som er tilført prosjektet.

Ved å bruke tid på en spesifikasjon er det å håpe at man kan unngå en del utfordringer.
Signatur

   #1
 489     Oslo     1
Ett komplett og ordentlig ryddig oppsatt pristilbud som inneholder pris for arbeider, materialer(hva slags arbeider og materialer selvfølgelig), rigg/drift etc. om moms er beregnet i prisen (noe det bør være til privatkunder) sier i mange tilfeller en god del om firmaet som leverer tilbudet.

Kan være greit å ha med en post for salgs og leveringsbetingelser: når faktura forfaller, om man forlanger materialer betalt ved oppstart/levering(for å sikre betaling for materialene)om det er inkl 25% MVA, om de forlanger at det skrives kontrakt ved bestilling av arbeidene, etc.

Alle vil ha ting utført så billig som mulig. Men når de f.eks velger polske"håndverkere" som knapt kan ett ord engelsk, er det ikke å forvente att de kan stort mer om norsk byggeskikk og håndverk. Mange som erfarer at de ikke blir så billig likevel.
I de fleste tilfeller vil de dyreste og i noen tilfeller de som ligger ca midt på treet i pris ikke få jobben for de er for dyre. Er for disse firmaene heldigvis noen som har forstått att et ordentlig skriftlig tilbud som er 12 000,- høyere enn en pris gitt muntlig eller skrevet ned på f.eks en serviett så sier det mye om hvem som er mest seriøse.

Burde også vært fokusert mer på useriøse/problem kunder, ikke bare firmaer.
Signatur