78 653    13    43  

Vannpumpe og problemer med trykk

 381     23
Har en vannpumpe som pumper vann opp av et borehull. Ifbm denne sitter det også en trykktank, hvor det står 2,5-4,0 bar.

Problemet som har oppstått er at vannet nå har startet å pulsere. Når jeg åpner kranene så kommer det trykk som etter tre-fire sekunder forsvinner helt. Så virker det som pumpa slår inn og trykket kommer tilbake igjen. Så slår pumpa seg av igjen og trykket blir borte. Dette fortsetter slik hvis kranene står åpne.

Når kranene er igjen står trykkmåler til ca 3,5 bar.

Kan det være "puta" som er blitt borte her eller er det trykkreleet som ikke fungerer som det skal? For meg så virker det som releet er i orden, for det slår inn riktig. Trykket pulserer mellom ca 0,5 og 5 bar.

Hvis det er trykkputa, hvordan er prosedyren for å ordne dette?


   #1
 110     Finnmark     4
Hei, det er mulig å måle lufttrykket inne i hydrofortanken. for å gjøre dette må du stenge vannet og tappe ut alt (elt serv batteriet åpent)
På hydrofortanken er det en lufte nippel (slik du finner på dekket til bilen) lufttrykket inne i belgen skal være 0,9Xinnslaget på pumpen. Starter pumpen din på f.eks 2,5kg så ganger du dette med 0,9.
Før du begynner å fylle luft sjekker du om det kommer luft eller vann ut av ventilen. Kommer det vann må hydrofortanken skiftes.
Er alt som det skal være med hydrofortanken må du starte med pressostaten.

Signatur
  (trådstarter)
   #2
 381     2
Hei, da skal jeg prøve dette og se om det fungerer. Må skaffe meg pumpe med trykkmåler først.
Takk for svar.
   #3
 909     Hordaland     2
Tipper tanken din bare er tom for luft.
Er vanligvis ikke være noe problem å etterfylle dette.
Ordnet dette hos en kompis ved å bruke en sykkelpumpe og fylte luft via en ventil på trykktanken.
Husk bare å ta strømmen fra pumpen, åpne en krane i huset, og fyll på til det kommer luft ut denne kranen.
Da er det bare å stenge kranen og slå på strømmen igjen.
  (trådstarter)
   #4
 381     2
Dette fungerte akkurat som dere sa. Jeg brukte sykkelpumpe og fylte inn en passelig mengde luft. Vannstrømmen ble akkurat som i krana hjemme. Hytte dette her.
   #5
 23 356     Akershus     1

Tipper tanken din bare er tom for luft.
Er vanligvis ikke være noe problem å etterfylle dette.
Ordnet dette hos en kompis ved å bruke en sykkelpumpe og fylte luft via en ventil på trykktanken.
Husk bare å ta strømmen fra pumpen, åpne en krane i huset, og fyll på til det kommer luft ut denne kranen.
Da er det bare å stenge kranen og slå på strømmen igjen.


Her omtaler du en tank uten luftblære. Alle nyere tanker har blære. Blæra primes slik TAB9600  beskriver over. Dersom blæra er kaputt, så kan en fortsatt bruke systemet, men en må f.eks. pumpe hver gang en kommer til hytta dersom systemet har vært tømt i mellomtiden.
Signatur
   #6
 797     østfold     1
Tar opp en gammel tråd da det er samme saken, håper det er greit. Dette er jo litt flaut, har bodd her i 4 år, liker å sette meg inn i ting, men dette hadde jaggu glippt.

Vi har brønn som er borra 80meter, vannet blir pumpet inn til kjeller og trykk tank. Vannet har rent helt greit uten problemer, men så satte jeg meg på kne og leste etiketten på tanken og så denne skulle vedlikeholdes 2 ganger i året, altså fylle luft

Jeg fant ut at det skulle værer 3,3 bar, det var 0,3 oppi der. mmmm, jeg slo av bryter til pumpa og åpnet en kran, men det sluttet jo aldri og renne, så jeg slengte i den luften det var anbefalt føre vannet stoppet og renne, når jeg var ferdig hørte jeg det kom masse luft fra røra sammen med møkkete vann.

Bør jeg da ta å fylle å måle den på nytt? Kan pumpa ha tatt skade av dette, for da må vel den jobbe hele tiden?
   #7
 23 356     Akershus     1
Mye greiere å holde samme tema på en tråd!

Kjenner ikke ditt system, så jeg beskriver mitt;

Senkepumpe på 105 m pumper opp i bunn på en trykktank, 40 liter.
På toppen av trykktank er det et gummilokk, under dette en bilventil.
Pumpa er stilt til å starte ved 2 bar og stoppe ved 4 bar.
Primer tanken ved å stoppe pumpe, slippe ut alt vann og la en kran være åpen, pumpe inn luft i bilventilen til ca 2 bar. (Skal være litt over eller under, husker ikke) Dette må leses av med et bildekkmanometer, ikke vanntrykkmanometeret.
Ferdig,

Tror du har pumpet inn gjennom en vannkran. Det er feil. I tanken er det en blære med bilventil på toppen. Mens pumpa står, vil lufta i blæra skyve vann ut av tanken til nesten alt vann er ute. Da starter trykkbryteren pumpa som nå går til trykket er oppe i 4 bar. Formålet med det hele er at pumpa skal gå i litt færre, men lengre økter.

Du  har blåst inn luft der vannet skal være. Møkka er avleiringer i bunnen av tanken som er løsnet av luftspetakkelet. Dette har neppe skadet pumpa di.

Dersom blæra er sprukket, så vil du merke det ved at du ikke klarer å opparbeide trykk. Du kan kjøre med defekt blære, men primingen er litt mer plundrete. Tapp alt vann. Steng alle kraner. Luft til 2 bar. Ferdig.

Det vil kunne sprute og hoste litt til å begynne med, og hvis du stopper pumpa og åpner en kran, vil du måtte prime på nytt. Passer mao best til hyttebruk der alt tømmes ved avreise uansett.
Signatur

   #8
 797     østfold     1
Jo da jeg blæste inn lufta i denne ventilen du omtaler, men er redd jeg bør gjøre det på nytt da det enda rant vann av krana da jeg fylte opp, blir det da feil?

Hva mener du med priminga? he he, jeg har samme systemet som deg..

jeg får kansje ta det på nytt da. Min stanser på 3,5 og opp til 5, da skal jeg vist ha 3,3 bar.. er det viktig at dette er helt nøyaktig? alt fungerer så det er sagt Smile
   #9
 23 356     Akershus     2
Stopp pumpa.
Slippe ut alt vann og la krana stå åpen
På toppen av tanken er det en bilventil, fyll på luft til oppunder 3.3 bar, målt med bildekktester. (Dette kalles å prime på "nynorsk". En fyller den innvendige blæra til riktig arbeidstrykk)
Start pumpe
Steng vannkran.
Når pumpa stopper, tapp av vann og kontoller at pumpa slår inn igjen ved ca 3,5 bar.


Dette under forutsetning om at blæra er ok. Trykket kan godt være litt under 3.3 men bør ikke være over. Det skal fortsatt være litt vann i tanken når pumpa starter. Er trykket alt for lavt, vil det stå mer vann i tanken, men arbeidsområdet snevres inn og du vil oppleve dette som om tanken er mindre enn den er. Er det for høyt trykk vil du oppleve det samme, tanken er "liten". Med en "mindre tank" vilpumpa gå litt oftere.

Signatur
   #10
 797     østfold     1
Takker for svar kjellg, jeg fikk ikke ut alt vannet føre jeg prima, men alt virker veldig greit. Før klikka vel denne 5ganger mellom 3,5 -5,5 når jeg dro ned i do, nå holder den trykket å går kun en gang når jeg drar ned, bare som ett eksempel :)

Så jeg tenker det er greit og venter til neste gang jeg må fylle den opp. Den skal jo sjekkes 2 ganger i året står det..