Coop er Norges nest største dagligvareaktør. Som forbrukereid organisasjon skiller Coop seg fra konkurrentene. Det gjenspeiles i vår visjon – Det skal lønne seg å velge Coop.
GJENNOM MEDLEMSKAP i et samvirkelag er det Coops mer enn 1,6 millioner medlemmer som eier virksomheten. Medeierskapet gir mulighet til å påvirke, og til å ta del i overskuddet som skapes. Vår form for verdiskaping handler ikke om å gjøre noen få personer rike, men å skape verdier for de mange. Derfor er vår visjon: Det skal lønne seg å velge Coop. Det gjelder ikke bare for våre kunder og medeiere, men også for leverandører, ansatte og for samfunnet som alle våre medeiere er en del av.
Historien om forbrukersamvirkelagene i Norge starter på 1840-tallet. En viktig målsetning for samvirkelagene den gangen var å skaffe medlemmene varer til fornuftige priser. 150 år etter stiftelsen av Arne Forbrugsforening jobber Coop fortsatt mot samme mål – basert på de samme verdiene.