213    9    7  

Armere med jernbaneskinner

 1     0
Hej. Ska støpe en bru med ca 2 m spenn, brua må tåle att jag kjører over den med lastebil. 

På gården hær så har jag masser av gamle jernbaneskinner fra krigen så jag lurer på om man kan bruke dem som armering, det er en god del rust på dem så det jag er redd før er om rusten risikerer å sprekke betongen

   #1
 4,691     Sørlandet     0
Vet det har blitt gjort. Men ingen som vil gi noe garanti på det.

Lettere å kjøpe ett hulldekkeeleemt og sage det i 2?
HSt
   #2
 36,667     Lillestrøm kommune     0
Problemet er også å få samvrike armering betong til å virke

Sage huldekke element i 2 er ikke lurt hvis det er strekk armert …
   #3
 4,691     Sørlandet     0
Hvorfor er det ett problem?

Har sagd mange hulldekker i 2.

Ingen problem det ifølge leverandør/produsent.

Da kan man kjøpe ett 6m og få 2 stk 3metere på 120cm bredde hver. Blir fin bro det.

Er selvfølgelig mulig å kjøpe de kortere og.
HSt
   #4
 36,667     Lillestrøm kommune     0
Trodde du visste hva spennarmering betyr, kapper du dekket i to så ryker armeringen og dekket må kastes.

Spennarmering er kun festet i hver ende av elementet

Så ja er elementet armert med konvensjonell armering så kan det kuttes men du presiserte ikke dette
   #5
 4,691     Sørlandet     5
Trodde du visste hva spennarmering betyr, kapper du dekket i to så ryker armeringen og dekket må kastes.

Spennarmering er kun festet i hver ende av elementet

Så ja er elementet armert med konvensjonell armering så kan det kuttes men du presiserte ikke dette

Det er ikke riktig det du sier der.

Spennarmering betyr bare at det er forspent før støp.

Vaieren er støpt inn hele veien og elementet kan kappes i ønsket lengde.

Som tidl betongsager har jeg boret tusenvis av hull igjennom vaierene på hulldekker, sagd hundrevis av elementer og hatt dialog med både inginører, konsulenter,  leverandører og produsenter på hulldekker i forbindelse med bæreevner etter hulltaking.
   #6
 24,710     Akershus     0
Har sett fe-rister til hytteområde. Ger er brukt utslitte borstenger fra brønnboring til å lage ferister av. De er ca 2*3,5 m. Stengene ligger på tvers av kjøreretningen. Dette båret av tre bjelker på langs.
Kjøres over av vogntog med lasten av hele hytter, pakket i moduler.

Kanskje skinnene kan kappes i 2m lengder, legges opp ned og en får nær tett dekke uten bruk av betong?
Alternativt kan en bruke mindre jern og støpe er frittliggende dekke som ligger oppå som kjørebane?

Signatur
HSt
   #7
 36,667     Lillestrøm kommune     0
De stammer jo spennarmeringen etter støp flere steder men det er jo mulig det er flere varianter

   #8
 4,691     Sørlandet     0
Korrekt at det finnes.

Etter 20 år i byggebransjen (ikke på anlegg) så har jeg ikke sett det og føroppspent strekkarmering brukes på alt av hulldekke.

Vet etteroppspent har blitt brukt på blant annet bruer. Waierene ligger da i trekkerør og har ingen kontakt med betongen eller annen armering (vanlig armering eller såkalt slakkarmering). Eneste grunnen til å ikke førspenne er meg bekjent at det er vanskelig på byggeplasser.

Men det er noe jeg bare har sett på discovery selv om jeg vet noen av anleggsgutta hadde vært borti det.
wth
   #9
 268     NA     2
Helt riktig som zippy skriver, under produksjonen av hulldekker spennes armering opp i fabrikken før støp, og elementene kan kappes etter at betongen har herdet til ønskede lengder. Metoden kalles forspent betong.

Etterspent betong gjøres med spennarmeringen i rør og endeforankringer. Brukes på bruer, men også i vanlige bygg på f.eks. plasstøpte betongdekker. Mindre vanlig pga. kostnad og kompleksitet.

Hulldekker for en liten bru kan gå bra, men vær obs på at de stort sett har veldig lite overdekning i standardelementene, og at de kan tåle punktlaster (hjul) dårlig. Men bestiller du fra fabrikk burde de klare å tilpasse overdekning og sjekke kapasiteten.