#11
 3,083     Gol     0
På motorveien må du kjøre i 60 km\t uten brems og 80 km\t med brems.

Har ofte ligget på motorveien i 120 km\t og kommer biler med små hengere uten brems susende forbi. Men er man uheldig da og e sivil bil er ute da så har du egentlig kjørt i 60 km\t over tillatt fart.. Kan nok både bli førerkortløs og en klekkelig bot da. Smile
Signatur

   #12
 5,725     1
Litt pirk:
På motorveien må du kjøre i 60 km\t uten brems når vekta er over 300 kg.
Med henger under 300 kg er grensa 80 km/t.
   #13
 3,083     Gol     0
Men tenker ofte på det at det er vel ikke veldig gjennomtenkt og kjøre så fort med en tilhenger med 10" hjul. De går ganske mange ganger rundt iforhold til andre dekk nå idag som 18" er standard på mange biler. Skal si de små dekkene blir varme ja.. Smile
Signatur
   #15
 3,083     Gol     0

Nå er tommemerkingen på dekk faktisk felgdimensjoner, ikke diameteren på et hjul. F.eks. er (og var) 15" svært vanlig på nye biler. Det betyr ikke at 18" er noe problem: http://www.dekkdimensjoner.no/index.php?old=195:65:15&new=245:35:18



Var ikke slik ment, tenkte på store suv som har en bitte bitte liten tilhenger. Når man da får tungt lass på en slik tilhenger og stor fart da burde man bruke det man har lert:)

Samme når en tilhenger begynner og "danse" bak på bilen så heller ro deg sakte ned og avpass farten. Smile Jeg skjønner hvorfor det er førerkort belagt på tilhengere.
Signatur
Arn
   #16
 228     Oslo     0

På motorveien må du kjøre i 60 km\t uten brems og 80 km\t med brems.

Har ofte ligget på motorveien i 120 km\t og kommer biler med små hengere uten brems susende forbi. Men er man uheldig da og e sivil bil er ute da så har du egentlig kjørt i 60 km\t over tillatt fart.. Kan nok både bli førerkortløs og en klekkelig bot da. :)


Ligger man i 120 km på motorveien får man bot både på bil og henger.

Jeg har alltid lurt på om hengeren straffes like hardt som bilen. Fortsetter man eksemplet ditt og hengeren uten brems har kjørt i 120 kmt, så kvalifiserer vel det egentlig for et opphold bak murene dersom det straffes på linje med å kjøre i 120 kmt i 60-sone.
   #17
 2,779     0

(...)bot både på bil og henger.

Øh, hæ? Du får en bot for å kjøre for fort, men om hengeren er uten brems og over 300kg, så er "fartsgrensa" du har brutt på 60km/t. Og ja, den overtredelsen belønnes med førerkortbeslag på akkurat samme grunnlag som om fartsgrensa er skiltet til 60km/t i 60-sone.

   #18
 282     0

Reg. avgiften er uavhengig av om den er ny eller gammel, det er vektgrensen som fritar lette tilhengere som er viktig. Men betaler dere reg. avgiften for kundene deres på tunge hengere så er jo det et pluss  Wink

Men at dette kan gi en betydelig ekstra kostnad er sikkert, det kostet ca 2400kr å omregistrere en skaphenger fra ca 2009.  (i fjor, mulig det er billigere nå).


Reg.avgiften er ikke uavhengig av alder.

Det er også forskjell på nyregistrering og omregistrering.

Nyregistrering av en nyinnkjøpt tilhenger er kr. 0,- hos vegvesenet, men selgeren av tilhengeren tilbyr gjerne dette til en fast pris på 3-500kr. for å ordne papirene og hente skilt etc. for deg.

omregistrering av tilhenger følger vektgrenser, fra 351 kilo og oppover og den blir lavere jo eldre tilhengeren er.
(fra 700,- og oppover)

Til og med 350kg i egenvekt er det gratis å omregistrere hengeren til ny eier.