3,012    6    0  

Inngang og dobbeltgarasje på hovedplan, fungerer det?

 5,415     Langhus     0
Sitter i startgropa for å kjøpe tomt.
Tomta vi vurderer ligger nord-vest-vent og kommunen har pålagt en møneretning så og si rett vest/øst. (veien forbi tomta går også relativt rett vest/øst og er "i plan")

Har tenkt dobbelt-garasje i den østlige delen av hovedplan, men på tegninger ser en slik garasje veldig stor ut (selv med full underetasje under og loft over).

Ellers er det tenkt kjøkken, stue og et toalett på hovedplan. Helst også plass til et kontor, i kjelleren tenker vi alle soverommene, vaskerom, stort bad.
På loftet ser vi for oss at vi deler av 2/3 i den østlige enden til en utleieleilighet (med egen inngang via trapp) og tar den vestvendte delen til loftstue med overbyggd uteplass.

Sånn for info er tomten på ca 700 kvm og BYA er på 24% ==> med 2x biloppstillingsplass blir det ca 130 kvm grunnflate.
Tanken pr nå er relativt tradisjonell stil, men i i mur (/Leca) og Leca (eller tilsvarende) byggeplank som etasjeskille. Leiligheten er tenkt laget som en egen "branncelle".

Er dette en grovskisse til planløsning som vil fungere?
50 kvm garasje tar stor plass (har 45 idag og vil bruke litt til bod for sykler o.l.) men ???
Signatur

  (trådstarter)
   #2
 5,415     Langhus     0
Grats, med 1000 innlegg, Bidda!! ;D

Tomten vi tenker på er nr 24 her.

(pr i dag bor vi ca 500 m øst for denne tomten :))

For planløsning har vi ikke noe konkret annet enn at vi ønsker garasjen i den østlige delen av tomten (for ikke å bruke den beste delen av tomten (med sol på dag/ettermiddag) til parkering.
Det er fra kommunen satt egne byggegrenser på 6 meter fra nord og 2 meter mot naboen i øst (han på sin side må holde seg 6 meter unna oss)
Vi ser det som naturlig å plassere huset så tett på disse grensene som mulig. (for å få mest mulig tomt i syd/vest).
Signatur
  (trådstarter)
   #4
 5,415     Langhus     0
Det er vel pr nå umulig å avgjøre, siden den tomten heller ikke er solgt, men jeg tviler vel litt, ut i fra hvordan feltet er "lagt ut" fra kommunens side. En annen ting er at vi pr i dag bor i tomannsbolig og savner muligheten med å "jage ungene tre ganger rundt huset"  :D

Sitter og forsøker å lage noen skisser til fasadedesign, og synes det blir veldig mye fasade... (og nei det er veldig enklel blyantskribleri som ikke blir publisert Wink)
Signatur
   #5
 533     Romerike     0

Har tenkt dobbelt-garasje i den østlige delen av hovedplan, men på tegninger ser en slik garasje veldig stor ut (selv med full underetasje under og loft over).


Noe oppdatert info om dette? Vurderer selv garasje i hovedplan (over sokkel i mur).

Noen andre som har erfaring? Hva slags støttevegger (stål?) trengs i sokkel under garasje for å håndtere vekt/bevegelser fra to biler? Holder leca plank eller må man ha f.eks spenncon eller plasstøpt dekke?

Et par biler (opp mot 4 tonn) vil kanskje ikke gi så mye ekstra vekt ifht vegger/tak?
  (trådstarter)
   #6
 5,415     Langhus     0
Ja, forsåvidt.

Vi har kommet mer eller mindre til prisberegningsfasen, og kan jo si at dette ikke er den rimeligste måten å bygge garasje på.
Trolig en 100-200k dyrere enn å bygge separat dobbeltgarasje.

Lecadekke holder, men er vel den dyreste dekke-løsningen man kan få. Scan har elementer som ser ut til å være enklere å håndtere og er noe billigere. (5-10 % sånn ca) Hulldekke eller betongelementer er vel rimeligere enn det igjen.

Hvis du ikke lager et plassstøpt dekke må du ha påstøp og membran (membran må du vel ha med plassstøpt også)

F.eks Lecavegg skal holde for bæring. Jeg har også tenkt en vegg midt under garasjen som også kan gi bæring (men akkurat det lar jeg de som kan slike ting beregne)

Vekta til bilen i seg selv er vel ikke noe problem, vibrasjoner og punktlaster (som ikke er rett over bæring) er mer utfordrende som jeg ser det
Signatur