18,098    13    2  

Planlegger å starte tegne firma : Hvor mye skal jeg ta for timen?

 5     0
Ja som overskriften sier så er jeg i planleggingsfasen av å starte eget firma innen tegning og dokumentasjon. Jeg har vært ansatt som teknisk tegner / DAK opperatør i en ingeniørbedrift de 4 siste årene. Og skal nå ta fordypninger i tegneteknisk bygg og maskin. Satser på bruk av AutoCad samt noen tilleggsaplikasjoner.

Visjonen
At jeg skal kunne tilby tjenester med oppmåling og tegning av eksisterende bygg.
Lage arbeidstegninger for kunder som selv ønsker å stå som ansvarlig søker.
Digitalisering av pappirtegninger.
Endringer av eksisterende bygg, tilbygg utebod garasje osv.
Inntegning av elektriske anlegg.
Inntegning av VVS installasjoner.

I en liten markedsundersøkelse jeg har gjort, har jeg fått delte meninger.
Noen syns at dette høres ut som en kjempeide, mens andre skylder på finanskrisen.
Av de positive tilbakemeldingene kan jeg blant annen nevne en snekker som heller ville bruke mine tjenester framfor å ansette en egen tegner som til tider vil være arbeidsledig pga av for lite tegnearbeid. Da er det billigere å leie inn noen på timer.

Men så var det 1000kr spørsmålet. Hvor mye skal jeg ta for mine tjenester?
Siv. Arkitekter tar vel gjerne 700kr + mva. Noen erfaringer?
Jeg ser for meg at jeg kommer til å legge meg på en timepris på rundt 500-600kr inkl. mva. Eventuelt fastpris for ryddige og godt definerte prosjekter.


Noen erfaringer / formeninger ?

   #1
 1,093     Skjetten     1
Nå er det slik at prisen du tar for å utføre tjenestene dine er ikke noe man bare "prøver" seg frem til.

Du må sette deg ned, og få oversikt over kostnadene du har. Hvor mye effektive arbeidstimer du forventer å få produsert hver måned, legge inn at den måneden hvor du skal ha sommerferie at løpende kostnader blir betalt den måneden også.

Når du har funnet alle utgiftene dine, og deler dette på potensielle arbeidstimer. Så begynner du å snakke hva du bør/skal ta per time. Så legger ofte folk på en fortjeneste på toppen av dette, for firmaet skal tross alt tjene penger og ikke bare akkurat gå i rundt.
Signatur
   #2
 526     0
Tilnærmingen til Headbull virker fornuftig.

Ville ikke lagt meg for høyt det første året og heller hatt fokus på å hente inn mye arbeid og bli "kjent" i markedet/området du skal jobbe i.

Når du føler du har etablert deg litt kan du justere tilbudet ditt av hvilke tjenester du vil konsentrere deg om å tilby og til hvilken pris.

En ting til.. sørg for å ha gode og faste faktureringsrutiner som sikrer deg en jevn og god kontantstrøm og ikke sitt å jobb i lengre tider på et prosjekt uten å fakturere. Kunden kan "forsvinne" og du sitter plutselig f.eks med en 1mnd arbeid som du ikke får betalt for. Når du er alene gjør dette deg svært sårbar. Om du fakturerer jevn og trutt får du også en føling med om kunden betaler sine regninger og til riktig tid.

Om du ser deg råd til det kan jo det være greit å ha tilgang til Byggforskserien der du finner masse detaljer og snitt om konstruksjon av byggninger.




Signatur
  (trådstarter)
   #3
 5     0
Takk for innspill  :)

Utgifter går jo greit å regne ut, men hvor mange effektive arbeidstimer jeg forventer å få, kontra det jeg virkelig får kan jo variere stort. Så jeg er redd for at det kan bli et hypotetisk spørsmål til den dagen jeg setter igang og får fakta på bordet.
Jeg har ikke inngått noen skriftlige avtaler med noen, men sitter igjen med de tilbakemeldingene om at interessen fra enkelte er stor. Spørsmålet blir om disse blir store nok til å fylle arbeidsdagene mine. Det gjenstår dog forsatt endel markedsundersøkelse før jeg eventuelt setter i gang.

Nå har det seg imidlertid slik at jeg var utsatt for en arbeidsulykke i 2004, og kan søke om bistand iform av dagpenger i 6 mnd av planleggingsfasen, og 3 mnd i oppstartsfasen.
Leste forøvrig en artikkel i siste utgave av Dinepenger om et lignende tilfelle.
Så de 3 første månedene med drift er jeg økonomisk trygg med dagpenger fra NAV.


   #4
 150     0
@Headbull: Den måten å regne pris på er totalt ukjent for meg, og jeg jobber som IT-konsulent og er vant til å finne hvilken pris jeg kan ta for mine tjenester. Jeg prøver å finne ut hvilken pris konkurrentene tar, og legger meg så litt over/under det, avhengig av hva jeg tror jeg kan ta.

Jeg er enig i at for å drive et firma med overskudd må man ha en formening om hvor mye det koster å drive. Men å tro at prissetting er kostnaden for innsatsen pluss et påslag er ikke slik prissetting fungerer i praksis. Man setter prisen til det kunden er villig til å betale for den. Og det gjelder ikke bare IT-konsulenter, men all prissetting, såvidt meg bekjent.
pcg
   #5
 136     Sørum     0
TallyHo og Headbull har noe rett begge to, slik jeg ser det. Begge beregningene må gjøres, og hvis konklusjonen blir at markedsprisen (prisen kundene vil betale) er høyere enn egne kostnader pluss fortjeneste er det mulighet for å få det til å gå rundt. I motsatt fall er ikke forutsetningene til stede for å drive lønnsomt, og da må en eventuelt spørre seg hva som kan gjøres for å øke lønnsomheten, eller om prosjektet er liv laga i det hele tatt.

Dine Penger som det vises til hadde mye stoff om dette, som det er nevnt. De fokuserer mye på markedsundersøkelser, så her høres det ut som trådstarter er på riktig vei.
   #7
 20     Tromsø     1
Anbefaler at du kjøper denne boka:
http://frilansboka.no/ der står alt du trenger å vite.

Veldig bra bok!
Signatur

   #8
 1,806     Trondheim     0
En typisk Ingeniørtime ligger på 750-900 + mva.
DAK tegning ligger idag på ca 500-650.

Dette er hvertfall typiske priser i tr.heim.
   #9
 6     Sola     0
Arkitektkontoret jeg tegner for fakturerer 600-750 + mva for CADinga mi.
   #10
 149     0

@Headbull: Den måten å regne pris på er totalt ukjent for meg, og jeg jobber som IT-konsulent og er vant til å finne hvilken pris jeg kan ta for mine tjenester. Jeg prøver å finne ut hvilken pris konkurrentene tar, og legger meg så litt over/under det, avhengig av hva jeg tror jeg kan ta.


Off-topic, men hvor mye tar du per time som selvstendig IT-konsulent da?