12,049    11    2  

Sporadisk ulyd i vannrørsystem

 5     trondheim     1
Hei.

Har problemer med en sporadisk "vakum"-lyd i rørsystemet når det blir tappet vann. Lyden kan beskrives som en slags "trykk-lettelse" fra rørsystemet, da den starter brått og tynnes ut når den forsvinner...

Mistenker at lyden kommer fra ekspansjonkar?
Lyden kommer uavhengig av tidspunkt siden sist det var tappet vann fra kranen.

Har hatt rørlegger på besøk og gjorde flere forsøk på å fremprovosere lyden uten at den kom mens han var på besøk (selvfølgelig). Rørlegger forsket ved å koble inn en stoppeventil til ekspansjonskaret. Lyden avtok da for en periode på ca 2mnd, før den nå har kommet tilbake.

Dette spørsmålet er basert på mine generelt svake rør-kunskaper, om det er noe dere vil at jeg skal utdype: rop ut!

  (trådstarter)
   #1
 5     trondheim     1
..Regner med ingen hadde så mye greie på dette, men problemet er nå løst;

Etter en del feilsøking, fant rørlegger ut at trykket i rørsystemet var for høyt, uten at jeg kan utdype dette noe mere. Han hadde pratet med leverandør av ekspansjonskar, dær han hadde hørt om denne feilen EN gang tidligere.

Fikk retta på dette ved å bytte ut ekspansjonskaret.
   #2
 1,267     0
ah kan det være at ekspanjonskaret hakkvis slapp belgen ut når trykket ble lavere ved tapping?
  (trådstarter)
   #3
 5     trondheim     0
ja, kan med 100% sikkerhet si at det var noe galt med belgen.

Rørleggeren bekrefta følgende, mens han holdt karet som en nyfiska fisk:: "BELGEN ER GÅEN!", det viste seg at det var vann i ekspansjonskaret.
  (trådstarter)
   #4
 5     trondheim     0
Vi tømte varmtvannstanken, og festa på en rør-trykkmåler, hvor den over natta steg fra 4,5 Bar til 8 Bar.

utdrag fra wikipedia:

I dag brukes vanligvis lukket ekspansjonskar. Karet er en tank eller beholder med komprimert luft (forkomprimert), hvor luftrykket er tilpasset anleggets trykk. I tanken er det en solid gummipose eller såkalt gummimembran. Det overskytende (ekspanderte vannet) presses inn i membranet. Ekspansjonen "fjærer" dermed mot den komprimerte luften på utsiden av membranet uten at luft og væske blander seg.

mener det var her ulyden oppsto.

   #5
 24,668     Akershus     0
Vanligvis er ekspansjonskar montert slik at vannet kommer inn på toppen. I bunnen er en "bilventil". Første enkle sjekk er : trykk på ventilen og se om det kommer luft eller vann ut. Vann = defekt blære.

Annen sjekk: Slipp vanntrykket ut av røranlegget og sjekk lufttrykket i ekspansjonskaret. Skal være primertrykket. Dersom trykket er lavt og ikke lar seg "løfte" med innpumping = defekt blære.

Signatur
   #6
 620     Hordaland     0
Etter å ha hatt drypping fra overtrykksventilen på vv-berederen en stund, har jeg nettopp konstatert at blæren i ekspansjonstanken er gåen. (var full av vann). Jeg går ut i fra at en slik tank ikke kan "re-gummieres" og at den dermed i utgangspunktet er boss. Det jeg imidlertid har lyst til å prøve før jeg kaster den, er å montere den opp-ned. Vil den ikke da også fungere som en trykk-buffer på samme måte, selv om den bare er en tom lufttank uten gummiblære? Hvorfor har ekspansjonstanker gummiblære i utgangspunktet, hvorfor bruker man ikke bare en tom lufttank til dette?
   #7
 7,685     Bærum     0
Da vil jo luften gå ut i rørsystemet når du tapper vann og trykkket minsker. Til slutt vil beholderen være full av vann og vil ikke ha noen funksjon.

   #8
 24,668     Akershus     0
Det Torango skriver gjelder for hengende kar. Det blir fullt av vann. Dersom tanken er stående kan det fungere - men:

Det var tidligere vanlig med trykktank/hydrofortank for f.eks. brønnpumpe som var åpen mot vannet. Ulempen med en slik løsning er at tanken (blæra) ikke kan "primes". Da trenger en en vesentlig større tank for å få til ønsket funksjon.

Priming: Med vannsiden trykkløs pumper en opp blæra til "passende" trykk. Dette trykket er bestemt av driftstrykket i systemet. For et pumpeanlegg skal blæra primes til noe under innkoblingstrykket for pumpa. For et ekspansjonskar i et varmvannsystem vil jeg tro at primingstrykket settes til litt under gatetrykket. Idet en da fyller opp vv-systemet med kaldt vann vil karet fylles litt med kaldt vann. En har da hele kar-volumet tilgjengelig for kompresjon når vv-trykket øker med økende temp i vvb.

Hvis en forsøker å kjøre dette uten blære, vil en trolig måtte gjøre følgende:
1) Måle gatetrykket
2) Steng hovedkran og tøm vv-systemet for vann.
3) Pumpe opp ekspanskjonskar/vv-systemet til gatetrykk.
4) Slippe på gatevann og åpne en vv-kran så vidt slik at luft pipler ut til vvb og rør er fulle av vann.
5) Fra nå vanlig driftstilstand, men jeg er usikker på hva som skjer om du åpner mye på vv-kranene.

Imidlertid, straks en stenger hovedkran og slipper ut trykket ved å åpne en vv-kran, vil karet tømmes og en må gå runden på nytt. Mao, kan funke, men vil lett skape litt plunder i drift. (Har tenkt å prøve på hytta med en trykktank med defekt blære.)
Signatur
   #9
 620     Hordaland     0
Ja, ekspansjonstanken har jo fremdeles fungerende luftfyllingsventil, så det skulle ikke være noe problem å "prime" den. Jeg tenker at dette kan gjøres så enkelt som at tanken først bare monteres tom uten priming. Når jeg har åpnet for vannet vil trykket havne på ca 4 bar, (som er innstillingen på reduksjonsventilen, gatetrykket er noe høyere). Ekspansjonstanken vil da bli delvis fyllt med vann fordi luften blir komprimert. Så kan jeg fylle luft på tanken til vannet presses ut, og tanken er dermed "primet". Det er jo tilbakeslagsventil med overløp tilbake på gatesiden av reduksjonsventilen i tilfelle overtrykk, samt at overtrykksventilen på vv-berederen også vil slippe ut hvis jeg blir for voldsom med luftfyllingen.

Det eneste Jeg kan komme på som vil gjøre at dette fungerer litt dårligere enn en tank med blære er at trykktapet over reduksjonsventilen ved heftig tapping gjør at noe av luften da bobler ut av tanken, slik at tanken etterpå bare er primet til ca 2-3 bar. Jeg er usikker på hvor stor betydning dette vil få. Dessuten vil tanken måtte re-primes for hver gang systemet har blitt trykkløst pga stenging. Hmm, kanskje enklest å kjøpe ny allikevel, men det hadde vært interessant å prøve...
   #10
 620     Hordaland     0
Jeg kom plutselig på et alternativt bruksområde for en defekt 12-liters eksp. tank:

Hvis man kan få montert på et håndtak eller en bærereim, så skulle det være en smal sak å montere en liten slangestubb med luftfyllings-pistol, og så har man en portabel dekk-fyller.