18,186    20    1  

12V belysning på hytta

kje
 1,068     Oslo     0
Jeg har kjøpt fire stk E27 spot lights:
http://www.ebay.com/itm/261072868358?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649
og noen holdere for spottene:
http://www.ebay.com/itm/160819791006?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649

Jeg lurer på hvordan disse kan kobles til et 12V batteri på hytta. Trenger jeg resistor? Bør spottene kobles i serie eller parallell?

   #1
 740     0
Har selv koblet noe 12V små spotter for 12V på hytten. Dvs. droppet trafoen. Skal ikke kobles til noe ekstra (annet en holderen i ditt tilfelle).

12V pære er 12V pære (omforming fra annen spenning er beregnet power/strømforsyning). Så for deg er det bare å koble på.

Legning fra regulator/sikringsboks (bemerk: sikringsboks for hor du har 12V  - hvis du har egen plass for sikringer). Via bryter til første sokkel og så videre til neste. PARALLELL kobles. ikke serie. Setter du to i serie får hver av de kun 6V. Dvs. dårlig eller kanskje ikke lys i det hele tatt. 4 i serie så blir det kun 3V over hver pære.

Altså parallell for at alle skal få 12V. Du trenger IKKE trekke hele 4 ledninger tilbake til bryter/regulator.

Forsøkte å forklare så grunnleggende som mulig. Mente ikke å være belærende, men har opplevet i dagliglivet at folk kaller parallellkobling hvor leningen går fra forbruksenhet til forbruksenhet for serie selv om det er parallellkobling.

Kom gjerne med tilleggsspørsmål hvis jeg har klart å rote bort det jeg forsøkte å forklare Wink
kje
  (trådstarter)
   #2
 1,068     Oslo     0
Takk for svar. Jeg har kun solcellepanel, 12V batteri og regulator (ikke sikringsboks).

Jeg trekker altså rød og svart ledning fra "load" på regulatoren til spottene og kobler de som den øverste tegningen her?:

   #3
 3,412     Akershus     0
Den øverste er riktig.

Vær forsiktig hvis du skal koble dette selv!  Ved 12 V kan det bli overraskende store strømmer.  Du bruker forhåpentligvis LED? 
Signatur
   #4
 740     0
Helt riktig med parallell og serie tegning. Du har taket på det.

God regel: Koble fra strømmen - Slå av hovedbryter før du kobler. Regner med at det er sikringer i regulatoren av en eller annen form, men er jo ikke sikker.

Bryter AV før koblinger er god regel.

Dette går sikkert bra.
kje
  (trådstarter)
   #5
 1,068     Oslo     0
Ok takk for infoen. Finnes the enkle 3 veis koblinger?
   #6
 3,412     Akershus     0

Ok takk for infoen. Finnes the enkle 3 veis koblinger?


Tenker du på noe slikt som denne?

http://www.clasohlson.com/no/Wago-tilkoblingsklemme/Pr363051000

Sammenlignet med sukkerbiter, vrihylser og andre mer eller mindre tvilsomme varianter er denne enklere å bruke, krever ingen verktøy, gir etter min magefølelse minst like god kontakt, og gir mindre risiko for katastrofer.  Koblingen kan demonteres og monteres igjen uten at kablene skades.  Disse koblingene koster mer enn alternativene, men det er de verdt.
Siste redigering: Saturday, May 18, 2013 5:38:16 PM av KarstenBeate
12V belysning på hytta - Tilkoblingsklemme.jpg - KarstenBeate
Signatur
   #7
 1,151     Akershus     0
Har du noen form for sikring i regulatoren din? Hvis ikke vil jeg sterkt anbefalle å sette inn det, ikke imot overbelastning men imot kortsluttning!

Prøv å legg en skiftnøkkel over et batteri så ser du hva jeg mener Wink. Blir mindre strøm dersom en eventuell kortsluttning er et stykke unna batteriet men det er ikke sikkert at det går så bra med batteriet alikevell =)

   #8
 3,412     Akershus     0

Prøv å legg en skiftnøkkel over et batteri


Skal du drive med fjernundervisning i sveising, kunne du kanskje foreslå en bedre elektrode enn en skiftenøkkel?  ;-)
Signatur
   #9
 1,151     Akershus     0


Prøv å legg en skiftnøkkel over et batteri


Skal du drive med fjernundervisning i sveising, kunne du kanskje foreslå en bedre elektrode enn en skiftenøkkel?  ;-)


Hehe, jo du har nok rett i!
Er vel heller mer i retning av mekanikere som har mistet skiftnøkkelen over mens de har jobbet i motorrommet, man blir vist overrasket har jeg blitt fortalt =P
   #10
 3,412     Akershus     0

Er vel heller mer i retning av mekanikere som har mistet skiftnøkkelen over mens de har jobbet i motorrommet, man blir vist overrasket har jeg blitt fortalt =P


OK, jeg godtar den påstanden der uten å se noe behov for å sjekke den med egne forsøk...  Smile
Signatur