309    2    3  

Fagmann ved overtagelse av ny bolig

 12     0
Hei,

Vi skal overta en nybygget bolig om ca. En måned. Vi skal da ha et møte med utbygger for å gå gjennom boligen. Jeg har forstått det slik at det er da vi har muligheten til å påpeke mangler og feil med boligen. Ettersom ingen av oss har særlig kompetanse på det byggfaglige området vurderer jeg om det er hensiktsmessig å ta med seg en fagmann på dette. Hva mener dere, og hvem (fagområde) bør jeg eventuelt kontakte?

Mvh
Maja:-)

   #1
 562     Nord-Jæren     0
Du vil "alltid" ha muligheten til å påpeke feil/mangler, men du skal gi beskjed om de innen "rimelig tid" etter at de er oppdaget. På gjennomgang er det mer "åpenbare" ting. Det finnes sikkert "dette bør du sjekke" lister/artikler på nett om du googlet litt. Kort oppsummert hva jeg kommer på:
  • Slurv ifm. sparkling. Sikt langs vegg/himling og se om det er for ujevnt. Ta med en blå maskeringstape for å klistre der du finner noe.

  • Sjekk at dører/vinduer går greit.

  • Sjekk at dørblader tetter der de skal

  • Se etter om ting ser noenlunde vatret ut

  • Hør etter knirking i gulv

  • Hør etter om ventilasjonsanlegg er "for høyt" (du skal kunne høre det, men det skal ikke være veldig høyt)

  • Se om listehjørner/skjøter er pene


Som sagt, om du i ettertid finner mer er det bare å sende en mail med en gang. Du har altså muligheten til å ha med fagmann når som helst etterpå, og evt. reklamere da. Men det lønner seg å gjøre det forholdsvis kjapt. Men noen ting oppdager man kun ved spesielle vindretninger, temperatur eller luftfuktighet, så det skal uansett godt gjøres å få med seg alt på den ene dagen.
   #2
 230     oslo     3
Hei
Overtakelsesforretning er en komplisert prosess. Selvom det ikke høres sånn ut, så er det veldig mange små nyanser og elementer, at totaliteten fort kan bli uoversiktlig.
Jeg vil anbefale deg å ha med en god, strukturert og faglig dyktig takstmann på overtakelsesforretning. Hvis du ikke får med deg en dyktig takstmann, kan du like så godt klare deg uten. Vi hadde med en takstmann på forhåndsbefaring. Bortkastet penger. Vi hadde med en annen på overtakelse. Dette var også bortkastet penger. Vi brukte en tredje på 1-års befaring. Han var ekstremt dyktig. Vel verdt pengene.

Min erfaring er at du bør sette deg godt inn i hva som skal foregå på overtakelse. Hva har du rett til å påpeke og hva har du ikke anledning til å få rettet. Det er ikke slik at litt knirk i parkett eller sprekker i gjæring på gerikt nødvendigvis må fikses av utbygger. Du må også lese leveransebeskrivelsen til boligen og prospektet. Der kan det stå formuleringer som "forvent tørkesprekker" osv.
Her er en artikkel fra en advokat som jeg syntes beskriver dette godt: http://legalconsult.no/ukategorisert/hvilken-kvalitet-kan-du-forvente-ved-kjop-av-nyoppfort-bolig/

Dette er hva vi gjorde og råd:
* Laget en overtakelsesprotokoll i Excel som vi brukte på overtakelse. Denne inneholdt Nr, sjekkpunkt, sitater fra tidligere kommunikasjon rundt et område, osv osv.
* Viktig å få utbyggers signatur på punkter som skal utbedres.
* Utbygger forstår kun et språk. Penger Wink Hold igjen en sum penger for punkter som skal fikses og frigjør etterhvert som punkter blir fikset. Merk at du ikke kan holde igjen uforholdsmessig mye i forhold til kostnad på utbedring.
* Du kommer langt med å være jovijal i kommunikasjon. Det er ikke advokater du har med å gjøre. Vi erfarte ihvertfall at det å ha en jovijal holdning til utbygger vinner du på.
* Ja, det er kanskje kjipt å ha litt sprekker i gjæring på gerikt rundt en dør eller i taklist, men legg vekt på andre feil/mangler. Slike sprekker blir som regel fikset med akryl av utbygger..
* Sett deg inn i Norsk Standard. Det er ofte NS og produktveiledning er førende for hvordan ting skal utføres. Utførsel etter NS er vel ofte godt nok, og ikke perfekt. Derfor kan du f.eks se noe skjevhet i fliser, men er de innenfor den eller de millimeter som NS beskriver kommer du ingen vei med å klage.
* Sjekk at du har fått det du har valgt på tilvalg.



Lykke til!