7,918    16    0  

Vanlig med påslag utover timepris?

 1,519     Oslo     0
Jeg har fått utført noe tapetsererarbeide hjemme av et norsk firma. Jeg fikk over telefon oppgitt en timepris (450) + mva, når fakturaen dukker opp så er det lagt på et påslag på 12%. Vedkommende som utførte arbeidet er en "underleverandør" til firmaet jeg kontatket for jobben. Ved henvedelse til firmaet jeg har kontakten gjennom ble det opplyst at det var slik det gjorde, ellers har de kun utgifter på en slik jobb siden timeprisen jeg hadde fått oppgitt var den samme som underleverandørern fakturerte firmaet jeg kontaktet for.

Er dette en vanlig praksis? Det skal presiseres at det ikke dreier seg om mye penger - de 12% utgjør ca 800 kroner og arbeidet som er utføret er av absolutt høyeste klasse, så jeg betaler med glede hva det koster å ha fått det utført. Jeg synest bare det er litt rar måte å opptre på, hadde opplyst på forhånd at timeprisen var 500 eller 550 + mva så hadde det også vært helt greit - jeg sjekket uansett ikke prisen med noen andre så det var ikke de kronene det stod om. Heller ingen skriftlig avtale, noe jeg ikke ser noen spesiell grunn til på en såpass liten jobb (i underkant av to dagers arbeide for en person).

Det skal sies at de beklagde veldig at det ikke var opplyst om det på forhånd, og beklagelsen hørtest oppriktig ut. Og arbeidet var så absolutt verdt totalprisen.

   #1
 90     0
Det er jo på grensen til svindel, kanskje det blir lettere "å huske" å opplyse om prisen hvis noen i full rett betaler det de oppgav opprinnelig. Smile
   #2
 577     Auli     0
Dette blir en prinsippsak. Kanskje de er oppriktig dritgode til å beklage seg, siden de vet det fungerer.

Betal det du skal betale orginalt, ikke en krone mer.

Hvis jeg låner deg gressklipperen min, så kan jeg vel ikke kreve å få tilbake full tank, en liten jerrykanne med 95 blyfri og en ny rake? Bare beklage litt, så skal jeg få det?
Signatur
  (trådstarter)
   #3
 1,519     Oslo     0

Dette blir en prinsippsak. Kanskje de er oppriktig dritgode til å beklage seg, siden de vet det fungerer.

Betal det du skal betale orginalt, ikke en krone mer.


For meg er det ikke en prinsippsak en gang, bare nysjerrighet. Jeg er som sagt strålende fornøyd og litt til med jobben som ble utført, arbeidet startet når det skulle, de kom på ganske kort varsel da jeg ringte og tok ca så lang tid som estimert. Siden det kun er snakk om noen hundrelapper så er det ikke pengene det står på.

Jeg fikk for øvrig lagt ved faktura fra underleverandøren, så jeg lar nok tvilen komme tiltalte til gode i dette tilfelle. Hadde arbeidet blitt utført av en av firmaets egne ansatte hadde jeg nok hatt mindre forståelse for saken.

Det hører også med til mitt syn på dette at tapetsereren som var der sa at tapeten vi hadde kjøpt var svært vanskelig å arbeide med og det ikke var noe for hvemsomhelst å sette opp og få et pent resultat. Fyren har tapetsert i 50 år og kvaliteten på arbeidet deretter.
   #4
 372     trøndelag     0
Å ta påslag på underleverandører er nok vanlig praksis, man skal jo drive butikk. Men selvfølgelig skal riktig pris oppgis på forespørsel .
  (trådstarter)
   #5
 1,519     Oslo     0

Å ta påslag på underleverandører er nok vanlig praksis, man skal jo drive butikk. Men selvfølgelig skal riktig pris oppgis på forespørsel .


Ja, men da hadde det vært greiere å oppgi prisen som 500 + mva med en gang. 12% påslag høres bare så jalla ut, selv om jeg jo skjønner at de må ha noe i mellom på det for å gidde. Uten at jeg skal si det sikkert så kan det også ha vært litt uklart da jeg snakket med de om en av firmaets egne malere skulle ta jobben eller om de skulle bruke han som dukket opp hos meg. Det var en fyr som gjerne ble brukt når ting ikke var helt plankekjøring.

Som sagt har det vært veldig ordnede forhold på alt annet og strøkent arbeide, så jeg velger å tro at dette var en glipp eller en misforståelse. Jeg hisser meg ikke opp for noen hundrelapper, det er uansett nada i de siste månedenes utgiftssluk. Hadde de villet lure meg kunne de bare sagt at det var to fulle arbeidsdager, jeg hadde uansett ikke visst eksakt når tapetsereren var ferdig siden jeg ikke var hjemme da han dro.
   #6
 577     Auli     0
Jeg var på Maxbo i dag og fikk 10 liter maling til prisen av 3 liter.
Dette fordi dem hadde gjort en glipp og merket feil pris.

Dersom din leverandør/håndverker har gitt feil pris, så må de svelge kamelen.

Dette selv om du er kjempefornøyd.
I så fall du ønsker å betale ekstra, så gjør du det i ettertid for hyggelighetsskyld.
Signatur
   #7
 3,258     Akershus     0
Blir som å si at jeg som kunde pleier å trekke 12% av på faktura, beklager at jeg glemte å opplyse dette tidligere.

Kjempebra!
Grin :D
-------------------

Men siden det er ett lite beløp og du er knallfornøyd med jobben så hadde jeg bare betalt, du har utrykt din misnøye med ordningen, får håpe de gjør noe med det og livet går videre.
Signatur

   #8
 10,486     Akershus     0
Jeg ville fortalt tydelig at jeg var strålende fornøyd med jobben, betalt den opprinnelige prisen, og bedt dem høflig om å dra meg til forliksrådet for resten.
Signatur
   #9
 874     Oslo     0
Jeg tror jeg hadde betalt og latt tvilen kommet tiltalte tilgode så lenge jobben er mesterlig utført. Det hadde vært kjipere å betale 12% mindre, men fått en jallajobb
  (trådstarter)
   #10
 1,519     Oslo     0

Jeg tror jeg hadde betalt og latt tvilen kommet tiltalte tilgode så lenge jobben er mesterlig utført. Det hadde vært kjipere å betale 12% mindre, men fått en jallajobb


Ja, det er hva jeg kommer til å gjøre. Hadde dette vært snakk om mye penger hadde jeg følt meg litt snytt (men da hadde vi nok hatt en skriftlig avtale også). Men jeg hisser meg ikke opp eller lager prinsippsak for noen hunderlapper. Det hjelper selvsagt at arbeidet var strøkent;)