4,775    6    0  

Byggeledelse vs boligprodusent

 69     Ålesund     0
Er det noen som har erfaring med å bruke byggeledelse. Blir det noe billigere eller dyrere å bruke byggeledelse kontra kjøpe full pakke med en boligprodusent.

Vi skal bygge funkishus på 250m2 + dobbel garasje.

Her er prisen jeg fikk på byggeledelse:

Startfase – leveranseinnhold/prosjektering/tilbudsinnhenting/kontrakter: kr 30.000,- eks.mva
• Gjennomgang med byggherre for avklaring av innhold og utførelse i bygget.
• Sørge for avtaler om nødvendig prosjektering.
• Gjennomgang av leveransens innhold fra de ulike entreprenørene.
• Avtale framdriftsplaner.
• Sende ut tilbudsforespørsel til aktuelle entraprenører.
• Innhente priser og fremforhandle kontrakter med nødvendige entreprenører.

Byggefasen/produksjonsfase: kr 120.000,- eks.mva
• Innkalle, lede og referere byggemøte
• Befaringer og samordning på byggeplass.
• Oppfølging og fordeling av HMS arbeidet.
• Formidle byggherre sine ønsker og krav i byggetiden
• Fremdriftsoppfølging
• Behandle mulige endringer
• Prosjektregnskap og attestere fakturaer

Overtakelse kr 10.000,- eks.mva
• Delta på ferdigbefaringer
• Gjennomføre overtakelses forretning
• Kontrollere sluttoppgjør
• Oppfølging i garantitiden (3 år)

   #1
 4,148     Oslo Vest     0
Jeg skal ikke mene noe om prisen, men ut i fra det som beskrives synes det å være den beste forsikring mot at noe skal gå galt under beyggeprosessen. Det å ha en egen byggplassrepresentant, i tillegg til å ha en som kvalitetssikre anbud og utført jobb er det smarteste du kan gjøre.

Uansett om du velger å innhente anbud på hele bygget eller bruke en husprodusent vil denne konsulenten gi deg trygghet gjennom sin ekspertise.

I mine øyne gjør du det eneste riktige i en prosess hvor utfordingene står i kø.

Lykke til
Signatur
   #2
 81     Oslo     0
Jeg vil absolutt anbefale at man skaffer seg en profesjonell rådgiver eller byggeleder. Bare ikke tro at alt går av seg selv for det. Du må fortsatt ta masse valg og det er lettere jo mer du har tenkt gjennom løsninger i huset og hvilke behov huset skal tilfredsstille.

Tett oppfølging og tydelig kommunikasjon er viktige suksess-faktorer i byggeprosjekter.
   #3
 9,677     Kysten     0
Når en står selv for samordning av faggrupper og evt matrialleveransen kan en komme opp i situasjoner der en må dekke inn overfor et av firmaene ekstra tid i forhold til venting og lign. Altså at et firma står uten å kunne produsere pga feil som en selv har gjort forsinket leveranse eller lign. Men dersom en leier inn en til å ta denne jobben bør en også sikre at det er denne personen som tar det økonomiske ansvaret rundt dette. Da vil en også sikre at de gjør jobben skikkelig pga at det er et ris bak speilet.
   #4
 81     Oslo     0
Etter mitt syn skal kontrakter brukes til å avklare forventninger mellom partene slik at det IKKE oppstår krangel. Alle parter taper på en krangel. Derfor er det aller viktigste å forebygge feil. Det gjør du gjennom å følge opp alle arbeider tett.

Mange tror at alle entreprenører er skurker og at det gjelder å raske til seg mest mulig før motparten gjør det. Da blir det lite igjen i potten. Ved godt samarbeid vil begge parter tjene på jobben. Legg ned arbeidet i forkant i stedet for på kranger i etterkant.
   #5
 9,677     Kysten     0
Det er klart at en kan spare mye på å ta dette selv. Men en skal være klar over ansvaret og at det i noen tilfeller kan bli dyrt dersom en bommer på noe. Det kommer også an på hvilke håndverkere en har og hvor løsningsorientert de er i forhold til praktiske ting og byggtekniske ting. For meg er det viktig å finne sånne håndverkere, egentlig helt avgjørende ut fra hvem jeg velger. Og er det noen jeg ikke kjenner så sjekker jeg dem på referanser.

Min egeninnsats blir å gjøre dette selv, mye kan løses på telefon og mail og det er jeg avhengig av. Jeg kjenner også endel transportører og leverandører/produsenter av byggevarer som vil kunne hjelpe meg dersom jeg er i knipe på noe materialer eller løsninger. Men jeg er klar over at det blir veldig hektisk å gjøre dette ved siden av jobben min og kommer nok til å ha hjertemedisinen klar Grin.

   #6
 81     Oslo     0
Vanlig påslag for å administrere entrepriser er ca. 15%. Du skal være klar over mengden arbeid og ansvar du tar på deg hvis du satser på å spare de prosentene.

Jeg jobber selv med koordinering av planlegging på byggeprosjekter, og skjønner ikke at "vanlige" folk tør å administrere byggingen selv. Men, man kommer langt med tett oppfølging, tydelig kommunikasjon og positiv innstilling.

Innkjøp synes jeg er den viktigste delen. Sørg for å ha få og enkle grensesnitt mellom arbeidene. Lag et detaljert underlag til prisforespørsel. Spør helt til du er 100% sikker på hva du har fått tilbud på.