1,581    11    0  

Igangsettingstillatelse/naboklage

 1     0
Hei, vi har fått byggeløyve og igangsettingstillatelse for ett tilbygg. Vår nabo har klaget på dette da hans merknader ble vurdert men ikke tatt hensyn til da søknaden ble behandlet og godkjent. Det ble søkt om en mindre dispensasjon. Det er nå lang klagebehandlingstid hos kommunen. Er det noen som har erfaring med slike tilfeller? Det står at man kan ved igangsettingstillatelse kan begynne arbeidet på eget ansvar dersom det foreligger klager. Vi kommer ikke til å begynne på noe før alt er avklart, men vet dere om det er vanlig å få trukket tilbake en igangsettingstillatelse? Det virker jo veldig uforutsigbart i såfall.

HSt
   #1
 36,582     Lillestrøm kommune     0
Du sier hverken hva dispensasjon går ut på og hva klagen består i så vanskelig å synse noe her. Er klagen relatert til dispensasjonen ? Hvis kommunen kan ha tolket noe feil er det farligere å starte opp enn ellers.
   #2
 1,806     Trondheim     0
Fordelen med lang klagetid er at du kan bli ferdig og få ferdigattest før klagen er behandlet. Angel
Ebe
   #3
 4,452     Vestlandet     0
Saken skal begandles på nytt, av både kommunen (fagfolk og politikere) og så av Fylkesmannen. Dersom én av disse snur, så har dere plutselig ingen tillatelse å bygge etter.

Du spør egentlig om hvor stor sjanse det er for at noen av dem snur? Det er det rimelig umulig for oss å ta stilling til i din sak. Men generelt så skal det mye til før nabomerknader blir tatt hensyn til. De må være "klassifiserte". I vår kommune så vil jeg anslå at bare 1-2 av 10 klager blir tatt til følge, og snudd.

Det er dessverre ingen som kan gi deg noe gidt svar, før saken er behandlet. Det er den vanlige forvaltningsretten i norge som styrer dette, på godt og vondt.

Signatur
   #4
 2,018     Strømmen     0
TS skriver at de uansett ikke kommer til å starte før klagen er behandlet, og da er vel
spørsmålet relatert til om klagen vil bli tatt til følge.
Nei, det er lite sannsynlig at klagen blir tatt til følge.. og... er man litt "gal", så starter
man byggingen slik 2geir antyder, for det pålegger kommunen et ganske stort ansvar
dersom de har gitt byggetillatelse..
Tror ikke det har vært mange saker der bygg som er påklaget blir revet etter ferdigstillelse,
såfremt det er gitt de nødvendige tillatelsene.
Var en bolig her på Romerike der kommunen hadde gitt disp fra høyde, og fylke tok naboklage
til følge... saken endte med at kommunen sto på sitt, og huset ble stående..
Signatur
   #5
 1,806     Trondheim     0
Hvis vedkommende blir ferdig og får ferdigattest før klagen er behandlet så har kommunen godkjent tiltaket, gitt ferdigattest.. så skal kommunen snu pga fylkesmannen mener noe annet?
Har de da godkjent søknaden på bristende forutsetninger?
FVL §36 kan være nyttig å gjøre seg kjent med vedr. omgjøring av et vedtak.

HSt
   #6
 36,582     Lillestrøm kommune     0
Jeg har vært med på en sak der administrasjon i kommunen gikk inn for godkjenning mens politikerne reddet de i siste møte og sa nei. Er redd svaret her like gjerne kunne blitt ja basert på administrasjonens innstilling. Når denne gangen avslag ble klagd på så ble saken sendt fylkesmannen og alle sakspapirer fulgte med. Basert på dette fikk kommunen en skikkelig refs av fylkesmannen at saksbehandling var uforsvarlig. Avslaget ble fult med et vedtak om at et hvert tilbygg med kotehøyde over dagens ville bli sanksjonert fra fylkesmannen. Det var gal tolkning av reguleringsplanens høydebestemmelser saken galt. Er det risiko for at kommunen har gjort tilsvarende feil er det derfor farlig å starte opp. (kommunen var langt unna min hjemkommune nå).
Ebe
   #7
 4,452     Vestlandet     0
Hvis vedkommende blir ferdig og får ferdigattest før klagen er behandlet så har kommunen godkjent tiltaket, gitt ferdigattest.. så skal kommunen snu pga fylkesmannen mener noe annet?
Har de da godkjent søknaden på bristende forutsetninger?
FVL §36 kan være nyttig å gjøre seg kjent med vedr. omgjøring av et vedtak.


Vedtaket er ikke endelig så lenge det er påklaget og klagen ikke er ferdig behandlet. Forvaltningskjeden er ikke avsluttet før Fylkesmannen har sagt sitt, så lenge ikke kommunen snur først selv. Dersom man har bygget i klageperioden, og saken blir omgjort, så sitter man der med et bygg uten tillatelse. Da faller også alle igangsettingstillatelser, brukstillatelser og ferdigattester bort, da alle disse er knuttet til en tillatelse. Altså har man et ulovlig tiltak.

Det er i uttalelser i forkant av et kommunalt vedtak fylkesmannen mener noe.

Ved en klage så skal ikke Fylkesmannen mene noe, de skal behandle saken og fatte et nytt vedtak. Enten stadfester de kommunen sitt vedtak, eller så opphever de kommunens vedtak og sender saken tilbake til kommunen for ny behandling, eller så opphever de kommunens vedtak og fatter et nytt selv.
Signatur

   #8
 1,806     Trondheim     0
Så kommunen kan ikke gi ferdigattest før fylkesmannen har behandlet vedtaket?

Alle mener jo noe.. for offentlig saksbehandling fører dette til vedtak Smile

Ebe
   #9
 4,452     Vestlandet     0
Jeg har aldri vært borti et tilfelle der en FA er aktuell før klagen er ferdig behandlet, så jeg vet ærlig talt ikke. Men jeg tror mange kommuner ville vært svært tilbakeholdne med å gi en FA mens en klagesak pågikk.

Ser blant annet at ansvarsrettsystemet kunne vært litt uklart ved et slikt tilfelle. Men her tror jeg jurister måtte på banen og vurdert saken konkret.
Signatur
   #10
 239     Oslo     0
En ferdigattest kan trekkes tilbake, ref SAK10 § 8-1, dersom den er gitt på uriktig grunnlag.

Det er nok også et spørsmål om ansvarlig søker kan anmode om ferdigattest i et tilfelle der det ligger en ikke avsluttet klagebehandling i saken, ref ansvarlig søkers ansvar.
Signatur