818    23    3  

Nabovarsel, MÅ jeg bruke skjema?

 108     RAUFOSS     0
Hei,

Må jeg bruke alle disse skjemaene? Kan jeg ikke lage mitt eget dokument som inneholder alle opplysninger naboen skal ha?

Det er mye lettere å samle alt i ett dokument, hvor de kan kvittere for mottak, merknad og aksept. Disse andre skjemaene er jo bare laget for å generere masse jobb...Det er vel infoen som er viktig, ikke bruken av et spesifikt skjema?

Mvh

Kim
Signatur

   #1
 239     Oslo     0
Alle disse skjemaene?

Vanskelig å se hvordan du dokumenterer søknaden etter byggesaksforskriften §5-4 (n) og § 5-2 uten å bruke disse særs nyttige skjemaene. Det er ikke et formkrav at disse skjemaene benyttes.

Basert på ditt ordvalg tror jeg ikke du har forstått skjemaene? Det er ikke mye overflødig informasjon eller mange skjemaer til ingen nytte blant disse?

Ett varsel til nabo (beholdes av nabo)
Ett kvitteringsskjema (felles for alle naboer) - sendes til kommunen
Et "opplysninger gitt i nabovarsel" som gjentar informasjonen i varselet - sendes til kommunen

Hva er overflødig her?
Signatur
HSt
   #2
 36,582     Lillestrøm kommune     0
Hvis varselet ikke får med seg alt f eks. krysset om dispensasjon så er vel ikke varsel gyldig så bruk skjema og lag en bunke med nummererte vedlegg.
  (trådstarter)
   #3
 108     RAUFOSS     0
Nei, jeg bare ser at jeg må fylle ut en haug med identiske skjemaer til forskjellige folk. Jeg ser hva forskriften krever ifht varsling og dette kan jeg ivareta i ett dokument. Når jeg må ut med ti varsler, så skriver jeg ETT brev med avkrysninger og signaturfelter og fletter inn mottakere etterpå. Da gjør jeg "skjemajobben" 1 gang og ikke 10Xantall skjema.

Det er snakk om en garasje, så det er ikke store saken egentlig. Det er også en disp.sak, så jeg vil i brevet redegjøre for dette, årsak og hva det søkes disp fra.

Det er disse tre skjemaene her: https://dibk.no/no/saksbehandling/byggsok/byggesaksblanketter/

Ser nå at det ene er kvittering, men det er MYE unødig der, siden alt jeg trenger er en signatur, siden all annen info om meg og naboen er i de andre skjemaene. Virker som unødvendig mye dobbeltføring av informasjon.
Signatur
   #4
 239     Oslo     0
Man skriver skjemaet en gang på nett, skriver ut/lagrer, og så bytter ut navn på naboene etterhvert. At det skal være så fryktelig mye jobb klarer jeg ikke se. Og om det er enklere metoder så har du en tilstedeværende risiko for at en marginal feil gjør at varslingen blir underkjent.

Dette fungerer veldig bra i tusenvis av byggesaker hvert år, hadde dette vært oppfattet som mye dobbeltføring ville nok de som sitter med dette hver dag funnet andre metoder. Men det har man altså ikke sett behovet for...

Ellers anbefales ByggSøk, denne generer skjemaene automatisk (du må legge inn naboene en gang)
Signatur
   #5
 2,779     0
Så det du egentlig klager over, er altså bare det at du med 10 naboer må fylle ut 10 navn i mottakerfeltet (alt det andre fyller du naturligvis ut i Acrobat Reader før du skriver det ut i 10 eksemplarer...) for hver enkelt mottaker, og de samme 10 navn/adresser på kvitteringsskjemaet, i stedet for å kunne flette inn dette fra en database med et fancy tekstbehandlingsprogram, er det korrekt oppfattet?!?

Egentlig kan du vel droppe hele nabovarselskjemaet; ta med deg alle tegningene og hele søknadsskjema-bunken rundt til naboene og vis dem frem, og be dem kvittere enten for mottatt varsel, eller for samtykke til tiltaket, alt ettersom om de samtykker eller ikke. (om nabo har tenkt å klage vil de antakelig kreve å få kopi av tegningene...)

Litt enig i at det er meningsløst å ha ett skjema for nabovarsel til naboene, og ett for gjenpart til kommunen; innholdet i disse to (5154 og 5155) er praktisk talt identisk, det ene har et felt for mottakerens navn/adresse, det andre (gjenparten) ikke. Disse to kunne vært like...
  (trådstarter)
   #6
 108     RAUFOSS     0
Takk for svar. Ser hva dere begge skriver og skal se over skjemaene på nytt. Jeg leste bare kravene til varsling som var greie å forholde seg til. Deretter så jeg skjemaer, fullstappede A4 sider, hvor jeg antok jeg måtte repetere saken rundt dispensasjon 10 ganger, og antagelig ikke en gang få plass.

Fletting er for meg ikke noe fancy, det er en enkel, kjapp greie som jeg gjør mye av ellers. Å skrive for hånd sluttet jeg med for rundt 15 år siden, og når jeg først prøver meg med papir og blyant, så er det dessverre blitt veldig tydelig...

Jeg skal uansett se på byggsøk sin løsning, alternativt konverterer jeg originalskjemaer til .docx og fletter inn alle naboene på den måten.

Takk
Signatur
   #7
 239     Oslo     0
Det er felter for å nummerere ut ulike vedlegg, så strengt tatt kan alt skriftlig materiale legges på vedlegg i stedet for direkte i skjemaet (gruppe B for disp, gruppe Q for andre opplysninger osv). Men husk å merke ut at dette er med en dispensasjonssak alle steder.
Signatur

  (trådstarter)
   #8
 108     RAUFOSS     0
Jeg ser skjemaet virker å ville at jeg skal legge ved disp.søknaden. Er det nødvendig? Det må holde å redegjøre for hva jeg vil ha disp fra og hva som er målet mitt? Har i søknaden fire alternativer til løsning, og hvert av dem har en redegjørelse for fordeler og ulemper. Disse oppsummeringene vil jeg legge ved i nabovarselet, sammen med en enkel redegjørelse av reguleringsplanen og paragrafen jeg vil ha disp fra. Og en kort sak om hvorfor kommuneplanen ikke gjelder, siden kommunen har definert 40 år gammel reg. plan som "gjeldende".

Naboene trenger ikke nødvendigvis måtte lese og forstå det som står der. Kommunen har en del hull i arealplanene sine som jeg navigerer meg gjennom så søknaden kan fort virke litt komplisert.
Signatur
HSt
   #9
 36,582     Lillestrøm kommune     0
Naboene må få vite hva du søker dispensasjon fra.  Jeg har sett en søknad om dispensasjon der en i følge utbygger skulle tippe hva han søkte dispensasjon fra.  Kommunen ga  bare tilbakemelding om at vi kunne se bort fra nabovarselet da det ikke tilfredsstilte kravene til et slikt varsel. Du skal jo redgjøre for hvorfor ditt tiltak er fordelaktig og hvorfor andre ulemper ikke er så store.  Derfor kan det godt hende at også teksten burde vært med. 

Nå er riktig prosess at du nabovarsler, naboene skriver til deg det de klager/har merknader til (14 dager), du oppsummerer i søknaden til kommunen merknader som er kommet inn og kommenterer disse (du legger de ved søknaden).  Lit usikker på om kommunen vil ha en slik gradert søknad med mange muligheter.
Ebe
   #10
 4,452     Vestlandet     1
Min kommune hadde ikke godkjent en søknad med fire alternativer. Det er søkersiden som må bestemme løsning.

Ville i såfall anbefalt en forhåndskonferanse der de fire løsningene kunne blitt drøftet.
Signatur