4,763    8    1  

Overta deler av privat vei fra en annen privat person

 22     0
Det går en privat vei forbi huset mitt som er privat vei, og som er for smal til at kommunen vil overta den. Denne private veien går til 7 andre husstander hvor jeg er i enden, innerst. Der er ikke noe veilag, og ei heller interesse for å etablere dette. Den private eieren av veien eide tidligere en gård her som har igjennom 40 år blitt delt opp til boligfelt, og eieren av den private veien har ingen interesse av å vedlikeholdeveien då personen ikke bor her.

Mitt ønske er da å overta det arealet av den privateveien som er utenfor min egen eiendom slik at jeg har full rett til å vedlikeholde denne slik som det skal gjøres. Dette er noe eieren av den private veien er enig i.

Hva skal til for å få dette til på en smidig måte? Fradeleing, arealoverføring, andre? Må en ha konsesjon for å eie en privat vei som privat person?

   #1
 537     0
Det innlegget der skulle jeg nesten tro at jeg hadde skrevet selv!

Er i samme situasjon selv, bor innerst i en vei som er eid av en gård i nærheten.

Rett etter at jeg kjøpte eiendomen tok jeg kontakt med eier av veien for å høre om det var greit at jeg gjorde utbedringer på den. Da ble han overrasket over at han i det hele tatt eide veien (!)

Etter dette har jeg tenkt på muligheten for å kjøpe veistumpen, men har ikke kommet lenger enn med tanken ennå.

Ser for meg at det er en lang rekke skjemaer og søknader med tilhørende gebyrer som skal til før alt er i orden.

Og i tillegg kommer jo prisen for selve veien, den bør vel i utgangspunktet være av liten verdi for nåveærende eier, men det er aldri godt å vite prisen blir når en gårdbruker kjenner lukten av penger!
Signatur
   #3
 3,258     Akershus     1
Veilag eller ikke, etter loven kan dere utbedre veien selv, uten at naboene trenger å være enige.
---------------------------

Kap. VII. Private vegar.


§ 53. Eigedomsinngrep til bygging, utbetring, vedlikehald og drift av privat veg, her òg gangstig, kløvveg o.l., kan det gjerast vedtak om i skjønn mot vederlag til den det råkar, dersom det må reknast for klårt at inngrepet vil vere meir til gagn enn til skade.
---------------------------

Mao kan dere ikke kreve noen eiendomsrett til veien for å utbedre den, bare å sette i gang, og om dere er full av f... kan dere kreve at naboene er med på å dele på utgiftene etterpå. Men forvent rettsak.

Tilsvarende saker er prøvd før og folk må punge ut.

Dvs at naboene er svært dumme som ikke danner et veilag for å selv ta kontroll på veien. De kan ende med å bli "rævkj---" av en nabo.
Signatur
   #4
 911     Hordaland     0

Hva er poenget med å reparere din egen stubb hvis resten er elendig?


Tipper at hvis naboene ser hvor bra det blir, så vil det bli lettere å få de med på å pusse opp resterende veistubb.
   #5
 2,044     0
En slektning av meg erførste hus på en kilometer lang vei. Han syns det er surt å måtte betale for vedlikehold av hele kilometeren. Han bor i veikrysset og har også en annen vei ut fra eiendommen. Så det kan være det blir et stridens eple i ditt tilfelle også.

Kanskje du kan lete opp informasjon om sedvanerett for vei, det er sikkert noen regler for hvordan det forholder seg angående vedlikehold.
   #6
 3,258     Akershus     0

En slektning av meg erførste hus på en kilometer lang vei. Han syns det er surt å måtte betale for vedlikehold av hele kilometeren. Han bor i veikrysset og har også en annen vei ut fra eiendommen. Så det kan være det blir et stridens eple i ditt tilfelle også.

Kanskje du kan lete opp informasjon om sedvanerett for vei, det er sikkert noen regler for hvordan det forholder seg angående vedlikehold.


Gjelder ingen sedvane for slikt.

Ang det å betale like andeler så kan man i et veistyre bestemme seg for en betalingsbrøk som er ulik for de ulike medlemmene. Men om man ikke gidder å ta jobben med å ha et møte og lage et lite reglement så er man vel i praksis fornøyd med ordningen?

En annen sak er jo at man også har tilgang til veien innover til sine naboer, det er jo verdt noe. Og man får fordelen av å kunne spleise på ting, det er verdt noe, og man kan selge inn feks brøyting å få bedre pris siden veistykket er større. Dessuten har man jo råderett på privat vei og man kan i fellesskap feks si nei til forskjellige endringer, det også er verdt noe, og kan være verdt ganske mye.

Her hos oss fikk den største skogseieren godkjent utbygging av et svært byggefelt, men veien måtte gå via vår private blindvei, noe som ville gitt en formidabel økning i trafikken. Veistyret satt foten ned og pga kostnad med å legge ut alternativ vei fra feltet ble det hele skrinlagt. Det var en hendelse som åpnet øynene litt på folk, privat råderett har en verdi.

Men er horisonten kun seg selv og sitt så blir det fort vanskelig. 
Signatur
  (trådstarter)
   #7
 22     0
Det beste er helt klart veilag, men er litt vanskelig når dem andre ikke ser hensikten med dette. Ettersom kommunen ikke vil overta er der kun 2 alternativer. Nr 1 er å la det vere slik det er i dag, eller nr 2 er å ta over denne delen av den private veien selv som privat eier. Det siste vil ikke ha noen konsekvens for noen andre enn meg ettersom jeg bor nederst i veien, men da eier jeg i det minste det som jeg vedlikeholder. Vi snakker her ikke om mer enn 130m2 med vei.....

Men igjenn det beste hadde vært veilag, men historien er for lanf til at jeg vil dra den på gang på nytt i nabolaget...


   #8
 5,725     0


En slektning av meg erførste hus på en kilometer lang vei. Han syns det er surt å måtte betale for vedlikehold av hele kilometeren. Han bor i veikrysset og har også en annen vei ut fra eiendommen. Så det kan være det blir et stridens eple i ditt tilfelle også.

Kanskje du kan lete opp informasjon om sedvanerett for vei, det er sikkert noen regler for hvordan det forholder seg angående vedlikehold.


Gjelder ingen sedvane for slikt.

Ang det å betale like andeler så kan man i et veistyre bestemme seg for en betalingsbrøk som er ulik for de ulike medlemmene.


Loven seier fordeling av kostnader etter bruk:
Når privat veg blir brukt som sams tilkomst for fleire eigedomar, pliktar kvar eigar, brukar eller den som har bruksrett, kvar etter same høvetal som gjeld for den bruk han gjer av vegen, å halde vegen i forsvarlig og brukande stand. Det blir med dette ikkje gjort endring i rettar som måtte vere vunne, eller i føresegner som elles måtte vere gitt for vedlikehaldet av vegen. Plikta kan oppfyllast med yting av materiale eller arbeid eller med betaling av pengar.

Fra: http://www.lovdata.no/all/tl-19630621-023-007.html#54