#11
 653     Norge     0
Det står litt om reglene her:
http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/tema-og-fradrag/Jobb-og-utdanning/delingsokonomi/utleie-av-bolig-og-fritidsbolig/

Heller litt mot at man bør få en vurdering av utleieverdien av hver del av boligen for seg, og at å legge seg på f.eks. 45% av totalverdien for huset kanskje ikke er tilstrekkelig.

Ville sendt en forespørsel om dette til skatteetaten for å være sikker.

  (trådstarter)
   #12
 22     Drammen     0
Ja skal gjøre det Smile . Har du forresten hørt om den ordningen som ble nevnt tidligere ovenfor? At om vi et sted i huset har en dør som kan åpnes av både meg og leietaker som leder inn til den andre partens del (kan stå låst hele tiden), gjør at man kan leie ut uten å søke da det er en del av boligen og ikke en egen utleieenhet?

Og noen som vet hvordan reglene er for å bruke rom som på en opprinnelig plantegning kanskje 20 år tilbake ikke var brukt som soverom, men har rømningsveier og vinduer osv, og nå  brukes som soverom? Er det noe de kan sjekke? Folk har vel litt valgfrihet til å justere og ommøblere huset etter behov uten å søke hver gang? 
   #13
 653     Norge     0
Ja, har hørt om "Døren", men kjenner ikke detaljene. Står litt om dette i denne tråden:
http://byggebolig.no/byggesoknad-saksbehandling/utleie-av-del-av-egen-bolig
(se f.eks. innlegg #24)

Jeg har endret på planløsning og etablert soverom der det ikke tidligere har vært det. Kan ikke se at en bruksendring av et rom skulle ha noen betydning så lenge det følger kravene til størrelse, rømningsveier, vindusareal, etc. I praksis er det vel ingen som sjekker hva du bruker rommet til, men kan være relevant for hva man kan kalle rommet ved salg av boligen.
  (trådstarter)
   #14
 22     Drammen     0
Wow, han #24 hadde virkelig gjort jobben sin. Imponert over hvordan du fant den tråden. 

Går igjennom svarene ol han fikk nå. Virker som vår plan går ganske fint under den, da vi har tre dører som kan brukes mot begge deler av huset. Tenker å tette en eller to og ha en låst dør værende eller to av de tre om det er en grei løsning for å være sikker. Hele huset har alle rom som  godkjente oppholdsrom, brukt av tre eiere de siste 30 årene. 

Virker som man får en del utgifter ekstra bortsett fra selve søknaden om man har to enheter. Doble kommunale utgifter kan jo bli titalls tusen i året. 

Da er det bare å planlegge så verdien ikke er høyere for utleiedelen av boligen. Skal få en utleiemegler på besøk, takk for god hjelp. Bare å legge til noe mer om noen kommer på noe Smile  

Litt skummelt hvor uklart og ulike meninger til og med fagfolk og kommuner har.. 
   #15
 24,668     Akershus     1
Du får fort krav om egen strømmåler også med to boenheter. I korthet, to boenheter i en "enebolig" er bare styr om en ikke har tenkt å seksjonere og selge.

Vær obs på at kommuner kan ga litt varierende syn på "døra". Dersom det er to låsbare dører fra felles vf (ref trapp i leiegård) står en svakere enn om døra er mellom to "stuer" (ref del av egen bolig). Har du mulighet bør du beholde en tydelig innvendig dør.

Du kan låse døra, sette en bokhylle foran, men neppe kle den inn.
Signatur
   #16
 3,876     Asker     1
Man kan ikke kle den når de skal på inspeksjon for ferdigattest, men utover det er det særdeles usannsynlig at noen noengang bryr seg. Smell opp en gipsplate man bare river ned dersom noen dukker opp. Men døren burde være lyd/gass tett. Samt du bør gjøre en del tiltak for lyd. Lydhimling, 40cm vegger mot resten av bygningen. Mye av det som står i forskriftene er der med fornuft.
Signatur
Ebe
   #17
 4,452     Vestlandet     1
Husk at hva som er søknadspliktig etter plan- og bygningsloven, er et helt annet regelverk enn både skatteregler og regler for kommunale avgifter.

Byggesak forvalter plan- og bygningsloven (pbl), som omhandler hvordan tiltak skal bygges og hvilket brukes.

Kommunen kan kreve kommunale avgifter etter andre bestemmelser enn pbl, selv definisjonen av boenheter trenger ikke være sammenfallende i de forskjellige regelverkene.

Skattereglene er statlige, og kan igjen være annerledes enn de kommunale reglene.

Det er mulig du var klar over dette, men jeg ville bare nevne det. Smile
Signatur

  (trådstarter)
   #18
 22     Drammen     0
Har fått ganske god kontroll på hva som må søkes om. Det blir relativt enkle bruksendringer, 2 rom fra bod til oppholdsrom (kjøkken og et soverom) (blitt brukt som det i mange år og stod som det i salgsoppgaven, men står bod i selve tegningene) rørlegger har vært her og anbefaler å ha det nye kjøkkenet i et av de rommene.

Ellers beholder vi to dører fra 2.etasje direkte inn til vår del, men da låst. Skal sette av penger til lydisolering.

Det med kommunale avgifter er fortsatt ganske uklart. Så selv om det er en bolig og ikke to enheter kan de endre avgiftene? Vann osv vil jo naturlig av seg selv øke da forbruket økes.

Fått vite at hage og terrasse teller når man skal regne verdi på ulike deler, men hva med anneks / bod? Vi har et over garasjen som har litt verdi.
Fortsatt får utleiedelen 1 soverom mer enn mors, men her skal vi greie å få verdiene til å samsvare.

Takk for svar folkens, koselig at folk tar seg tid til å hjelpe.
HSt
   #19
 36,582     Lillestrøm kommune     0
Det kan bli økning i avgifter hvis bruksareal øker (bod til beboelse).
  (trådstarter)
   #20
 22     Drammen     0
Aha. Ser den. Alle de tre rommene står som 2 soverom og et oppholdsrom i salgsoppgaven fra 1990 og er blitt brukt som det siden. Men på plantegninger jeg finner på kommunens nettsider står det "bod" og "loftplass"..

Men ja, om det er slik må vi vel betale ekstra, regnes det da på kvm? Vil tro det ikke blir noe enorme forskjeller, forhåpentligvis.