10,424    15    1  

Zinktakrenne - vedlikehold og varighet

 241     1
Jeg skal skifte tak på huset og i samme anledning vurderer jeg å bytte de eksisterende zinktakrennene. Disse har på grunn av snø/is fått sorte striper slik at de ikke er pene lenger

Men min oppfatning er at zinktakrennene er penere enn nye sorte eller hvite ståltakrenner.

Jeg lurer derfor på følgende:

Hvordan man kan pusse opp og lodde lekkende skjøter på eksisterende takrenner?
Hva slags utstyr trenger jeg til dette?
Hva er normal levetid for zinktakrenner?
Hva er ca. prisforskjell på Zink versus ståltakrenner?

Håper det er noen kloke hoder som kan veilede meg litt her Smile

   #1
 3,258     Akershus     0
Foreldrene mine har et hus fra mellomkrigstiden med gamle sinkrenner. Nå begynner de å bli temmlig morkene. Vet ikke hvor mange år de er men de ble "pusset opp" i 1989 når mine foreldre kjøpte huset. Foreldrene mine brukte yrkesskolen og blikkenslagerlinja til å gjøre jobben. Tror prisen er mer av det symbolske slaget.

Såvidt jeg har fått med meg så har ikke foreldrene mine vedlikeholdt rennene utover det de snart 25 årene de har eid huset, og rennene var gamle når de overtok huset. Var ei gammel enke som hadde bodd i huset alene i mange tiår så da var vedlikeholdet nær 0 frem til 89.



Signatur
   #2
 1,818     Skogsvåg på Sotra     0
Ta det jeg skriver med en klype salt. Det er noen år siden jeg var i bransjen... Men det gikk endel i zink dengang (80-tallet). Zink er godt materiale det, men det er ikke beregnet til å stå ubeskyttet. Dvs, du må behandle det/male det. Eller _bør_, rettere sagt. Og så må det monteres av fagfolk. Aner meg at det er en ganske kostbar løsning, siden det idag finnes rikelig med GDS-løsninger av god kvalitet.
Vil tro at aluminium vil være et godt alternativ i dag. Såvidt meg bekjent er det relativt solide, varige og montasjevennlige løsninger som finnes til aluminium idag. Den får du vel også i "naturell", om det er den (zink)grå fargen du er ute etter.
Personlig er jeg litt skeptisk til renner med skjøter/ender/etc hvor det benyttes pakning som tetting, så jeg har vært veldig glad i plastmo sine plastrenner, som limes. Ved spaserturer i Bergen sentrum ser jeg at de plastmo-rennene jeg monterte på 80-tallet står seg fint fremdeles  Smile

Forøvrig er det skjedd ganske mye på design av krokene. Idag finnes det mye solide, fleksible og pene løsninger, i motsetning til det en fikk tak i for 20-30 år siden.

Bor du i Bergen/omegn er Prefa den perfekte butikk å gå i, for å få gode råd fra fagfolk  Smile
Signatur
  (trådstarter)
   #3
 241     0
Takk for gode råd fikse

Da har jeg sjekket litt på Plastimo tagrende. De har tre forskjellige størrelser:
nr. 10
nr. 11
nr. 12

Hvilken av disse er det som tilsvarer 125mm takrenner som normalt selges i Norge?

Lurer fortsatt på hvordan man best gjenbruker de gamle zinkrennen m.h.t. fjerning av gammel maling og få tilbake en fin finish

   #4
 4,110     Akershus (Follo)     0
Her er det zink takrenner fra 1955 ca. Skrapes og males samtidig med veggene.

En hadde fått juling av takras. Det ble rettet med hammer og trefjøl.
Legg fjøla mot renna og slå på fjøla med hammeren.
Signatur
   #5
 570     Askøy-Hordaland     0
Nr11 er 125mm. Malingen på zinken kan du vel pusse vekk men jeg er redd det er en stor jobb. Hvis du må lodde skjøtene på nytt er det vanskeligere å lodde på gammel zink enn på ny. Hvis du bestemmer deg for å bytte ut rennene får du sikkert 10kr eller mer for kg hvis du selger til en skraphandler. Zinkrenner kan ha veldig lang levetid. Var på en jobb på et hus som var bygget ca 1880 og bygget på rundt 1890 tallet. Rennene var zink og var fortsatt på huset i 2007 men da var de utslitt og var begynt å lekke. Men over 100år er imponerende Smile
   #6
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0
Plast er siste sort.

Tåler dårlig kulde og is. Naboene mine fikk revet av plasttakrennene da det var god vinter for to år risen. Og så ser de utrolig billige ut.

Sink og alu er OK, de kan stå ubeskyttet i lang tid. Sur nedbør og takstein med syre (skifer) etser hull i sink og alu, men det kan gå lett 30 år før det er hull.

Beste er kobber eller syrefast.

Ligger på 100-120kr pr meter for begge.

Lodder ikke idag. Bruker lim, som er langt bedre. Sterkt og fleksibelt: TEC7
   #7
 570     Askøy-Hordaland     0
Hvor lenge holder tec7 då i forhold til lodding? Vi lodder fortsatt alle takhetter vi lager, har bare vært med å montere zinkrenner en gang, da var jeg fortsatt lærling men de ble loddet. Det virker som zink blir lite brukt, på jobb monterer vi omtrent bare alu (grøvik).

   #8
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0
Vi snakker om takrenner, ikke takhetter  ;D

UV lys vil i bryte ned limen, men holder nok i din levetid.

Lodding blir ferdig der og da. Ulempen er at varmen kan lett deformere platene, samt det kan bli for stivt og sprekke.

Lodde aluminium er ikke lett... og aluminium beveger seg mye ved temp. forskjeller.
  (trådstarter)
   #9
 241     0
Takker for alle gode tips og tar gjerne imot flere :)

Nå har jeg lest meg opp litt og funnet at zinktakrenner er relativt rimelig i Danmark, så da kanskje det blir nye zinktakrenner, men gjenbruk er jo det beste.
Ellers så ser det ut til at liming av delene er dagens løsning og mye lettere for en amatør og utføre riktig, man får da heller ikke endring av metallets egenskaper grunnet oppvarming. Produsentene ser ut til å ha lim med egen logo (kanskje Sika eller Locktite), men SikaBond® AT-Metal kan sannsynligvis også brukes.
Når det gjelder holdbarheten av en korrekt limt skjøt så har jeg ingen betenkeligheter med det. En takrenne har jo innen belastning i skjøten om den festes riktig og i en skjøt på ca. 3 cm når ikke lyset frem.

En liten digresjon:
I bilverdenen også er jo liming av bærende karroserideler i aluminium sammen med nagler en akseptert løsning, ref. Lotus Elise.
   #10
 570     Askøy-Hordaland     0

Vi snakker om takrenner, ikke takhetter  ;D

UV lys vil i bryte ned limen, men holder nok i din levetid.

Lodding blir ferdig der og da. Ulempen er at varmen kan lett deformere platene, samt det kan bli for stivt og sprekke.

Lodde aluminium er ikke lett... og aluminium beveger seg mye ved temp. forskjeller.

Nevnte bare hettene pga zinken ;)  Det er bare bra hvis det holder å lime rennene, å lodde renner er tidkrevende.