6,585    8    0  

APK versus Letti? - Wago-klemmkobling - et par spørsmål

CSI
 584     Hordaland     0
Vært vant til når tapetsert eller malt himling at gjennoppsette PR  med APK-klammer. Ser en del foretrekker Letti. Er det slik med Letti at en banker opp "alle" klammene på et strekk og så legger pr og trykker den på plass for låse - eller trekkes pr-kablen løbende opp og spikres med letti-klammene?

Så om Wago - så noen slike på Claes'en, som kunne klemmes (og åpnes). Det at den klemmes ser jeg som mulighet for at gi bedre og mer varig  effektiv kontakt - men ingen teori slår erfaring Wink - så hva opplever Dere som har nyttet slike?

   #1
 1,029     Oslo     0
Når man bruker Letti/Castor så trekker man kabel og spikrer fortløpende, i motsetning til APK der du kan slå opp alle klemmene først.

Den store fordelen men Wago som kan åpnes og lukkes er at den er godkjent til bruk på mangetrådet kabel uten bruk at endehylser/niter.
CSI
  (trådstarter)
   #2
 584     Hordaland     0
Takk Nissan. Er ikke det litt vanskelig da med kveil at få den "snorbein"? (bare ser for meg at det er en ende som (i alle fall ved horisontalt forløb) vil tendere at bøye)?
   #3
 665     Oppland     0
er vanskelig om du ikke har jobba med kabel før men en får fort føling med kabelen og får lagt den snorbent
CSI
  (trådstarter)
   #4
 584     Hordaland     0
Har jobba med kabel før (Nexan PR) - og fått snorbeint med apk. Er bruk av letti pga. raskere at jobbe med eller at det oppleves som finere?

Et lite bispørsmål - som anført nyttet Nexan's kabel før som virker som solid og god kvalitet. Noen som vet om kabel fra amo holder mål (Claes og Jula) - får neppe lov at åpne og se på isolasjon og mantel... Wink
   #5
 665     Oppland     0
er mye finere med letti ja! har brukt et par billigsnelller, er grei å kable men et helvete å avmantle... får jo billig bra kabel på elektroimportoren
CSI
  (trådstarter)
   #6
 584     Hordaland     0
Går for det jeg kjenner og vet er ok! Takk.

PS: vet du om en får et uke-ur til installasjon som alternativ til bryter i vanlig elko-opplegg? Har som midlertidig løsning koblet den gamle villa-ventviften som utsug på bat - og havde vert enkelt om den startede selv før hustru og teenåring begynner dusj-sekvensene... ;D


B20 motor?? (nick'et ditt) - berre spør da gjorde en hovedrenovering på slik for 5 år siden (alt fra veivlager til ventilstyring).
   #7
 665     Oppland     0
ikke helt sikker på ukesur men kan sjekke opp litt (er b-20 nå men bilen står nedplukket, oppussingsprosjekt sammen men en 242 og en 240 hehehe. Blir steg 4topp webere ++ når den blir ferdig Smile kan legge ut bilder av bilen når jeg begynner med byggeblogg)

CSI
  (trådstarter)
   #8
 584     Hordaland     0
Blokk og veiv tåler jo bortimot alt... Wink her blir det vel godt 200 hk uten turbo ;D  Fint at jobbe med litt andre ting end jobben!