22,869    55    1  

Farlig å koble jording?

 175     Vestfold     0
I forbindelse med ny drenering la jeg 25mm2 kobber i leira rundt huset. Tok også med jording fra jordingsmuffe til nytt avløp inn da dette ble skiftet. Huset er såpass gammelt at eneste jording i huset er klemme på det gamle vannrøret inn. Som nå er kappet bort og erstattet med plast. Dette kan ikke være noe bra jording. Utenifra er cobber wire samlet med primax og tilkoblet isolert jordingslednign og dratt inn.

Er det farlig og klippe jordingsledningen fra den gamle klemma på den gamle vannledningen og koble denne sammen med den skikkelige jordingen?

   #1
 923     0
Uten jordfeil er det vel ikke farlig, men med jordfeil kan det vel være veldig skummelt.
Skru av inntaksikringen så skal du vel være rimelig trygg vil jeg tro.

ikke-elektriker
  (trådstarter)
   #2
 175     Vestfold     0
Det er jordfeil. Måler 234 mellom faser. 114 og 157 mellom jord og faser.
  (trådstarter)
   #4
 175     Vestfold     0

Det er ikke jordfeil. Skru av/ut hovedsikringen og koble det sammen skikkelig. Dra skikkelig til.


Takk for tips! Skal prøve dette imorgen (ja det er gammelt skrusikringsskap) Skal skifte alt til automatsikringer med jordfeil om en måneds tid. Men sliter med denne jordfeilen nå.. Da elbilen min ikke tåler denne "jordfeilen", slik at jeg ikke får ladet.

Var å målte hos naboen som har 114/117 og han er koblet med luftstrekk fra samme stolpe som meg, så er ganske sikker på at problemet ikke kommer utenifra.
   #5
 24,674     Akershus     0

Var å målte hos naboen som har 114/117 og han er koblet med luftstrekk fra samme stolpe som meg, så er ganske sikker på at problemet ikke kommer utenifra.


Med de tallene der har naboen "jordfeil". Skal i teorien være 3*133V.

Hva er det for en elbillader som ikke tåler 114/157. Burde være helt likegyldig for en lader om "spenningen" til jord er litt skjev.

PS, Tåler den laderen din å stå i ujordet kontakt? (Hvis du prøver, ikke stå barbein i snøen og ta i bilen.)

Signatur
   #6
 4,255     0


Det er ikke jordfeil. Skru av/ut hovedsikringen og koble det sammen skikkelig. Dra skikkelig til.


Takk for tips! Skal prøve dette imorgen (ja det er gammelt skrusikringsskap) Skal skifte alt til automatsikringer med jordfeil om en måneds tid. Men sliter med denne jordfeilen nå.. Da elbilen min ikke tåler denne "jordfeilen", slik at jeg ikke får ladet.

Var å målte hos naboen som har 114/117 og han er koblet med luftstrekk fra samme stolpe som meg, så er ganske sikker på at problemet ikke kommer utenifra.


Funker dårlig på TN nett denne laderen da. Der er spenningen null og 230 volt når man måler mellom pinnene i kontakta og jordinga.   
  (trådstarter)
   #7
 175     Vestfold     0


Var å målte hos naboen som har 114/117 og han er koblet med luftstrekk fra samme stolpe som meg, så er ganske sikker på at problemet ikke kommer utenifra.


Med de tallene der har naboen "jordfeil". Skal i teorien være 3*133V.

Hva er det for en elbillader som ikke tåler 114/157. Burde være helt likegyldig for en lader om "spenningen" til jord er litt skjev.

PS, Tåler den laderen din å stå i ujordet kontakt? (Hvis du prøver, ikke stå barbein i snøen og ta i bilen.)


Hehe nei, den skal ha jording

  (trådstarter)
   #8
 175     Vestfold     0



Det er ikke jordfeil. Skru av/ut hovedsikringen og koble det sammen skikkelig. Dra skikkelig til.


Takk for tips! Skal prøve dette imorgen (ja det er gammelt skrusikringsskap) Skal skifte alt til automatsikringer med jordfeil om en måneds tid. Men sliter med denne jordfeilen nå.. Da elbilen min ikke tåler denne "jordfeilen", slik at jeg ikke får ladet.

Var å målte hos naboen som har 114/117 og han er koblet med luftstrekk fra samme stolpe som meg, så er ganske sikker på at problemet ikke kommer utenifra.


Funker dårlig på TN nett denne laderen da. Der er spenningen null og 230 volt når man måler mellom pinnene i kontakta og jordinga. 


Hmm.. Den info jeg har fått så er det nettop TN denne laderen(e) er glad i. Og IT den hater. De ringte meg her om dagen og fortalte meg at 12V på bilen var død. Bilen står 5 min unna så jeg dro dit for å sjekke. Og de hadde rett. De kom dagen etterpå, skiftet batteri og målte på kontakten jeg brukte og gav meg beskjed om at det er jordfeil, over det tillatte for laderen. (mener han mumlet noe om 30mA som sikkert er det vanlige en jordfeilbryter slår ut på? Som var maks..) Hvertfall sa han "feil på over 150" til meg. Når jeg målte med voltimeter fant jeg 157/158 mellom den ene fasen og jord.

Jeg fikk forklart hva som skjer når jeg lader med min "skitne" strøm.. Hovedbatteriet som vedlikeholdslader 12V systemet kobler seg fra 12V systemet men fortsetter å lade på nettet. 12v systemet klikker i vinkel og blir ståendes med feilmelding og sende meldinger om at bilen har problemer. Helt til 12V går tom. Hvis man ikke av hell fortsatt har strøm igjen til å starte bilen da skrur feilmeldingen seg av automatisk, og releene åpner og sender strøm til 12v igjen.

Når det gjelder måling mot jord på 230V IT. Skal ikke dette være halvparten? Altså 234 som jeg målte /2?

Hvis det skal være 133 mellom fase og jord. Da er det jordingsfeil hos naboen også ja. Ender jeg opp med denne feilen til alt er fikset hos meg med ny strøm også en telefon til netteier for å be om fiks.

Edit: ugh, skulle endret tittel til jordingsfeil.