337    12    1  

Tidsforsinkelse på aggregat

 21     Akershus     0
Hei,

Har hatt problemer med innebygget aggregat, der jeg har 3 vifter som går både ved oppstart og stopp. Lang historie kort: aggregat har tatt kvelden.
Skal nå installere nytt aggregat og ønsker å ha tidsforsinkelse på noen sekunder slik at det ikke er noen form for belastning hverken ved start eller stopp. Finnes det noe slikt? Har prøvd å lete på nettet men finner lite.
Det er vifter for eksos, frisk luft inn samt utblåsing av varme i topp, er vel 2-300W samlet.

   #1
 24,668     Akershus     0
Forsinket innkobling ved start er neppe noe problem, men stopp av vifter før aggregatstopp? Hvordan starter og stopper du i dag? Bare du eller flere som betjener dette?
Signatur
TSt
   #2
 14,509     1
Spesielt inverter aggragater er sårbare for belastning når de starter og spesielt når de stopper,  det er fordi elektronikken forsøker å levere 230V så lenge det går og blir derfor overbelastning av elektroinikken når motoren stopper.  Da tar en livet av invertermodulen og denne er dyr.  Ved start og stopp må en ha en kontaktor som kobler ut last.  Må koble ut denne før en stopper aggragatet.  Når en starter kan en vel detektere 230V og via noe tidsforsinkelse og så koble inn automatisk.  Men på stopp må en passe på at dette også inbefatter når kjøre tom for drivstoff.  Vi hårer om at noen starter opp aggragatet med passé mye bensin og lar det gå til det stopper av seg selv om kvelden. Da bør lasten være koblet fra på forhånd.
  (trådstarter)
   #3
 21     Akershus     0
Forsinket innkobling ved start er neppe noe problem, men stopp av vifter før aggregatstopp? Hvordan starter og stopper du i dag? Bare du eller flere som betjener dette?

Akkurat nå har jeg et lite 2kW nødaggregat som jeg starter/stopper for hånd. Det nye har fjernstart, men jeg er ikke sikker på om det er beskyttelseskretser ved start/stopp.
  (trådstarter)
   #4
 21     Akershus     0
Spesielt inverter aggragater er sårbare for belastning når de starter og spesielt når de stopper, det er fordi elektronikken forsøker å levere 230V så lenge det går og blir derfor overbelastning av elektroinikken når motoren stopper. Da tar en livet av invertermodulen og denne er dyr. Ved start og stopp må en ha en kontaktor som kobler ut last. Må koble ut denne før en stopper aggragatet. Når en starter kan en vel detektere 230V og via noe tidsforsinkelse og så koble inn automatisk. Men på stopp må en passe på at dette også inbefatter når kjøre tom for drivstoff. Vi hårer om at noen starter opp aggragatet med passé mye bensin og lar det gå til det stopper av seg selv om kvelden. Da bør lasten være koblet fra på forhånd.

Finnes det ferdig utstyr man kan installere for å få til dette? Eller må man manuelt styre aggregatet?
   #5
 24,668     Akershus     0
Det høres merkelig ut med et aggregat som ødelegger seg selv dersom det stopper pga drivstoffmangel. Finnes noen produktnavn på slike?
Dersom en virkelig skal kunne gjøre noe ved stopp, så må vel aggregatet ha et dyktig svinghjul og diverse momentsensorer?  Svinghjulet holder liv i inverterelektronikk til lasten er frakoblet.

http://www.mekk.no/media/bruksanvisning/144779.pdf

Slik jeg tolker denne bruksanvisningen, så bør en starte uten last innkoblet. Dette for å klare å trekke i startsnora.
En bør la aggregatet gå litt uten belastning for å kjøle det ned, ingen advarsel om elektronikkfeil.

I dette tilfellet er vel belastningen av tre ventilasjonsvifter så liten at det ikke skulle spille noen rolle? Kjølevifte skulle en tro burde gå så lenge som mulig i alle fall.
Signatur
  (trådstarter)
   #6
 21     Akershus     0
Det høres merkelig ut med et aggregat som ødelegger seg selv dersom det stopper pga drivstoffmangel. Finnes noen produktnavn på slike?
Dersom en virkelig skal kunne gjøre noe ved stopp, så må vel aggregatet ha et dyktig svinghjul og diverse momentsensorer? Svinghjulet holder liv i inverterelektronikk til lasten er frakoblet.

http://www.mekk.no/media/bruksanvisning/144779.pdf

Slik jeg tolker denne bruksanvisningen, så bør en starte uten last innkoblet. Dette for å klare å trekke i startsnora.
En bør la aggregatet gå litt uten belastning for å kjøle det ned, ingen advarsel om elektronikkfeil.

I dette tilfellet er vel belastningen av tre ventilasjonsvifter så liten at det ikke skulle spille noen rolle? Kjølevifte skulle en tro burde gå så lenge som mulig i alle fall.

Takker for info!
Men, det står også: "Slå alltid av alle tilkoblede elektriske apparater før du slår av aggregatet."
   #7
 24,668     Akershus     0
Enig i det, men det står også hvorfor: ved å la aggregatet gå litt på tomgang, utvikler det minst varme samtidig som det ev skjøler seg selv ned med vifta. Det synes mao å være bensinmotoren en skal stelle pent med, ikke så mye elektronikken. Jfr bilmotor hvor vifta starter etter ar forbrenningsmotoren er slått av. Nå er dette gjerne så sammenbygd at det er greit å kjøle okke som. Ser ut til at aggregatet bør gå litt før en stenger av. Selv ville jeg da vurdert å la det trekke sin egen kjølevifte.

Tror dette er en god regel, men tviler på at det er veldig kritisk i vårt klima.

Skal en lage/kjøpe noe her, så er det endel å tenke over: én eller flere operatører. Batteri tilgjengelig? Selvstarter eller snortrekk. Fjernstopping? Personlig liker jeg å ha ting på hytte mest mulig enkelt pga vedlikehold og plunder ved feil. Mao, sett opp en bryter ved siden av startsnor/tenningsbryter om en mener at 2-300W er mye.

Signatur