3,280    7    0  

Underfordeling garasje - verksted+elbil punkt

ivc
 2     0
Har et prosjekt hvor det skal legges strøm i garasjen vår. Den skal brukes som et middels stort verksted og må ha fremtidig tilkobling for elbil. Har allerede mottatt tilbud fra elektrikker men synes det kunne utbedres. 

Har lagt ved min forståelse av tilbudet, og et oppsett med det jeg mener er mer riktig - med tanke på installasjon av fremtidig elbil-tilkobling (trenger ikke bytte ut jordfeilautomat i hovedskapet).

Noen formeninger om dette oppsettet før jeg sender det til elektrikker? Etter det jeg forstår følger dette NEK400:2014 standard.

Underfordeling garasje - verksted+elbil punkt - elinstall_oppsett.png - ivcUnderfordeling garasje - verksted+elbil punkt - elinstall_oppsett2.png - ivc
Siste redigering: Tuesday, May 9, 2017 1:49:35 PM av ivc
Signatur

   #1
 4,193     0
Et par innspill.

Bruk lastbryter i underfordeling, så slipper problemer med selektivitet. Legg 50m2 rør,lettere å trekke i. Og vurder mer enn 20A, blir litt lite igjen når du skal lade med 16A og kabel koster ganske lite i den store sammenhengen.
ivc
  (trådstarter)
   #2
 2     0
Takk for innspill.

Rør er allerede lagt, så er låst til ø25mm og 4mm^2 ledere (OD15mm gjennom ID21mm), mulig det lar seg gjøre å få 6mm^2 (OD18mm) gjennom men tror det blir noe trangt med bøyene i endene.

Ang. lastbryter så ønsker jeg at overbelastningsvernet for fordelingen skal utløses i garasjen istedenfor i hovedskapet (enklere slå på igjen) - dersom samtidsfaktoren gjør at belastningen nærmer seg I2=20*1,2=24A (f.eks. elbil lades og flere verktøy brukes samtidig).
Signatur
   #3
 653     0
A-type jordfeilautomat kan ikke stå foran en B-type, visstnok. Det betyr også at kabel må være dobbelisolert fordi den ikke et jordbeskyttet, f.eks. PFSP som på siste tegning. I tillegg er det også et krav om en B-type jordfeilbryter pr. elbil i flerfase-anlegg.
Signatur
   #4
 762     Asker     0
Du kan endre litt på det.
Gå for lastbryter i sikringskapet og så 25A sikring i underfordeling.
25A sikring i underfordeling sikrer også kabel fra hovedfordeling for overbelastning.

Er garasjen frittstående? Altså ikke inntil huset ditt?
I så fall så kan du se bort i fra bolignormen og benytte vanlig 16A med 1,45 overbelastningsevne.
Elbil-laderen sikres først med elementautomat og så jordfeilbryter type B.
Total belastning mot hovedsikring blir ikke et så stort problem i og med at dette er 400V TN.
   #5
 4,193     0
A-type jordfeilautomat kan ikke stå foran en B-type, visstnok. Det betyr også at kabel må være dobbelisolert fordi den ikke et jordbeskyttet, f.eks. PFSP som på siste tegning. I tillegg er det også et krav om en B-type jordfeilbryter pr. elbil i flerfase-anlegg.


På TN er dette ikke krav om jordfeilbeskyttelse av kabel.