897    8    0  

Hva gjør kabelselskap og bredbåndsleverandører med gamle bokser? Kan jeg trygt kaste?

 567     bare ett av gangen, helst     0
Her i huset er det en haug gamle bokser fra gamle abonnementer. Ingen kan huske å ha blitt bedt om å sende det tilbake, og det er sikkert ganske utrangert. 
Det er til og med en forseglet kabel-TV-boks, som sikkert en gang i tiden var "tiltenkt" den TV-løse i sameiet (i anførselstegn: vi hadde en kollektiv avtale, det var vel billigere med alle enn med alle minus én). Nye bokser er senere blitt sendt ut, så den er antakelig utrangert selv om den er forseglet.

Gjør jeg noe veldig galt hvis disse havner i elreturcontaineren? Har ikke lyst til å få en telefon fordi en kabel-TV-boks (som kan spores til oss) har blitt tatt i bruk, og har heller ikke lyst til å spørre dem (det kan jo være at forklaringen er gal, og de plutselig finner ut at de skal ha betalt for den - og dessuten tar det vel et år i telefonkø). 

   #1
 174     Stavanger     0
Vanlig at de fakturerer X kroner for utstyr som ikke blir returnert.

Men hvor god kontroll de har på dette er mildt sagt varierende.
Signatur
   #2
 3,587     0
Hos meg kom det en mann og byttet ut termineringsboksen ("ruteren" på folkemunne), og lot den gamle ligge igjen. Han hadde ingen interesse av den.
   #3
 5,336     Tromsø     0
Nextgentel er veldig opptatt av å få dem tilbake. Jeg sa nylig opp et abonnement der, mottak drøssevis av sms-er med oppfordring om å sende inn utstyret fra straks oppsigelsen var mottatt (og avtalen var inne i en måneds oppsigelsestid), til to uker etter at postens sporing viste at de hadde mottatt den.
Signatur
   #4
 3,587     0
OK, jeg glemte å nevne at for meg var det utskifting til en ny modell - ikke oppsigelse av abonnementet, så det gamle utstyret var blitt ukurant. I ditt tilfelle (KjellTS) var antagelig utstyret fortsatt kurant og kunne utplasseres hos en annen kunde. Det gjør naturligvis en vesentlig forskjell.

Når TS har "en haug gamle bokser" kan det sikkert være en blanding av kurante og ukurante ting. Jeg tok det for å være ukurante, men det behøver jo slett ikke å gjelde alt.
   #5
 5,336     Tromsø     0
Nåvel, Nextgentel har vært ivrige på å få utstyr i retur før også, både når det har vært defekt eller teknisk oppgradering. Da har de sendt ut frankerte adresselapper. Da jeg sa opp måtte jeg betale porto selv.
Signatur
   #6
 24,668     Akershus     0
Utgåtte smartkort kan være "gull" verd. Hører om gebyrer på 1000kr for gamle kort om de ikke returneres.
Signatur
   #7
 653     Norge     0
Fikk ny boks fra Get en gang i forbindelse med en kollektivavtale for sameiet, og de ba oss om å kaste den gamle boksen som el-avfall. De hadde ingen interesse av å få den tilbake. Det er en del år siden, og gjaldt oppgradering fra SD til HD-dekoder tror jeg. Husker ikke om jeg flyttet over smartkort, eller om det kom nytt. Men det koster vel ikke all verden å spare på noen gamle smartkort et år eller to Smile

  (trådstarter)
   #8
 567     bare ett av gangen, helst     0
Takk for kommentarer. Etter litt sortering, så er i hvert fall alle unntatt én eldre enn den generelle foreldelsesfristen på tre år.