244    8    0  

Juridisk spørsmål angående elbil-lader i borettslag.

 3     0
Hei.

Borettslaget vårt har brukt år og dag på å få i gang elbilladere.
Det er først nå i ferdigstillingsprosessen.

Problemet er at de vil ha oss til å bruke èn spesifikk leverandør å kjøpe lader fra.
Og dette firmaet tar dobbelt så mye betalt som hvis jeg hadde kjøpt en elbillader igjennom feks elektroimportøren (med installasjon).

De har benyttet seg av et firma som har lagd opp et skap med "last-balansering" slik at effekten man får ut til laderen er bestemt av hvor mange som er koblet på samtidig.
Derfor mener de at vi er nødt til å bruke denne leverandøren når vi skal kjøpe lader.
Vi står altså ikke fritt til å velge en annen billigere leverandør.

Hva er reglene rundt dette? Kan borettslaget pålegge oss å bruke denne ene leverandøren, eller står vi fritt til å bruke hva vi vil og borettslaget er pålagt å legge frem infrastruktur til oss?

På forhånd takk Smile

   #1
 5,743     OSLO     0
vil påstå at de har valgt en litt "gammeldags" løsning, siden du nevner eget skap med last-styring...
er det lagt opp til Defa Ladere?

Med feks ladere fra Easee og Zaptec og fler så slipper man det skapet, de kobler man bare sammen trådløst.... og med app så ser man hvor mye strøm en lader bruker....


men, løsningen hos deg er tydeligvis allerede valgt, og da må du desverre bruke det de vil ha deg til og bruke, kan ikke bruke noe annet da
TBL
   #2
 360     Lørenskog     0
Jussen i dette er jeg usikker på.

Men, et viktig teknisk spørsmål jeg ofte har sett i borettslaget jeg selv bor i er at det finnes ulike varianter av ladestasjoner / ladebokser. De ser like ut, men produsent har inkludert ulike funksjoner i ladeboksen. Dermed kan Elektroimportøren sin pris være på hjemme utgaven, men leverdøren leverer borettslag utgaven.

Her jeg bor er det ikke noe krav om å kjøpe fra en bestemt installatør, men en anbefaling.

Har erfart det kan være litt upraktisk det installasjonen er satt opp av en installatør. Ladeboks kjøpt av en annen, og montert av en tredje.

Så oppstår det varmgang mellom bakeplate og ladeboks. Opplagt en garanti sak, men hvem har ansvaret? Produsent, tre installatører, borettslaget eier infrastruktur og beboer som eier ladeboksen. Mange parter...

Løste seg heldigvis, installatør 1 rettet feilen, men det er ikke alltid en er så heldig.

Enklere om en har en leverandør å forholde seg til.
  (trådstarter)
   #3
 3     0
Opplegget er helt nytt og kun til elbil-ladere, men det er nok fordi e-verket ikke kan levere mer strøm, så vi har 250A fordelt på alle laderne.
Hvis det er 10 stk som skal lade 32a hver, så blir det da fordelt mindre til hver enkelt.
Ganske greit system, og det er greit at vi må bruke den spesifikke laderen som skal til for å få til lastfordelingen, men vi synes ikke det er greit at firmaet som står for dette tar over 10.000 å bare koble laderen til dette systemet.
Dvs 1 times jobb. Og siden de da har "monopol" på anlegget, så kan jo de ta det de føler for.
Derfor vil vi stå fritt til å velge en annen montør slik at vi kan få det billigere.
   #4
 4,623     Sørlandet     0
Såvidt jeg vet er det slike ting som blir bestemt i generalforsamlingen i borettslaget. Og når avgjørelsen er fattet må brukerne/beboerne egentlig innrette seg etter det.

At generalforsamlingen har gjort en dårlig avtale er noe du ikke får gjort noe med før evt neste generalforsamling.

Har styret derimot ikke gjort noen avtale så stiller det seg annerledes. Men det er nok ikke bare fritt frem å bestille hvem som helst da anlegget nok er borettslagets eiendom.

Forslag er å spørre styret.
TBL
   #5
 360     Lørenskog     0
System for lastbalansering er standard i borettslag og sameier. Å oppgradere inntak til at alle skal lade samtidig er kostbart og unødvendig. Med effekt avgift vil lastbalansering være en fordel for å utnytte den kapasitet som en fantastisk trenger. 

Finnes flere systemer for lastbalansering, Easee, Zaptec og Schneider Electric er godt kjent. 


Er det bare jobben som koster ekstra høres ut som en dårlig avtale.  Ikke nødvendigvis ulovlig med dårlige avtaler, men det vil da være interesse for flere i borettslaget å se om avtalen kan bedres.

Er det ulike modeller av ladestasjonen, eksempel Easee Charge vs Easee Home er det naturlig en forskjell i pris.


Trådstarter må gi mer detaljert beskrivelse, eller undersøke med styret i borettslaget om hva som er forskjellen.
TSt
   #6
 14,509     0
Når en bor i borettslag så bestemmer en ikke alt selv. Så enkelt er det. Skulle alle bestemt sin egen lader så ville det helt sikkert kostet mange dobbelte av hva det vil gjøre i dag siden el inntaket og kabling måtte blitt kraftig oppgradert. Så i som sparer TS mye. Mulig også at leverandøren har gitt en felles pris der instalasjonen av hvert punkt også dekker felleskostnader en har hatt. Vi som leverer andre typer løsninger til forskjellige kunder opplever ofte at vi har kostnader som ikke blir dekket før etter et år eller to når en har fått levert løsningen til mange nok kunder.
TBL
   #7
 360     Lørenskog     0
Støtter innlegget til TSt, om hver beboer skal ha egen kabel og sikring, uten lastbalansering kan installasjonen bli svært kostbar. Tavler og kabler tar plass, som også er en kostnad. 

Felles løsning med lastbalansering er ofte løsningen. Inkluderer normalt også avregning av forbrukt strøm. 



Slik jeg forstår ny borettslags lov skal som hovedregel infrastruktur dekkes av alle beboere etter ordinær fordelingsnøkkel.

Løsning der beboere som bestiller ladeboks må betale infrastruktur som del av installasjonen er ikke i tråd med gjeldende lov slik jeg forstår.

Installasjon og kjøp av ladeboksen er det normalt dekkes av beboer.

Trådstarter må avklare hva installasjonen dekker.

   #8
 3,876     Asker     0
Er vel stort sett slik at disse systemene også måler forbruk for den enkelte lader og fakturerer det til hver leieboer. Dette er ikke det samme som en enkel ladeboks, som gjerne leveres uten kabel på de billigste.

Borettslaget plikter å gjøre klart for ladeinfrastruktur, som også betyr at beboerens ikke står fritt til å velge alt mulig.

Last må balanseres, og en oppgradering av trafo og nettstasjon vil være størrelsesorden 250-1000k dersom man må det. Så ikke noe å trakte etter….
Signatur