27,491    73    0  

Klag og vær utro! Vi er alle en vriompeis!

 752     0
Klag klag klag - og vær utro mot banken! Ser du noe feil? Reklamer!

I flere år har vi blitt oppdratt til å bli bevisst forbrukere. Og det er kanskje bra. Men har vi også blitt en gjeng misfornøyde kunder som alltid ser etter feil og mangler? Som henger seg opp i bagateller, og som sier at slik må det være! Vi er bare kvalitetsbevisste..

Det finnes utallige tråder her inne som sier det samme - du skal klage og aldri gi deg. Du er kunden og du har alltid rett.

Hva skjer når denne person setter seg på flyet og reiser til en annen del av verden? Jo han opptrer som en bortskjemt og storforlangende kunde - eller sagt på en annen måte - en alminnelig nordmann.

Forbrukersamfunnet gjør noe med oss. Det oppdrar oss, det får oss til å tenke og være på en bestemt måte, og det gjør oss kanskje ikke til de mest sjarmerende å ha med å gjøre. Vi har blitt et folkeslag av vriompeiser, meg selv inklusive.

Mange vil kanskje si at slik må det være. Vi skal klage, vi skal stille krav, vi skal ikke alltid se etter feil og mangler ved kjøp. Og det finnes hundrevis av tråder her inne som viser at vi nettopp gjør det. Men til hvilken pris?

Har vi blitt mennesker som vet prisen på alt, men ikke verdien av noe?


   #1
 9,677     Kysten     0
En berettiget feil på en vare eller tjeneste synes jeg de fleste har rett til å få ordnet. Men vi er forskjellige. Jeg opplever også at folk skal utnytte det dersom de har fått en vare eller tjeneste som ikke er fullgod. Dersom jeg "lukter" at jeg står overfor en sånn person gir jeg akkurat det jeg må for å fikse/utbedre det som er feil. Jeg kan også noen ganger gi mer enn det de har rett på dersom vedkommende er motsatt og løsningsorientert. En feil på en vare eller tjeneste kan skje alle som selger noe. At en ordner opp og noen ganger strekker seg lengre enn loven sier kan være en veldig god markedsføring for firmaet som har levert. Folk flest opplever jeg ikke som sutrete og bortskjemt.
   #2
 157     Møre&Romsdal     0


Klag klag klag - og vær utro mot banken! Ser du noe feil? Reklamer!



Er det noe galt i å klage på feil/mangler i forhold til forventet kvalitet når man har brukt sine surt erverved penger på et produkt? Mange tråder her inne handler om problemer med feil på leveranser eller dårlig utført arbeid. Jeg håper du ikke mener at vi skal være snille og stille og finne oss i at vi blir snytt?
Signatur
   #3
 22,342     Akershus     0

Det finnes utallige tråder her inne som sier det samme - du skal klage og aldri gi deg. Du er kunden og du har alltid rett.

Nei kunden har ikke alltid rett.

Jeg mener det blir solgt for mye som direkte er søppel. Hadde folk sagt ifra ville kvaliteten på produktene blitt bedre. Hvis folk hadde klaget mere ville Biltema, Whirlpool og Euroris kanskje oppgradert kvaliteten og det hadde blitt mindre søppel i verden.
  (trådstarter)
   #4
 752     0

Jeg håper du ikke mener at vi skal være snille og stille og finne oss i at vi blir snytt?


Som sagt, jeg tilhører samme kultur som deg, og tro meg - jeg vet hvordan man klager og oppnår tilfredsstillelse i så henseende. Eller rettferdighet, om det er et bedre ord.

Men det er ikke alle som behersker dette, og som ikke klarer å omstille seg. De er først og fremst kunde og forbruker, også når de ikke bør være det.
   #6
 4,110     Akershus (Follo)     0

Men hvorfor kjøpe søppel?
Foreslår du at jeg skal se selgeren dypt i øynene og spørre "er dette søppel?"?

Når man kjøper et produkt som gir seg ut for å fylle en bestemt funksjon så skal det fylle denne funksjonen. Det er ennå ingen som har innført miljømerking "søppel" såvidt jeg vet.
Signatur
   #7
 21,481     Enebolig     0


Jeg mener det blir solgt for mye som direkte er søppel.


Men hvorfor kjøpe søppel?

Og så ha frekkheten til å klage på det etterpå?



Hvorfor selge søppel?

Og ha frekkheten til å ta betalt for det?


Jeg for min del mener at det burde være ulovlig å selge produkter som ikke fungerer etter tiltenkt funksjon. I motsetning til enkelte så vet jeg at billig aldri blir like bra som dyr, men det må fungere...hvertfall en stund.


Generelt er jeg nok en av de som returnerer det meste jeg har kjøpt dersom det er søppel. Og jeg føler ikke at det er noe galt i det, selgerne er også stort sett greie å ha med å gjøre. Men det finnes jo unntak...

Jeg skifter forsikringsselskap på flekken dersom jeg finner ut at jeg sparer et vesentlig beløp på å bytte, ganske enkelt fordi jeg VET at jeg ALDRI vil få noe igjen for å være trofast kunde. Dette gjelder også bank. Men jeg bytter ikke for småpenger, det skal være nevnt.

   #8
 22,342     Akershus     0


Jeg mener det blir solgt for mye som direkte er søppel.


Men hvorfor kjøpe søppel?

Og så ha frekkheten til å klage på det etterpå?

Vel det er ikke så lett å avdekke hva som er søpplel. Ta biltema feks: Pipesettene deres er meget gode med ti års garanti, avisoleringstangen jeg kjøpte var feilslipt.

Hvis butikken la på en tier ville de kunne hatt bra produkter, men det gjør de ikke hvis folk ikke sier fra ved å sende tilbake søpla.
   #9
 21,481     Enebolig     0
Biltema ville ikke tro meg når jeg sa at signalkablene bokstavelig talt ikke fungerer, men de fikk nå tilbake bitene som var igjen  Smile Jeg er helt enig, man bør levere tilbake ting som ikke fungerer. Dessverre må man også kreve pengene tilbake uansett sum, for det eneste språket de forstår er penger. Jeg krevde ingen penger for restene av signalkablene...
   #10
 584     Midt-Norge     0
Klart man skal klage på dårlige produkter. Akkurat på samme måte som man selv skal gjøre en god innsats på jobben.