1,460    1    0  

Klage, og usikkerhet om man får medhold.

 4,148     Oslo Vest     0
Man opplever at noen på dette forumet skal klage på en vare eller tjeneste og har iht egen forståelse av faktum en MEGET god sak. Og saken blir i mange debattanter syn enda klarere jo mer de synser.

Dessverre viser det seg at en opplagt sak ikke alltid er like opplagt når man kommer så langt at man skal gå videre med den og sette i gang en prosess. Som kjent er det slik at det er bevisene som ofte er avgjørende og her er det ofte det glipper. Rådet i fra advokaten er gjerne at man ikke bør gå videre med saken.

Da er poenger å slippe og komme i den situasjon at man blir misfornøyd. Det er flere måter å unngå å komme i en slik konflikt.

1. En anbudsbeskrivelse være KOMPLETT OG UTARBEIDES AV NOEN SOM HAR ERFARING.

2. Bruk ALLTID STANDARDKONTRAKT. Når entreprenør sier at de norske kontraktene er så komplisert at vi har våre egne så skal signallampene lyse. Ha kunnskap om hva som står i kontrakten du skal inngå

3. Betal ALDRI for mer enn hva som er utført av arbeid.

4. Dersom du ikke selv har kunnskap, få en rådgiver til å gå gjennom jobben som er utført sammen med deg FØR du betaler noe. Sjekk at kontrollsystemer brukes i HELE byggeperioden.

5. Ved kjøp av hus som ikke er nytt og du er veldig interessert, benytt en takstmann og krev å få en visning nummer 2. La han gå gjennom huset uten å ta hensyn til takster og rapporter, og la ham selv sjekke og finne ut det han mener er viktig. På den måten kan du selv få et riktig bilde av husets tilstand. De utgiftene du selv har på dette er marginale dersom du i ettertid må gå til søksmål og kreve heving eller prisavslag.

6. Husk at ved en konflikt er det beviser som er avgjørende, sørg derfor for at ALT  er skriftlig til enhver tid. Stol ikke på hva andre sier og be om nødvendig dokumentasjon.
Vi har et voldsomt papirhelvete i byggeindustrien men husk at dette har kommet på grunn av alt av feil, mangler, lureri osv som man han opplevd i de siste årene, og det er vi forbrukere som lar oss lure. Kravene er der fordi at man ønsker å unngå feil.

7. Dersom noe er så billig at det synes å være for godt til å være sant, så er de normalt sett det.

8. Spar penger på de riktige stedene, og ikke spar penger på rådgivere som kan hjelpe deg med kvalitetssikring, utarbeide anbudsbeskrivelser osv. Det er bedre å bruke penger og tid på et godt forarbeide slik at konflikter unngås.

Lykke til
Signatur