373    2    0  

Garasje med betongvegger, ståldragere og stålsøyler

 7     0
Hei.

Jeg holder på å sette opp et utkast for en betonggarasje på 50m2 som skal bygges i betong pga tetthet/kompakthet/vedlikehold. Taket skal brukes som terrasse.

Som tak tenker jeg å benytte hulldekke med vekt ~380kg/m2, noe som vil gi hulldekket en totalvekt på ca 380x52=19'760kg / 194kN

Ønsket er å holde ene langsiden og ene kortsiden åpen som vist under, men utfordringen er dimensjon på H-bjelken og på stålsøylen som skal holde en del av vekten.

Garasje med betongvegger, ståldragere og stålsøyler - 27-04-2018 08-53-53.png - NL84

Er det noen som har gjort noe tilsvarende som jeg har planlagt som har noe input om hva som er dimensjonerende for stålsøylen og ståldrageren?

Litt bilder fra skissen;

Garasje med betongvegger, ståldragere og stålsøyler - 27-04-2018 08-54-36.png - NL84
Garasje med betongvegger, ståldragere og stålsøyler - 27-04-2018 08-56-02.png - NL84
Garasje med betongvegger, ståldragere og stålsøyler - 27-04-2018 08-56-21.png - NL84

TSt
   #1
 14,509     0
Hvorfor trenger du port på kortveggen også ? Kunne du ikke bare murt opp en vange her også. Da ville søylen din fått noe støtte. Carport med bod er jo i så fall det du bygger hvis du ikke skal ha port.

Du må jo ha membran på taket for å gjøre dette tett. Så vedlikeholdet på tak blir jo det samme unasett hva du velger her. Er det lavt mot terreng i bakkant må du enten ha gjerde mot garasjen eller rekkverk oppå taket rundt.
  (trådstarter)
   #2
 7     0
Ja, utgangspunktet er carport med bod. Å få dekket tett er heller ikke noe problem som du skriver.

Terrenget er høyere i bakkant så det blir en liten trapp opp på dekket og så skal det være rekkverk hele veien rundt. Skissene viser bare rent byggteknisk hva jeg har tenkt.

Spørsmålet er egentlig kun rundt belastning på ståldipp og søyle.