#31
 10,486     Akershus     0
Har du tenkt å bruke den som vanlig garasje med biler som kjøres ut og inn mer eller mindre hver dag?
Signatur

   #32
 1,231     Bergen     0
Du trenger ikke ventilasjon for frisk luft i en garasje, så lenge du har kontroll på fukt (er min påstand). Hvis du skal ha 16 grader hele året, ville jeg ikke ventilert, men bare kjørt avfukter, de jobber effektivt når det er så varmt. Nok oksygen til deg selv får du når du åpner garasjeporten (men sett gjerne inn ventiler så har du de på plass ved behov).

Jeg har kjørt bare avfukter i min garasje, men sluppet temperatur ned til 5 grader i vinter. Da tørker våte biler og vanndammer sakte, men det tørker til slutt (og så har jeg ikke så flott sluk i min garasje som du har i din). Ikke noe stort problem å holde innendørs duggpunkt lavere enn utendørs.

Jeg skal gjøre en oppgradering av avfuktingen når anledningen byr seg, det er å kjøre duggpunktstyrt ventilasjon, det vil si at når utendørs duggpunkt er lavere enn innendørs, så skal ei ventilasjonsvifte starte. Jeg antar det er billigere form for avfukting når det ikke er for kaldt ute.
  (trådstarter)
   #33
 962     Figgjo     0
Garasjen skal være som en vanlig garasje stort sett alltid, men annenhver uke gjennom vinteren blir det jobbing og gjerne mye av helgene. Det er da varmen vil være påslått hele døynet.

Innedørs blir det vasking med varmt vann, og dermed høyere fukt.
Det er dette som jeg er urolig for mtp luftutskifting og å få ned fukten.
   #34
 1,231     Bergen     0
Når garasjen er vanlig garasje, skal det være 16 grader da også? (som du skriver lengre oppe), eller skal du la den fryse?
  (trådstarter)
   #35
 962     Figgjo     0

Når garasjen er vanlig garasje, skal det være 16 grader da også? (som du skriver lengre oppe), eller skal du la den fryse?

Ordla meg litt uklart. Skal brukes som kun garasje, men skal ikke være kaldt og frost om vinteren nei.
Kjører vell de to bilene ut og inn 4-6 ganger til sammen. Så porten skal åpnes 4-6 ganger daglig, noe mindre i helgen.

Har lagt ut vann, og dette skal være tilgjengelig hele året derfor vil og må jeg ha på varme.

   #36
 10,486     Akershus     0
Du er kjent med prosessen som om danner metall til rust, og hvordan den akselererer ved høyere temperatur?
Signatur
  (trådstarter)
   #37
 962     Figgjo     0

Du er kjent med prosessen som om danner metall til rust, og hvordan den akselererer ved høyere temperatur?

Jepp, og det er mange forskjellige meninger om dette her. Så jeg vet ikke hvilken side jeg skal ta ???

Jeg er egentlig ikke redd rust, da planen er å vaske og spyle bilene veldig ofte.
"Ren bil ruster ikke" heter det jo, så om man ikke vasker bilen ofte slik at det står inntørket i salt mye av vinteren, så mener jeg at det er verre enn høy temperatur mye av døgnet. Enig?

   #38
 10,486     Akershus     0

Enig?


Nei, men det er dine biler.
Det er jo ikke det man ser som er problemet. Lakken ruster vanligvis ikke. Problemet er karosseriskjøter, inne i hulrom osv. Disse kan man bare glemme å få spylt rene. De vil ikke tørke på den korte tida bilen står inne, men de vil være våte, varme og fulle av salt. Perfekt grobunn for rust.

Tørt salt gjør egentlig ikke så mye skade, så hvis du har bilen stående over litt tid, er det ikke nødvendigvis så dumt med varm garasje. Skal den derimot ut og inn på daglig basis, ville jeg sørget for best mulig lufting, og latt temperaturen bli hva den blir. Den beste måten å oppbevare bil som brukes daglig er i carport.

... er nå i hvert fall min mening etter hva jeg greier å forstå av prosessene som danner og utvikler rust.
Signatur
  (trådstarter)
   #39
 962     Figgjo     0

De vil ikke tørke på den korte tida bilen står inne, men de vil være våte, varme og fulle av salt. Perfekt grobunn for rust.


Garasjen vil ha avfukting og være tørr slik at det ikke skyter fart på lik linje som høy fuktighet. Så jeg mener jeg stiller meg bedre enn skitnebiler i vestlansk-vintervær.
Mye plussglader og mye salt.

Mange yrkeskjøretøy og uttrykningskjøretøy står jo varmt året rundt, og jeg kan ikke se at noen av de eldste bilene her er fulle av rust. Da vil ikke jeg få noe problem som bytter bil ca hver 5 år.
   #40
 10,486     Akershus     0
Det er jo selvsagt ditt valg.

Du skal ha ganske heftig avfukter for å dra unna den fuktigheten to (nyvaskede?) biler drar med seg inn, og det vil ikke være i nærheten av sjans for at det tørker inn i alle kriker og kroker over natta.

Kjøper du ny bil og selger innen det er gått 5 år, så ser du neppe noe særlig til rusten uansett, men jeg ville nok vært skeptisk til bil som har vært oppbevart sånn. Har sett litt for mange stygge eksempler.
Signatur