1,400    11    1  

Rep av saltgroper i garasjegulv. Alternativer til heldekkende flytstøp?

 90     0
Hei

Jeg har et garasjegulv som har noen rundt 2 cm dype sår rundt der hjulene har stått og snø/salt-vannet har smeltet. Det er ikke voldsomt store sakene, men kanskje 20x40 cm felter med litt varierende slipedybde ned til 2 cm.

Det beste hadde helt sikkert vært å vaske, prime og legge frostsikker og fiberholdig flytstøp. Men da må jeg også beregne minst 1 cm dybde over hele overflaten virker det som. Og det blir mange sekker på en dobbeltgarasje. Og garasjen har litt helling, så jeg vet ikke om det er en utfordring.

Målet mitt er å legge på en epoxy grunning og overflate til slutt. Er det noen mulighet for å bare fylle disse gropene med noe sement av noe slag, og at det kan holde i mange år? Eller må det gjøres skikkelig og doble prosjektprisen min? Smile

   #1
 1,699     Trondheim     0
Signatur
HSt
   #2
 36,582     Lillestrøm kommune     0
Jeg er litt redd for at han kommer tilbake neste år når dette løsner og lurer på hva han skal gjøre. Er massen over egnet til å glattes til 0 i tykkelse ?
   #3
 4,623     Sørlandet     1
Få frem frisk betong ved meisling. Lim med mapepoxy lr og reparer med mapei redirep. Vått i vått.

Holder kanskje, kanskje ikke....
  (trådstarter)
   #4
 90     0
Få frem frisk betong ved meisling. Lim med mapepoxy lr og reparer med mapei redirep. Vått i vått.

Holder kanskje, kanskje ikke....


Den virket lur. Om en fornyer betongen (meisler bort noe) i disse gropene og bruker dette limet, så bør sement/flytsparkelen en bruker oppå igjen holde skulle en tro. Og så bør en sikkert benytte en type sementpolymer som har litt mer hold ved bevegelse.
Spørsmålet er bare om dette vil koste mer enn det smaker. Vs å faktisk fylle hele laget med flytsparkel. Ser at bare dette limet koster fort en del også.


Det kan jo funke. Hvem vet. Etter som det skal legges et par lag med epoxy etterpå, så er det ikke vannet som blir det store problemet her. Det blir kulda. Garasjen blir greit isolert, men det blir kalt der likevel. Skal ikke stå på noe varme der, foruten om de få dagene jeg bruker den som verksted. Dersom denne sparkelen beveger seg noe under epoxyen så kan det bli problemer, og da er man like langt igjen. Det hadde selvsagt vært kjedelig.

Forventer ikke å bo i dette huset i mange år, så det er ikke noe som trenger å holde i garasjens levetid. Men en del år hadde det jo vært knall om det holdt Smile



Noen som kjenner til hvor mye det koster å få bil og folk til å legge flytsparkel i en garasje på 30 kvm)?
  (trådstarter)
   #5
 90     0
En leverandør av epoxyprodukter mente at dette fint kunne rettes med sparkel for de gropene som finnes. Og så slipe gulvet til det ble rimelig jevnt, før en legger epoxy grunning og epoxy. De virket ikke til å være så bekymret for holdbarheten på sement-reperasjonen.

Så, da tror jeg at jeg tester ut dette Mapepoxy LR limet og så en sementpolymer blanding for å tette hullene. Får meisle vekk litt løsere sement og syre det ned først for å få mer heft kanskje. Deretter pusse ned, syre, grunne og så rulle på et par lag med epoxy til slutt.

Vi satser på at det holder 5 år pluss Smile
  (trådstarter)
   #6
 90     0
Haha. Nå er jeg litt oppgitt over meg selv. Tok en runde og fikk spyla garasjen og rydda litt i går. Da merket jeg at det var langt mer enn noen plasser rundt hjulene det var merker. Grunnere tæring på sementen var det mange steder. Så, det vil mildt sagt bli en stor utfordring å fikse dette med å lappe på med lim og sementblanding. Bare slipejobben i etterkant blir enorm. Så, jeg må nok gå til skrittet å høre med noen Betong/gulv-firma om de kan fikse dette med avrettignsmasse. Noe annet vil ikke bli bra i lengden er jeg redd.

Får bare håpe det ikke blir så mye mer enn 10 000 kroner for denne jobben. Men om de kommer ens ærend for å legge gulvet mitt så vil jeg vel tro det er fare for Sad
TSt
   #7
 14,509     0
Er redd at avrettingsmassen ikke er like "hard" som gulvet ditt er i dag. Så ville nok vurdert reparering en gang til for å bevare mest mulig av overflaten. Men må være noe som egner seg til tynne sjikt.

   #8
 4,623     Sørlandet     0
Her hjemme blir det påstøp med skikkelig betong levert fra bil. Dette pga at den avrettingsmassen som er god nok i mitt hode er for dyr. På 25m2 garasje og da ikke fall mot porten men fall mot en pr idag ikke eksisterende sluk i midten trur jeg at heg kom frem til 11k i flytstøp...

Så da blir det ferdigbetong.
Støper med fall (7cm og ned til 3cm) og tar den siste meteren med confix fin somkan bygges til 0. Skal ha lim på hele og reduserer både steinstørrelse og mengde på blandeverket.

Kostnaden for min del blir nok under 5000,- pluss epoxybelegget.

Alt i alt så regner jeg 10k. 7cm mindre i høyde kan jeg leve med.
   #10
 4,623     Sørlandet     0
Hvordan gjør du da mot porten ?

Tipper det er høyden der du tenker på? Jeg var kanskje litt upresis når keg skrev at jeg kan leve med 7cm mindre høyde. Det jeg mente var 7cm mindre på det laveste. Mitt gulv er vannrett så jeg støper med fall. Da blir det 7cm påstøp i bakre enden og 3cm en meter fra porten pga begrensninger på min tykkelse ferdigbetong.

Bygger den siste meteren med confix fin som kan bygges til null. Høyden ved port blir da uforandret.