223    7    0  

Er det mulig å frese fall i garasjegulv?

 2     0
Hei

Jeg har en oppvarmet garasje der jeg ikke skjønte hvor mye vann det kom til å bli med bilene inn vinterstid da den ble bygget. Den er derfor dessverre bygget med et tilnærmet flatt gulv. Og det medfører at det er vann over hele gulvet når det kommer to biler fulle av snø inn der.

Jeg har derfor begynt å tenke på muligheter for å fikse dette.

Jeg har tenkt på om det er mulig å frese/slipe et fall inn mot midten av garasjen også kappe meg gjennom sålen i midten og støpe et kar der som vannet havner i. Der vil jeg kunne ha en bøtte som gjør det raskt og enkelt å tømme ut vannet.

Da kommer spørsmålet om hvor mye fall jeg må ha for å få vannet til å renne mot dette karet? Holder det med 0,5 cm per meter?

Og hvor langt under overflaten må jeg regne med å møte armeringsjernene? For de vil jeg jo helst ikke komme i konflikt med?

Og kanskje viktigst av alt, er dette mulig? Både selvgjort med leiemaskin og eventuelt for et firma?

Er det andre løsninger på et flatt garasjegulv dere vil anbefale?

   #1
 3,876     Asker     0
Hvorfor skal du ha et kar? Går du først gjennom platen kan du bare ha en eller annen form for drenering i pukken under. Et sandfilter av noe slag etc.
Signatur
   #2
 5,743     OSLO     0
det tenkte jeg på og, skal jo være drenerende pukk/grus under plata. jeg ville heller kanskje sørget for og lage fallet mot porten, dvs jevnt fall fra innerst til mot porten. kommer selvfølgelig helt an på hvordan det er utenfor porten. kan også være nok med og lage en del spor i gulvet, som vannet kan renne i.
  (trådstarter)
   #3
 2     0
det tenkte jeg på og, skal jo være drenerende pukk/grus under plata. jeg ville heller kanskje sørget for og lage fallet mot porten, dvs jevnt fall fra innerst til mot porten. kommer selvfølgelig helt an på hvordan det er utenfor porten. kan også være nok med og lage en del spor i gulvet, som vannet kan renne i.


Grunnen til at jeg tenkte et kar eller noe liknende var at jeg er skeptisk til å få mye vann under garasjen. Jeg bor i Nord-Norge så perioden med frost og snø er lang og sammenhengende. Derfor kan jeg nok ikke la vannet gå mot portene heller, for da blir det mye is der.

Men slisser er et alternativ. Det er mulig det ville løst problemet.
   #4
 5,743     OSLO     0
vi har selv en garasje med lignende problem, hadde bil der inne en vinter, men siden plata var så og si rett, så rant det vann inn i den delen av garasjen hvor vi har verksted/bod (vi delte dobbel garasjen i to).

enn så lenge er det ikke mulig og ha bil der, men vi har grublet mye på en løsning på problemet, vi må orde fall vekk fra delevegg og få det til og renne ut ved porten (har renne utenfor det kan gå i)

vi har vurdert og bare slisse et dypt (2-3 cm) spor langs delevegg mot port som kan lede vannet ut. om det ligger litt vann ellers der gjør ikke noe
   #5
 910     0
Jeg har samme problem.

Første bud er å ikke kjøre inn en bil full av snø og is. Jeg børster av bilen med snøkost og får av så mye som mulig før jeg kjører inn.

Så har jeg funnet ut hvor vannet samler seg i garasjen (støpen er ikke 100% flat, det er noen små søkk hvor vannet samler seg mer enn andre plasser), og boret til sammen 3-4 huller med 8 mm betongbor på disse plassene. Boret bare gjennom både såle og XPS ned i pukklaget under. Dette er nok til at vann drenerer bort og ikke blir liggende.

Til slutt har jeg til denne vinteren kjøpt en sorpsjonsavfukter som forhåpentligvis klarer å holde det i det minste tørrere enn det har vært. Håpet er at 12 liter/døgn skal være nok til å få ut fuktigheten fra 1 bil som kjører ut og inn. Vi får se hvordan det går.
   #6
 5,743     OSLO     0
problemet vårt var at det gikk litt fort i svingene, og firmaet vi brukte tenkte heller ikke på det med fall, og ikke tenkte vi på det heller... vi har også vurdert og støpe et lag oppå, men det blir nok ingen sukse med en tynn påstøp, om den feks skal gå fra si 4cm til 0.....
   #7
 240     0
Med mindre overflaten er glattpollert og vannavvisende, er 0,5cm/meter fall nesten bortkastet...på 1cm/meter begynner det å ligne noe.